Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Minutes of Angle (MOA) og MilDot
#8
tonnytot, er du en troll ? Hvis ikke, så velkommen på forum.

Du får lige en hurtig gennemgang af forskellene på FFP og SFP.

FFP = sigtekorset i kikkertens First Focal Plane. Her er sigtet medforstørrende, så forholdet mellem sigtet og målet er ens ved alle forstørrelser. Der er altså altid 1 milliradian mellem markeringerne. Sidder sigtekorset i Second Focal Plane er sigtet ikke medforstørrende, og vinklen mellem markeingerne ændrer sig med forstørrelsen.

Fordelen ved FFP er indlysende: du behøver ikke regne om ved skiftende forstørrelser. Ulempen er, at sigtekorset enten bliver meget groft ved store forstørrelser, så det kan dække over målet, eller også bliver det så fint ved de små forstørrelser at det er svært at se.

Fordelen ved SFP er, at sigtet altid fremstår ens for øjet uanset forstørrelsen. Jeg foretrækker FFP til banebrug, og SFP til jagt.

Min banekikkert er af Mil./Mil. type. DVS den har sigtet i FFP og klikker i 0,1 mil. Derfor kan jeg indskyde riflen med ét enkelt skud, for der er altid 10 klik mellem to markeringer i sigtet, uanset afstand og forstørrelse. Når jeg har skudt ét skud, kan jeg f.eks. se, at det sidder o,5 mil. lavt og 0,7 til venstre. Så skal jeg klikke 5 klik op og 7 til højre, og så sidder næste skud i sigtepunktet.

Tidligere havde jeg en 6-24X banekikkert med sigtet i SFP. Den var indrettet så Mil.Dots´ene passede ved 12X forstørrelse, så når jeg skruede op til 24X var der 0,5 Mil mellem punkterne, og altså kun 5 klik. Det var nu heller ikke så svært at regne ud, men den var ringere på andre punkter, så derfor skiftede jeg til den jeg har nu.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Beskeder i denne tråd
Minutes of Angle (MOA) og MilDot - af ID - 19-08-2007, 08:49 PM
Minutes of Angle (MOA) og MilDot - af skipper - 19-08-2007, 11:00 PM
Minutes of Angle (MOA) og MilDot - af tonnytot - 10-07-2013, 03:44 PM
Minutes of Angle (MOA) og MilDot - af BC - 10-07-2013, 04:30 PM
Minutes of Angle (MOA) og MilDot - af WSM - 10-07-2013, 07:16 PM
Minutes of Angle (MOA) og MilDot - af tonnytot - 11-07-2013, 12:33 AM
Minutes of Angle (MOA) og MilDot - af BC - 11-07-2013, 11:36 AM
Minutes of Angle (MOA) og MilDot - af LasseScout - 11-07-2013, 02:29 PM
Minutes of Angle (MOA) og MilDot - af STROM - 11-07-2013, 02:49 PM
Minutes of Angle (MOA) og MilDot - af BC - 11-07-2013, 04:19 PM
Minutes of Angle (MOA) og MilDot - af tonnytot - 11-07-2013, 04:25 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)