Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvorfor valgte jeg den riffel?
#6
Resultat af testskydning

Så blev der brugt 2 timer på testskydning af nye riffel med forskellige ladninger. Da jeg har ladet og indskudt med Speer 165gr SP, er disse brugt som plet. Startede med at klikke 5 klik (1,25 MOA) ned så skuddene skulle sidde i centrum. 2 kontrolskud med 165gr Speer kuglerne sad også lige i plet.
Der var lavet 5 patroner af hver, så alle test er fra 5 skudserier, skudt på 100meter ved hjælp af riffelbænk.
Efter testen blev yderligere 2 skud afgivet og det kunne konstateres at den stadig passede.
 
  1. 130gr Speer HP Varmint. Ladet med 45,3gr RS 36, og skudt med lyddæmper. Overraskende lidt rekyl, utrolig behagelig ladning, med træfpunkt Ca. 1 Cm. Høj. Skuddene sidder lige oven i hinanden, den siger spredning 4,1 mm. 
  2. 139gr PPU, FMJ. Ladet med 46gr RS 36, skudt med lyddæmper. Stort set i plet, måske 0,5 cm til venstre. Mærkbar mere rekyl, men stadig egnet til mange skud hen over en dag.
  3. 165gr Barnes TTSX 59gr RS 60, Skudt uden lyddæmper. Ubehagelig skarp rekyl, spredning på 36 mm. Rammer Ca. 2 Cm for højt og til højre. Skød i første omgang kun 4 skud.
  4. 165gr Barnes TTSX 57gr RS 60, uden dæmper er det ”skarpe” pillet ud af rekylen, og den føles nu betydelig mere overkommelig. Spredning 40 mm, Ca. 1 cm for høj og 2 til højre. Sidste patron med 59gr ladning affyret til sidst, og fik igen den skarpe ubehagelige rekyl.
  5. 165gr Hornady GMX på 55gr RS 60 uden dæmper. Sidder lige i plet måske en anelse til højre pænt samlet siger spredning på 11,3mm.
  6. 165gr FOX på 56gr RS 60 uden dæmper. Sidder lige i plet, med spredning på 17,9mm.
  7. 165gr FOX med 55gr RS 60 i hylstret, MED DÆMPER da foregående ladning nu var udvalgt brugte denne til test med lyddæmper. Sad 6 Cm. Høj og 7 Cm. Til højre, så lyddæmper flytter tydeligvis træfpunkt.
  8. 150gr Barnes TSX oven på 59,5gr RS 60 uden dæmper. Spredning på 58mm!!!! Confused , center af skuddene Ca. 3 Cm høj og 3 Cm. Til højre.
  9. 150gr med ladning på 58gr RS 60 uden dæmper. Spredning 55mm, sidder for højt og langt til højre.
 
 
Nu efter 2 kontrolskud med speer 165 gr ”standard”, blev kikkerten taget af picattiny railen og sat på igen. Der kunne ikke konstateres ændret træfpunkt.
 
Dette var så første gang jeg besøgte Vingsted jagtbaner, men helt sikkert ikke sidste. Et virkeligt godt sted, hvor man i ro og mag kan få lov at teste sine sager. Det eneste der efter min ringe mening ikke var i orden, var riffelbænkene. De 2 riffelbænke var dårlige og totalt ramponerede. Fik da lavet en del mærker i mit skæfte af den en, inden jeg opdagede skruen der stak op og fik vagt en kasket imellem. Ved godt at det jo er os brugere der ødelægger/slider dem op, så det i sidste ende ligger ved os selv.
 
Ville dog gerne give et bidrag til ordentlige indskydnings hjælpemidler, og er faktisk villig til at betale et lejegebyr, hvis tingene er orden.
 
Nå ja, da testresultatet fra de blyfrie kugler gerne skulle være jagtrelevante, blev de foretaget med kold riffel.
Have derfor medbragt min lille .222, som nu skulle trænes med over min nye Viper Flex Journey, imens den stor kølede. Dette var så første gang Viper Flex systemet blev rigtigt testet, og begejstringen vil snart ingen ende tage.
 
Den der Viper Flex er godt nok blevet mit nye store hit. Hvor er det da bare meget bedre end de ”gamle” skydestokke man igennem årene har prøvet. Det er ingen tvivl om at jeg personligt fremover vil gå langt for at medbringe den på jagter i udlandet, selv om det måske ikke altid er muligt at medbringe egen riffel.
 
Til slut blev der testet med Speer 165gr kuglerne med lyddæmper, og her kunne konstateres at træfpunktet flytter sig Ca. 5-6 cm op og næste lige så meget til højre.
Da jeg ikke vil bøvle med at tage lyddæmperen med rundt omkring på jagt, er mine jagtladninger alle indskudt og testet uden lyddæmper.
Lyddæmper er noget nyt i min verden, hvad siger i andre Huh , er det normalt at træfpunktet flytter sig med og uden lyddæmper.
 
Sonny

 
Svar


Beskeder i denne tråd
Hvorfor valgte jeg den riffel? - af bobo - 10-10-2021, 03:23 PM
RE: Hvorfor valgte jeg den riffel? - af klokker - 11-10-2021, 01:04 AM
RE: Hvorfor valgte jeg den riffel? - af Pingvinen - 11-10-2021, 12:21 PM
RE: Hvorfor valgte jeg den riffel? - af klokker - 11-10-2021, 09:05 PM
RE: Hvorfor valgte jeg den riffel? - af bobo - 12-10-2021, 08:06 PM
RE: Hvorfor valgte jeg den riffel? - af bobo - 23-10-2021, 02:58 PM
RE: Hvorfor valgte jeg den riffel? - af klokker - 23-10-2021, 10:49 PM
RE: Hvorfor valgte jeg den riffel? - af bobo - 24-10-2021, 12:40 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)