Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan råvildt skydes forsvarligt med Hagl?
#18
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

@Klokker - nej det jeg hentyder til er at skudstatestikken med hagl er dårligere end med riffel.
Men vi skal passe på ikke at blande begreberne sammen, det er ikke fordi at haglskuddet er mindre effektivt til at slå ihjel at Skudstatestikken er dårligere.

//Boryx

Jamen så er vi ganske enige. [Smile][Smile]
Det rejser så en helt anden problematik. jeg har fra flere schweisshundeførere hørt, at med stålhaglene opleves en del gennemskud hvorfor råvildtet opfører sig anderledes, eller måske nærmere som ved en riffelkugle, altså at de løber ufortrødent videre for efterfølgende at forende. Jeg efterlyser en lidt anden indstilling fra hagljægerne når der er skudt til råvildt, der ikke er umiddelbart leveret.Ofte hører man: "Der var slet ingen træf på det stykke vildt der"
Umiddelbart burde alle skud hvor der "overhovedet ikke er træf" eftersøges med dertil egnet hund, eftersom dyret i mange tilfælde alligevel er truffet af hagl og i temmeligt mange tilfælde kan opsamles efter en kort flugt Sidstnævnte har jeg fra en registreret schweisshundefører.
Jeg sidder selv med en lidt bitter fornemmelse i munden efter jeg den 2. oktober i år leverede et haglskud forbi til et stykke råvildt. Jeg stolede på en medjæger, der fra sin vinkel, "med sikkerhed" kunne se jeg havde ramt helt ved siden af, Der burde jeg sku have sat en hund på. Om ikke andet for at få ro i sjælen.

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar


Beskeder i denne tråd
Kan råvildt skydes forsvarligt med Hagl? - af Klokker - 15-12-2016, 09:56 PM
Kan råvildt skydes forsvarligt med Hagl? - af Klokker - 16-12-2016, 05:50 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)