Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hylster vejning
#3
Jeg har praktiseret det med at veje hylstre i lang tid, og til dels må jeg give "Doktoren" ret, til almindelig brug er det spild af tid, HVIS!!!!
1. hylstrene man bruger er af samme fabrikat og nogenlunde fra samme årti..[Smile] Helst selvfølgelig samme lot nr./ Æsker

2. hylstrene er fra samme type ammo! Jeg har set eksempler på f.eks. Lapua hylstre der fra jagt-ammo med tunge kugler var meget lette og dermed tynde i godset, og hylstre fra billig spidsskarp trænings-ammo der helt sikkert var "Militær-specificeret" = tunge hylstre som var tykke i godset og hårde.

Vejningen kan MÅSKE redde én fra den dumme situation at man har ladet nogen 6.5'ere "godt op" i en posefuld Lapua-hylstre af blandet alder og herkomst. Her imellem kunne der jo godt være et "tykt" hylster der dermed kan bringe trykket ubehageligt meget op, både på grund af tykke vægge (og dermed mindre plads til krudtgasserne)og hårdt hold på projektilet på grund af stor tykkelse i halsen.
Lægger man så en temperatur-stigning til så har man problemet[Sad]
Det er jo ikke sikkert at der er noget der flækker, men man kunne godt få en meget besynderlig "flyver" langt udenfor "gruppen"
(tænk hvis det skete den dag du følte dig sikker nok på hånden til af tage den store buk ude i græsset med et skud på halsen[xx(])

3. billige amerikanske hylstre som man gerne vil bruge til et præcist våben. Der kan være ret stor variation på f.eks Remington hylstre. også stor nok til at man kan få samme problemer som beskrevet ovenfor.

Lader man moderat og med f.eks hylstre fra Norma jagt-ammo så er vejning helt spild af tid.

Selv med BR kalibrene og PPC kan man fint tillade op til 2-3% variation i hylstervægten uden at det har indflydelse på "de små grupper"

F.eks har nye Norma hylstre ikke en variation der berettiger sortering. (ca. 1% max)

En god metode er at "pensionere" hylstre der har givet anledning til en "flyver" fra en ellers god gruppe

Og så lige til sidst en stikpille til Doktoren.....

Præcision er MÅLET i sig selv ved Benchrest. Ensartethed i ALLE detaljer er MIDLET... ALLE DETALJER.... (Hvis jeg skulle skyde BR ville jeg veje mine fænghætter!!![Wink])

på 1000 m er variationen i V(nul) ligeså vigtig som 5 mm i gruppestørrelse på 100 m

Don't settle for "I believe" DARE TO KNOW!

Jagt ammo til Bambi og Kron-Bambi er jo helt ok med 20-30 mm spredning, men hvor mange er i dag tilfredse med 60 mm eller 70?
Skal jeg række ud til kragen eller rævepelsen på langt hold, så skal præcisionen være i orden.... 20 mm er M@X[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Beskeder i denne tråd
Hylster vejning - af Clausen - 10-02-2005, 03:49 AM
Hylster vejning - af Dr. Strangelove - 10-02-2005, 04:55 AM
Hylster vejning - af dravis - 10-02-2005, 02:56 PM
Hylster vejning - af Dr. Strangelove - 10-02-2005, 07:42 PM
Hylster vejning - af Great Dane - 10-02-2005, 08:02 PM
Hylster vejning - af Dr. Strangelove - 23-02-2005, 01:04 AM
Hylster vejning - af ran - 28-08-2005, 02:42 PM
Hylster vejning - af dravis - 29-08-2005, 12:22 PM
Hylster vejning - af JCK - 29-08-2005, 01:58 PM
Hylster vejning - af ran - 29-08-2005, 10:21 PM
Hylster vejning - af JCK - 30-08-2005, 12:51 AM
Hylster vejning - af Sako - 30-08-2005, 10:52 AM
Hylster vejning - af JCK - 31-08-2005, 02:53 AM
Hylster vejning - af ran - 31-08-2005, 04:03 PM
Hylster vejning - af ran - 31-08-2005, 08:52 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)