Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Glemte fordele i gamle krumbane-kalibre
#1
Hvad er det ideelle skandinaviske allround-kaliber?
Jeg startede som riffeljæger med 6,5x55. Denne kaliber er for lille til svin og elg. Jeg ved godt at nogen si'r at 80% af alle svenske elge falder for 6.5'eren, men jeg vil gi' GD ret i, at det sker i uhyrligt mange skud.
Siden har jeg foretrukket .338 Winmag og den virker fremragende, men er nok dels "overkill" på de skandinaviske arter og dels er våbnet langt og rekylen er kraftig.
På et eller andet tidspunkt gik der hastighed i al snak om riffelkalibre. Flade kuglebaner var det eneste saliggørende og sådan har det været siden. Men man har glemt nogle fordele ved de gamle kanoner...
Tunge kugler med forholdsvis moderat hastighed er gode dræbere. De fleste sådanne kalibrer yder deres bedste i forholdsvis korte og dermed håndterlige våben, rekylen er moderat, gennemskud er næsten garanteret og kødødelæggelsen er minimal. Ud til 150-200 meter er kuglebanen acceptabel og hvem behøver mere på de fleste former for jagt?
Kalibrer som 9,3x62 eller .45-70 er gamle krigere men ikke desto mindre effektive jagtkalibrer. Efter min mening må det ideelle skandinaviske allround kaliber være 9,3x57 eller .45-70. Begge har rigelig punch til både elg og vildsvin og er særdeles behagelige at skyde med.
Til næste sæson har jeg en nybygget 9,3x57 med på elgjagten. Jeg ved det duer - det er prøvet før (selvom de fleste er for unge til at huske hvor godt det egentlig var)
Svar


Beskeder i denne tråd
Glemte fordele i gamle krumbane-kalibre - af HP-338 - 17-02-2004, 07:49 PM
Glemte fordele i gamle krumbane-kalibre - af ID - 17-02-2004, 09:19 PM
Glemte fordele i gamle krumbane-kalibre - af ID - 17-02-2004, 10:06 PM
Glemte fordele i gamle krumbane-kalibre - af Sauer - 18-02-2004, 08:50 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)