Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny jagtpolitik fra DN sender jagt til tælling
#5
Nu er jeg af den generation hvor jeg kan huske at: Jagttiden på duer og vadefugle startede den 1. August, - Svømmeænderne den 16., og Dykænderne måtte skydes til den 29. Februar. Rævens jagttid var fra 16.-6 til 29.-2. og der var jagttid på Spættet sæl, plus en mængde andre arter, som i dag er totalfredede.

Der er unægtelig sket meget de sidste 35 år, mht. indskrænkninger i jagtudøvelsen i Danmark, men med det der er lagt op til i DN plan, kan det på sigt ende med et totalt jagtstop.

Det kan godt være at der er nogle der mener at Kristian Raunkjær på visse områder ikke har været en god forhandler, ifm. de jagtindskrænkninger vi i de seneste år har været udsat for. Jeg er imidlertid overbevist om at det kunne havde været meget værre.

Det som DN i øjeblikket er i færd med er et meget taktisk, velovervejet overgreb på den danske jagtudøvelse. Det er helt klart at man forsøger at gennemtrumfe nogle jagtindskrænkninger i EU´s hellige navn.

Man har startet således:

Hvor skiller den Danske jagtlov sig ud fra den europæiske jagtlovgivning?

Det første punkt man støder på er ”den frie jagt på fiskeriterritoriet”.

Hvorfor skal de danske jægere ha´ lov til at udøve jagt på fiskeriterritoriet?

Man har fra DN´s side allerede svar parat, på det svar der evt. ville komme fra jægernes side mht. ”den lille mands jagt” Den holder ikke! Hvis vi ikke kommer med nogle gode argumenter om hvorfor vi som det eneste land i EU fortsat skal have lov til at jagte på fiskeriterritoriet, så er der stor sandsynlighed for at vi mister denne jagtform, - og der ved Naturfredningsforeningen!

Jeg kan blive ved med udgangspunkt i alle de punkter som DN har i deres ”handlingsplan” – Hvis vi ikke har nogle fornuftige og overbevisende argumenter, som tilbageviser forslagene, - så vil der ske indskrænkninger.

Det kan være utroligt svært, for ikke at sige umuligt i en forhandlingssituation at få alle sine ønsker igennem. Det samme vil gøre sig gældende når man skal forsvare en eksisterede lov mod forslag om ændringer. Det er dette vi har mærket mht. de indskrænkninger der er sket bl.a. i den periode hvor Kristian Raunkjær har siddet ved forhandlingsbordet. Det jeg mener der er utroligt vigtigt, er at vores forhandler i sådan en situation, (udover at komme med nogle gode argumenter), kan sætte sig i respekt, og vinde sympati hos såvel forhandlingspartnere, som beslutningstagere.

Vi må desværre indse, at så længe DN er i offensiv, og Danmarks jægerforbund i defensiv, vil vi tabe, og så gør det ikke sagen bedre at der ibland jægerne selv bliver dannet foreninger hvis hovedformål er reguleringer og indskrænkninger i jagtudøvelsen.

Ak – Ja, udviklingen herhjemme går imod et samfund hvor solidaritet og sammenhold er ved at blive ændret af en flok ego flippere, der alle helst vil mele deres egen kage. [xx(]

Swift
Svar


Beskeder i denne tråd
Ny jagtpolitik fra DN sender jagt til tælling - af Swift - 30-03-2007, 08:36 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)