Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Apport problemer!
#5
Med stor risiko for at blive betegnet som oldnordisk, gammeldags og vel nærmest lidt af en dyreplager[}Smile], vover jeg alligevel det ene øje og kan ikke lade være at kommentere Gundlach's problem.

Gundlach du skriver at du har lært din hund apportering efter "tvangsapportmetoden". NEJ det har du ikke - for så havde du ikke haft disse problemer.
Som jeg læser dit indlæg, har du FORSØGT at lære din hund apportering ved hjælp af tvangsapporteringsmetoden, men som du videre selv skriver, "var det svært" "men det kom efterhånden".

Har man problemer i dressuren, er det en gl. gylden regel, at så må man gå tilbage i dressuren, for der er helt sikkert noget man ikke har lært hunden korrekt. Går man videre før den enkelte disciplin sidder helt fat og er i orden altså; "springer over hvor gærdet er lavest" får man med næsten 100 % sikerhed problemer senere.
Uden at jeg kan vide det, tror jeg du er gået for hurtigt videre.

Med en ruhår vil du naturligt stille krav om, at den senere også skal apportere ræv. Har du problemer nu, er det mit gæt, at du aldrig får en stabil ræveapportør som du 100% kan stole på, med mindre du går noget tilbage i din dressur, får løst problemet og hurtigt kommer videre.
Så længe hunden ikke udfører opgaven til din fulde tilfredshed, vil du altid mere eller mindre irettesætte hunden med; sæt dig, hold fast, kom nu, på plads o.s.v. - altså det er svært for dig at komme til at rose hunden, fordi der altid er nogle småting som ikke er i orden.

Med din beskrivelse af at hun "kommer for fuld musik retur til mig" tyder på, at hun på ingen måde er trykket af dressuren og derfor nemt kan "tåle" at du går lidt tilbage i træningen og konsekvent "minder hende om" grunddressuren - altså at hun skal holde fast på apportemnet I SNOR.
Når dette så igen er på plads, kan du igen gå videre.[Smile]

Alt det med at bruge varme eller halvtoptøede duer m.v. er kun en dårlig undskyldning.Dressuren skal sidde fast med apportbuk, dummy eller hvad man nu bruger som apportemne.

At dressere en hund er tidskrævende, men hvis du lader være med at snyde dig selv med halvdårlige undskyldninger og får løst problemerene, hvor de reelt er, vil du få en fantastisk jagtkammerat og belønningen vil komme i form af en hund som du altid kan stole på i de krævende apportsituationer som man kommer på ved praktisk jagt.

God held med det videre arbejde[Smile]

mvh
Korthår
Svar


Beskeder i denne tråd
Apport problemer! - af Gundlach - 20-07-2007, 02:15 AM
Apport problemer! - af Lasse N - 20-07-2007, 11:39 AM
Apport problemer! - af Gundlach - 20-07-2007, 03:20 PM
Apport problemer! - af Panthera - 20-07-2007, 09:44 PM
Apport problemer! - af korthår - 21-07-2007, 11:43 AM
Apport problemer! - af STROM - 21-07-2007, 12:40 PM
Apport problemer! - af korthår - 21-07-2007, 02:55 PM
Apport problemer! - af Lars M. L. - 21-07-2007, 03:11 PM
Apport problemer! - af Gundlach - 22-07-2007, 08:36 AM
Apport problemer! - af korthår - 23-07-2007, 12:11 AM
Apport problemer! - af Gundlach - 23-07-2007, 04:32 AM
Apport problemer! - af Poulsen - 19-09-2008, 11:10 AM
Apport problemer! - af ca. - 21-09-2008, 08:20 PM
Apport problemer! - af Gundlach - 01-10-2008, 02:19 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)