Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten?
#1
En af jægerne i nabolaget er ansat i det svenske jægerforbund. Jeg møder ham ofte her og der og får altid en lille snak. Således også i går eftermiddags. Her gjorde han mig opmærksom på, at man i svenske jægerkredse er begyndt at diskuttere udenlandske jægeres opførsel på jagt i Sverige og at stemningen bliver stadigt mere kritisk - ikke mindst i forhold til danskerne. [V][V][V][V]

Grunden til at han nævnte dette netop i går var, at de var blevet opmærksomme på en dansk jægers bjørnejagtshistorie på DJ's debatforum - en historie der i den grad faldt dem for brystet. Jeg springer direkte til øjeblikket, hvor jægeren beretter om sin "skudchance":

citat:

"Nøjagtig kl 0520 hørte jeg et enkelt "tjup" fra en skovskade til venstre for mig og advarselslyden må have været nok til, at jeg løftede riflen op.......sekundet senere kom bamse ud af underskoven med 70 km/t og løb på tværs af den lille myr længst borte, hvor myren kun var 10 - 15 meter bred.

Jeg fik riflen op og fik noget brunt i korset, rykkede frem og trykkede af, repeterede (ubevidst) og fik skudt en gang til, hvor der lige var en lille åbning i krattet. Skudene kom så hurtigt, at de andre jægere bagefter spurgte om jeg brugte halvautomatisk, men faktisk skete det hele pr automatik i underbevidstheden."


Efterfølgende beretter jægeren, at han ikke ramte bjørnen (eller hvad det nu var han skød på).

Min "nabo" spurgte mig direkte, om dette var et udtryk for danske jægeres generelle jagtmoral. At afgive så chancebetonede skud mod noget, man ikke med sikkerhed havde konstateret, hvad var. En bjørn var det måske, men muligheden for at det var en hunbjørn med unger kunne umuligt være afkræftet af jægeren i det beskrevne hændelsesforløb, hvilket gør skydningen direkte ulovlig iht. svensk jagtlovgivning. Han brugte ordet "triggerhappy" adskillige gange og strømmede over med eksempler på danskere, der altid skød den største gris i flokken, hvilket næsten altid er den gamle so og dermed også en lovovertrædelse....[V][V][V]

Jeg afkræftede naturligvis, at danske jægere har generelle moralproblemer og ærgrer mig over det faktum, at der blot skal en håndfuld brådne kar til at kaste smuds på alle de, der rent faktisk kan opføre sig ordentligt. På andre danske debatfora, hvor samme historie er fortalt har mange travlt med at rose manden for hans ærlighed - det har man (med undren) bemærket i Sverige og ser det som en generel opbakning til jægeren, der ikke fik sin bjørn. Den svenske stemning går rent ud sagt mere i retning af at r*vpule ham med en dårligt afgrenet granrafte - imod vækstretningen....

Hvordan havde stemningen mon været, hvis hændelsesforløbet havde udspillet sig i en dansk mose og bjørnen blev udskiftet med en buk? Burde man ikke opføre sig bedre ude end hjemme? Blot en tanke....
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Beskeder i denne tråd
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten? - af Høgh - 13-09-2007, 12:29 PM
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten? - af alan - 13-09-2007, 06:28 PM
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten? - af alan - 13-09-2007, 06:58 PM
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten? - af Sauer80 - 13-09-2007, 10:27 PM
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten? - af Sauer80 - 14-09-2007, 12:05 AM
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten? - af alan - 14-09-2007, 09:27 AM
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten? - af Sauer80 - 14-09-2007, 11:41 AM
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten? - af alan - 14-09-2007, 10:01 PM
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten? - af Sauer80 - 15-09-2007, 04:24 PM
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten? - af Sauer80 - 15-09-2007, 04:46 PM
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten? - af Sauer80 - 15-09-2007, 04:54 PM
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten? - af Sauer80 - 15-09-2007, 05:06 PM
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten? - af Sauer80 - 15-09-2007, 10:39 PM
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten? - af lbb - 16-09-2007, 01:14 AM
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten? - af Sauer80 - 27-09-2007, 07:35 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)