Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problematisk ? Artkel i Jagt vildt & Våben ?
#1
Hejsa,

I #3 af Jagt Vildt og Våben, som jeg netop har investeret i, synes jeg der er problemer med journalistikken i artiklen på side 10-14 om 6,5X 55...

Problemerne opstår dér hvor skribenten efter min mening sår tvivl om, om det nu også er nødvendigt at overholde lovens krav til ammunitionen i forhold til jagt på kronvildt, vildsvin mm.

Problemet med 6,5X55 er, som nævnt i artiklen at det kan være svært for fabriksammo(specielt under 10 gram) at nå lovkravene(kugle 9-9,9gram: 2700J, fra 10gram 2000J).

Citater fra artiklen:

Citat:quote:

Til jagt på dansk klovbærende vildt er den noget nær perfekt. Det er yderst tvivlsomt, om man overhovedet behøver større hastighed og energi til hjorte- og råvildtjagt end 6,5X55 præsterer


Og:

Citat:quote:

... Hastighed og energi er ikke tilstrækkelig høj i henhold til teoriens og lovens krav, men patroner med moderat udgangshastighed giver som regel bedre resultat i kødmæssig henseende end almindelige blødnæsede med høj udgangshastighed. En for mange jægere ikke uvæsentlig egenskab


Jeg bryder mig absolut ikke om ovenstående formuleringer, og er ikke enig i konklusionen - man kan da sikkert nedlægge kronvildt med en .22, hvis man rammer det helt rigtige sted, så hvor går grænsen ? Såfremt man ikke er enig i jagtloven bør man da arbejde på at få ændret den, men at sende signaler om at man vel ikke behøver at overholde loven, fordi det er svært at overholde kravene med det kaliber man har valgt, er efter min mening en helt forkert fremgangsmåde...

Spørgsmålstegnene i overskriften er bevidste, da jeg jo kan læse atriklen som fanden læser biblen, så hvad synes I ?

Hilsen
Kenneth Jensen
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Beskeder i denne tråd
Problematisk ? Artkel i Jagt vildt & Våben ? - af Kenneth - 18-05-2008, 03:54 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)