Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kuglevægt - skotsk kronvildt på lange hold
#1
Sad i dag og funderede lidt over hvilken ammunitionstype jeg skulle have med til skotlandsturen til efteråret.

Jeg forventer at have skudchancer på forholdsvis lange hold sammenlignet med danske forhold.

Riflen jeg tager med er kaliber 308 win.

Umiddelbart kunne det være fristende med en tung premiumkugle - f.eks. swift A-frame eller lign. i 11,7 gram, som riflen skyder fint med. (stor gennemslagskraft). Kan dog som et kuriosum oplyse, at forskellen mellem en fabriksladet lapua mega 9,7 gram og en fabriksladet lapua swift A-frame i 11,7 gram på 100 meter er 10 klik på kikkerten (1 klik = 1 cm) - så på 200 meter begynder banen formentlig at krumme mere end godt er - specielt i situationer med "hjortebanken"...[Big Grin]

På den anden side taler de lange skudhold for at konfigurere en mere fladbanet patron, f.eks. en 9 grams kugle ladet til maksimal hastighed og stadig i premium kvalitet for at opnå bedst mulig chance for gennemskud.

Når 243 win med meget mindre kugler er udbredt i Skotland burde det vel være muligt at lave en hurtigere/mere fladbanet patron til 308, som kan anvendes på rimelig fornuftig vis med dødelig udgang for skotsk hjortevildt.

Har nogen herinde eksperimenteret med/oparbejdet erfaring med dette?

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Beskeder i denne tråd
Kuglevægt - skotsk kronvildt på lange hold - af ran - 19-02-2008, 09:48 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)