Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Danse Macabre: Skæftning af Sidelåsbøsse
#1
Hej
Skæftesnittere´s ferier er korte! Svært at holde hænderne i ro, når man er omgivet af projekter og lækre materialer. Jeg er allerede i gang med min lille elskede sidelås Belgier, som jeg var heldig at erhverve på Arsenalet.Jeg forsøgte at finde en større historie på bøssen, men kunne kun finde oplysning om, at den kom fra en svensk våbenhandler, der havde den fra et dødsbo. Kan nogen hjælpe med at finde frem til mere om den, vil jeg blive meget glad! Her tænker jeg først og fremmest på oplysninger om produktionssted m.m.
[Image: DSC00673.jpg]

Der er tale om en cal.16, og den er i god stand. Jeg har haft den totalt adskilt for fjernelse af gammel olie og fedt. Hvilken fornemmelse igen at samle og mærke den nye gang!
Jeg synes, at skæftningen meget fint illustrerer de forskellige små tvist, som de enkelte skæftemagere lægger i deres arbejde.Design på skæftet virker en smule akavet, men har vist sig ved opmåling egentlig at falde fint indenfor "normaltområdet". Måske er det længden på 34cm, der giver det lidt klejne udtryk. Kindpuden har også en ekstra krave. Selve pistolgrebet er formet af øvet hånd, og netskæringerne følger fint formen. Forskæfte er meget fint udført med små detaljer, som indlagt horn og netskæring på mikroskopiske 24 lpi[}Smile] Jeg har bøjet mig for denne indlagte hurdle og har bestilt Camp Perry i 24 lpi.
[Image: DSC00674.jpg]
Planen for den kommende restaurering er:
Mindre bule rettes i løb.
Trykprøvning
Blåneres
Nyt skæfte og forskæfte i Tyrkisk Valnød
Skal skæftes Engelsk med dråbe
Aftrækkerbøjle skal forlænges
Graveringer forlænges på det ny stykke aftrækkerbøjle[^]
Netskæring med 24 lpi[^]
Uden bagkappe men med netskæring i skæfte enden.
Det overordnede udtryk i den færdige skæftning skal være sart elegance. Der skal ikke sprælles med materialer, da træet er smukt i sig selv.

Grunden til, at jeg starter nu, er den ,at en påskeferie venter om hjørnet. Her kan der blive tid til at sparke projektet i gang for alvor. Senere kommer der , som bekendt, en sommerferie, ifald det skulle trække ud! Den skyder skal bare med på efterårsjagterne!
Jeg kan herfra skæve over til et stykke dejligt valnød, der venter på mig.
Walnut
Svar


Beskeder i denne tråd
Danse Macabre: Skæftning af Sidelåsbøsse - af Walnut - 08-03-2008, 04:17 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)