Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
regulering af ræve
#41
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth
Jeg må erkende at jeg har svært ved at se hvorfor der skal være forskel på hvordan dyrene behandles.



Det har vi jo valgt generelt. Mus og rotter må fanges i fælder der klapper og rammer tilfældigt samt forgiftes med stoffer der får dem til at forbløde og erhvervsfangede fisk kvæles. Det er nok også de færreste der lige kontrollerer om myggen nu blev aflivet ordentligt hvis den bare dratter ned. Hvor grænsen ligger er lagt ret meget ud til den enkelte indtil vi når til råvildt der lovmæssigt skal eftersøges. Derudover er det sådan at dyreværnsloven ikke gælder for insekter.
Jeg har ikke selv en klar holdning til hvor grænsen går for at mine drab skal være hurtige og effektive men den flyder nok rundt et sted omkring padder og varmblodede dyr.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#42
@Ujensen:

Naturligvis er der en grænse for dette - som du siger, så fx. med insekter. Jeg ved bare at min grænse for længst er overskredet når vi taler om vildt der skydes på jagt/regulering.

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#43
Afstande er meget individuelt.. nogen kan ikke ramme på 50 meter nogen kan lave tætte grupper på 500 meter... så at vurdere hvad som er ok kan være meget vanskeligt.
Det er også interessant at se hvad som er normen i forskellige lande...
Dette emne er dømt til at give en debat ala agurktid...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#44
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Dette emne er dømt til at give en debat ala agurktid...



Jep! - og helt apropos så er 'gurken måske en udmærket indikator: Ka' man ramme en agurk på en given afstand, er man home safe - især hvis det er én af de nu tilladte krumme danske[Big Grin]

/bundgaard
Svar
#45
Ja lad os strakt kaste os ud i det der bliver dette århundredes mega event - The Big Cucumber Shoot Out eller bare TBCSO blandt venner. Men når vi taler om skydning til ræv så må en EU reguleret agurk da være mere reel som mål da den er langstrakt på samme måde som ræven.
Mvh.

Yeti
Svar
#46
Nu er det jo ikke forbudt at skyde en sovende ræv, og den kan godt være temmelig krum[Wink]

/b
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Nu er det jo ikke forbudt at skyde en sovende ræv,


Korrekt – men der kunne jo være en eller anden der påstår at det ville være uetisk!!!

Hvad er den forsvarlige skudafstand til en Agurk.[?][Big Grin]

mvh.
Swift
Svar
#48
Citat:quote:

men der kunne jo være en eller anden der påstår at det ville være uetisk!!!


[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mht etisk forsvarlig skudafstand til agurk så må det være 30m og folk der prøver på 35m burde ikke have lov at jage agurker[:o)][B)]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#49
Hov hov - de vanvittige afstende gælder kun for øvede og kun i rene sideskud - og så skal man passe på de små vævre dværggurker og de skudstærke syltede gurker.

/b
Svar
#50
Agurker??
D.v.s. skud til bananer ikke gælder.
I anden tråd søgte jeg et luftgevær, fandt et, fik det stukket i hænderne og skulle prøveskyde det.
En banan blev placeret på ca. 30 m. afstand.
Værsgo at skyd. Fritstående. Den flækkede. Men jeg træner heller ikke så tit.[Wink]
Ellers kommentar til den øvrige tråd.
Ja, træning træning og igen træning.
Ville da aldrig ha' skudt min rævehvalp sidste år på 120 m.
Eller min buk i år rimeligt spidst hvis ikke det var fordi jeg følte mig sikker i mine skud.
Til gengæld skal vildet være rigtig tæt på, hvis jeg skal løfte haglbøssen, men det trænes der nu også på.
Så erkend dine begrænsninger og nyd at komme ud og træne.
Det læres der meget af.
Knæk og bræk kære medjægere
og fortsat god regulering.
Mvh. Lady
Svar
#51
Jeg er en af dem som er helt forgabt i sommerregulering på ræv, og hjælper til på flere godser, jeg skyder hvert år et sted mellem 15 og 20 ræve om året.
mange skud foregår ud over de høstede gule stubbe i august, flere af skudende er lange, jeg ville have fortalt om et par sjove situationer , da jeg troede at det var her på forumet man skulle dele sine jagterfaringer.

