Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Danse Macabre: Skæftning af Sidelåsbøsse
#9
[Image: DSC00678.jpg]
Busted! Eller historien om, hvordan to stykker forskæftetræ bliver til et!
Det gik fint med indersiden på det første forskæfte, jeg arbejdede på. Beslaget sad fint og opmærksomheden blev vendt mod den ikke mindre spændende yderside, hvor den udvendige del skulle indfældes. Jeg fornemmede en smule småproblemer med at få opmålt placeringen af den udvendige del og valgte derfor at bore to huller fra indersiden.Beslaget sad i som skabelon, mens jeg borede.
Disse to huller skulle så være pejlemærker for placering af den udvendige del. Efter at have boret prøvede jeg igen at opmåle. Jeg måtte korrigere placeringen. Jeg blev ved med, videre i forløbet, at fornemme problemer men valgte at forsætte. Om ikke for andet kunne dette stykke være en "øver". Ret langt henne i forløbet valgte jeg at opgive. Spændende var det nu at forsøge at indkredse fejlen(e).
Jeg har konstateret, at der var mindst 2 ting, der skabte problemer.
Den ene var, at jeg borede hullerne indefra med et 3m.m. tyndt bor!
Det viste sig, at det ene af hullerne "skævede" den igennem træet! Er et så tyndt bor for langt i det frie stykke, når man borer i så hårdt et stykke træ som dette, kan boret presses ret så meget skævt i sin bane.Det betød at hullet, på modsatte side, var forkert placeret.Skidt, da jeg efterfølgende brugte det som udgangspunkt for videre arbejde. En anden fejl var, at beslaget var skævt mere end et sted!
Inden jeg begyndte på det nye forskæfte, gik jeg alle metaldele efter for unøjagtigheder.
Nu sidder den der, og den sidder korrekt. Man bliver ganske "skarp", når man sådan bliver klasket!
Walnut
Svar


Beskeder i denne tråd
Danse Macabre: Skæftning af Sidelåsbøsse - af Walnut - 14-03-2008, 08:16 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)