Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan råvildt skydes forsvarligt med Hagl?
#1
Denne artikel findes i sidste nummer af Mit jagtblad.

I artiklen, skrevet af Kim Lindgren, skriver han: "Forenklet sagt sker der noget alvorligt i råvildtkroppen, når tilstrækkeligt mange små hagl i et og samme split sekund rammer dyret udvendigt på bladet (de vitale dele). Haglene behøver ikke at trænge ind i de vitale dele for at dyret dør, men de mange hagls anslag i råvildtkroppen udløser en øjeblikkelig chockvirkning."

Mon ikke det er lidt for forenklet. Det stemmer ikke helt overens med de erfaringer jeg har med at skyde råvildt med hagl.
Jeg også ofte oplevet det Kim berskriver, men har altid fundet hagl på udgangssiden. Typisk har de siddet lige under skindet. Jeg har dog også andre oplevelser som ikke stemmer overens med dette.

Det jeg hører på paroler rundt omkring er, brug ikke for små hagl til ræv og råvildt. Hvis ikke haglene behøver at trænge ind i de vitale dele, bør vi så ikke foretrække små hagl for, at få så mange anslagspunkter på kroppen som muligt.

Nej, vi behøver så store hagl, at de trænger ind i de vitale dele. Selv bruger jeg kun tungsten i hagl nr. 5. Det svarer til blyhagl nr. 4, hvilket igen svarer til stålhagl nr. 2. På trods af det, har jeg flere gange oplevet, at råvildt skudt på under 20 meters afstand, fortsætter, selv med et perfekt skud på bladet. Dette sker i sær hvis en drivende hund er tæt på, for så råvildtet er stresset, og kan sagtens løbe 40-50 meter inden det falder.

Hvad har i andre af erfaringer med hagl til råvildt.

Venlig hilsen

JCK
Svar


Beskeder i denne tråd
Kan råvildt skydes forsvarligt med Hagl? - af JCK - 15-12-2016, 04:10 PM
Kan råvildt skydes forsvarligt med Hagl? - af Klokker - 15-12-2016, 09:56 PM
Kan råvildt skydes forsvarligt med Hagl? - af Klokker - 16-12-2016, 05:50 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)