Men det vil jeg undlade af frygt for alle de (moralvogtere) det her forum er spækket med, dem som bare sidder og venter på nogen gør noget forkert, sikkert fordi derres egen liv er kedeligt.

men så er der da heldigvis flere udenlandske forumer, hvor det er interessen for jagt der bringer folk sammen.

who dares wins
who dares wins
Svar
#52
Hvis du skriver om dine oplevelser et andet sted, så send lige min en PM med et link. Jeg vil nemlig nødigt gå glip af en spændende beretning. Og da jeg er relativt ny ud i denne jagtform er jeg også på jagt efter gode fif.
Mvh.

Yeti
Svar
#53
Jeg er en af dem som er helt forgabt i sommerregulering på ræv, og hjælper til på flere godser, jeg skyder hvert år et sted mellem 15 og 20 ræve om året.
mange skud foregår ud over de høstede gule stubbe i august, flere af skudende er lange, jeg ville have fortalt om et par sjove situationer , da jeg troede at det var her på forumet man skulle dele sine jagterfaringer.

Men det vil jeg undlade af frygt for alle de (moralvogtere) det her forum er spækket med, dem som bare sidder og venter på nogen gør noget forkert, sikkert fordi derres egen liv er kedeligt.

men så er der da heldigvis flere udenlandske forumer, hvor det er interessen for jagt der bringer folk sammen.

nu ved jeg ikke hvad du betegner som sjove situationer, men hvis du tror at de vil bringe moralske opstød, mener du vel også at de har været på kanten.

jeg har intet mod lange skud hvis de ikke er chancebetonede!
hvis afstanden vi kan sætte et sikkert skud ikke er overskredet, er der ingen der hæver så meget som en lillefinger.

vedr de udenlandske forummer er der flere af dem der hylder "sprey and prey" som god jagt. dette er i min optik noget skidt hvis skuddet afgives på en afstand eller i en situation hvor skytten ikke er sikker på at magte skuddet.
selvførgelig er der forskel på dansk og amr jagtmoral, men en træfprocent på 50-70 er ikke god nok

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#54
Hvad med drivjagt - det må da være uetisk.... regner man ikke med en ratio på 1:3 ... og flyvende vildt....
Bæverjagt som jeg ikke har en hylende fis forstand på - men skyder man ikke her efter hals eller måske hoved hvis man er ligeglad med kraniet til trofæ..

Men jeg skyder heller ikke en buk i hals/hoved - jo hvis det er haglskud så kan man godt komme lidt langt frem med sværmen....

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#55
Nå men desværre lidt "ontopic"..... sorry guys.....

[Image: rv.jpg]

Sad og ventede på en buk medens der gik en rå og passede på sit lam.
Da kom den her fætter og ville se nærmere på lammet.

Den nåede præcis indenfor min begrænsede "rækkevidde" og Barnarden sagde smæk[^][:o)]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#56
Hallo - det er jo et bladskud[?] - ku' du ikke vente til den stod frontalt på[Big Grin]

Fin mikkel - tillykke med den.

/bundgaard
Svar
#57
Hva GT. Har du brugt en granat til mikkel[Big Grin]
Ellers en fin fætter, tillykke

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#58
He he, nej og der var ikke tid til at pürche sig længere væk[B)][:o)]

Nej den er skam skudt med en .30 165 grain Ballistic tip.
Den er gået hen og blevet standard i mine våben da den er billig, præcis og efterlever de krav/forventninger jeg har til kødødelæggelse på større spisbart vildt.
Når ræven kommer foran den kugle kan der da godt gå lidt "væv" i stykker[Big Grin]

PS: Det er udgangshullet der ser på billedet!

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#59
Den jeg skød med.277 sirrea game king manglede skulder bladet, og for benet hang kun fast i et stykke skind..[}Smile]
Tror ikke at de skal bruges på spise vildt.[Big Grin]

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#60
lille hvalp, skudt med 223R Winchester Supreme varmints CXP1

[Image: P6290049.JPG]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)