Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Apport problemer!
#10
Hej Gundlach

Det er meget svært at sidde her og "spille klog på", hvad du helt konkret skal gøre.
Det er og bliver en fingerspidsfornemmelse og kræver du nøje "læser" Suzi's reaktioner løbende, MEN jeg fornemmer nok at Suzi ikke helt tager sin opgave alvorlig - at hun tager lidt p.. på dig[Smile].

Det er i bund og grund dejligt at have en frisk og glad hund, men som jeg tidligere har skrevet, tror jeg sagtens at hun kan tåle at du strammer grebet lidt.

Hvor langt du skal gå tilbage i dressuren véd jeg ikke, men du kan da prøve at starte med at GIVE HENDE DRESSURLINE PÅ og lægge hende dæk ca. 2 m foran dig, placere apportbukken (eller dummien) mellem hende og dig. Herefter kommanderer du "apport" og hun skal nu gå frem mod dig, tage apportgenstanden og fortsætte højrerundt om bag dig og sætte sig ved din venstre fod.Lad hende sidde lidt før du lader hende aflevere.
Sørg for at det sker 100% korrekt og ved mindste tegn på, at hun vil smide apportemnet kan du nemt irettesætte hende enten med kommando eller med dressurlinen.
"Afstanden" som hun skal tilbagelægge med apportemnet i munden forøger du ved at du, når hun går frem for at tage apportemnet i hunden, selv går nogle skridt baglæns.
Bliv ved med denne øvelse til den sidder 100% fast og forøg derefter afstanden med en evt. længere dressurline eller snor.
Når du er helt sikker på at hun magter denne disciplin, kan du lade hende apportere igen.
For at lave lidt variation i øvelsen, kan du også lade hende sidde (stadig i dressurline) ved din venstre side, smide apportemnet ca. 3-4 meter frem, sige apport og lade hende gå frem og apportere, mens du følger med ved siden af hende. Dette må gerne foregå med appel og når hun udfører det korrekt må du gerne løbe nogle meter før hun skal stoppe, sidde og aflevere. Evt. stop nogle gange, hvor hun sættter sig og du igen går/løber nogle meter frem stopper, hun sætter sig osv. før hun skal aflevere.
Vær opmærksom på, at når man løber øger man hundens glæde enormt, og hvis hun fortsat er lidt pjattet, skal du måske ikke overdrive dette.

Lidt mere generel respekt for dig kune nok også være gavnlig. Træn derfor også andre discipliner (i dressurline) eks. dæk, gå i line, sit m.v. (følg "biblen") Specielt dækdressuren kan efter min mening ikke sidde for godt fast. En dæklydig hund = en lydig hund som du altid kan styre. Anvisningerne i "biblen" er igen 100% anbefalelsesværdige.

Det du skriver med at Suzi er stædig og det tog 3 uger før hun ville åbne munden og holde apporten, lyder ikke godt. Kunne måske tyde på at din træner ikke var helt kompetent.
Det er alt for lang tid at være "uvenner" med sin hund og efterhånden bliver det jo til en mentalt styrkeprøve dig og hunden imellem[xx(]

En ordentlig "smøre", men jeg håber du kan få noget ud af det og god held med det videre arbejde[Smile]

mvh
Korthår
Svar


Beskeder i denne tråd
Apport problemer! - af Gundlach - 20-07-2007, 02:15 AM
Apport problemer! - af Lasse N - 20-07-2007, 11:39 AM
Apport problemer! - af Gundlach - 20-07-2007, 03:20 PM
Apport problemer! - af Panthera - 20-07-2007, 09:44 PM
Apport problemer! - af korthår - 21-07-2007, 11:43 AM
Apport problemer! - af STROM - 21-07-2007, 12:40 PM
Apport problemer! - af korthår - 21-07-2007, 02:55 PM
Apport problemer! - af Lars M. L. - 21-07-2007, 03:11 PM
Apport problemer! - af Gundlach - 22-07-2007, 08:36 AM
Apport problemer! - af korthår - 23-07-2007, 12:11 AM
Apport problemer! - af Gundlach - 23-07-2007, 04:32 AM
Apport problemer! - af Poulsen - 19-09-2008, 11:10 AM
Apport problemer! - af ca. - 21-09-2008, 08:20 PM
Apport problemer! - af Gundlach - 01-10-2008, 02:19 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)