Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grove drengestreger
Citat:quote:

Originally posted by Rex

..........Og statisk set så er forskellen nok ikke så stor som du gør den, hvis du sammenligner hvor mange kilometer, der bliver kørt hver dag i forhold til antallet af trafikdræbte...........

Der røg jeg af, kan du ikke lige forklare det lidt nærmere......



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

...............primært pga. at det er umuligt at få tilladelse til en lyddæmper................

Ja ærgeligt ikk'? Kan du se sammenhængen?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Jeg kan se at der ingen sammenhæng er. Jeg taler ikke om et forbud mod luftvåben, men om et krav om en tilladelse, som er opnåelig for alle der ikke har en nyere voldsdom eller lignende på straffeattesten.

Tilladelsen til lyddæmperen kan reelt ikke opnås til ikke erhvervsmæssig jagt, SELVOM man har tilladelse til at anskaffe jagtrifler mv.

Det ville i stedet være dejligt med en beskrivelse af de forskelle på de to våbentyper der gør at det ikke bør være nødvendigt med tilladelse til de kraftige luftrifler, men stadigvæk til fx. salonrifler. Det er skam seriøst ment, og ikke ment som en provokation.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Rex

..........Og statisk set så er forskellen nok ikke så stor som du gør den, hvis du sammenligner hvor mange kilometer, der bliver kørt hver dag i forhold til antallet af trafikdræbte...........

Der røg jeg af, kan du ikke lige forklare det lidt nærmere......



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Jo meget enkelt ... det kan godt være der bliver dræbt en million mennesker i verden på årsplan ... men hvor mange biler er der ikke også i verden og hvor mange kilometer vej bliver der ikke kørt hver dag. Når man så gange, dividerer og trækker fra, så er det nok en hel del kilometer, der er kørt pr. trafikdræbt person.

Det skal og kan selvfølgelig ikke sammenlignes med hvor mange der bliver skudt med luftgevær ... for et luft gevær er og bliver stadig et stykke legetøj, der bliver benyttet en gang imellem.
En bil er et transportmiddel de fleste af os bruger dagligt og dermed vil der selvfølgelig også ske en del dødsfald.

To Molboer, der skyder .... Two Molboes shooting ....
Nej, jeg kender desvære ingen "smarte" citater.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
Og der er ikke sket dødsfald (ihvertfald i Danmark) p.g.a. kraftige luftrifler...............så jeg tror ikke din skomager-statestik holder Rex (hvis man ellers kan finde hoved og hale i den).
Generelt syntes jeg efterhånden, at jeres (jer der er for en stramning) argumenter er lidt tynde og jeres lovgivningsiver lyder lidt skinger.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ID

Og der er ikke sket dødsfald (ihvertfald i Danmark) p.g.a. kraftige luftrifler...............så jeg tror ikke din skomager-statestik holder Rex (hvis man ellers kan finde hoved og hale i den).
Generelt syntes jeg efterhånden, at jeres (jer der er for en stramning) argumenter er lidt tynde og jeres lovgivningsiver lyder lidt skinger.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Nå, det er ikke kun mig der er tidligt oppe på sådan en helligdag [Big Grin]

Nu var det ikke mig der kom med sammenligningen med dødsfald i bil kontra luftgevær .... jeg prøver bare at sige at Ja, der bliver dræbt mange i bil, men bilen er også et transportmiddel som man bruger dagligt. Det samme kan vel ikke siges om luftgeværet.
Så at sammenligne dødsfald i biluheld kontra dødsfald med luftgevær (som en ikke modstander af stramning i våbenlovgivningen gjorde)... det må vel være "skomagerstatestik" som du selv antyder [^]

Tynde argumenter ... hvilke argumenter hentyder du til ??

Kan du så fortælle mig hvori du mener forskellen er, på et luftgevær og et våben med krudt som drivmiddel , hvis anslagsenergien er den samme ?

To Molboer, der skyder .... Two Molboes shooting ....
Nej, jeg kender desvære ingen "smarte" citater.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
Hejsa.

Hvorfor er det at det vil være et kæmpe problem at luftgeværer skal registreres og man skal have tilladelse. I mine øjne vil det være en fordel for os der gerne vil skyde. Hvis vi opfører os ordentlig er der jo normalt ikke problemer med at få tilladelser. Hvis folk ikke vil være medlem af en klub eller tage jagttegn er interessen måske ikke stor nok.

Min frygt er at når alle og enhver kan gå ind og købe meget kraftige luftgeværer og have dem lovligt uden registrering/tilladelse vil der ske flere uheld og mere kriminalitet med disse våben hvilket vi i hvertfald ikke har brug for. Der vil i så fald hurtigt komme en negativ stemning mod disse våben blandt folk og fæ hvilket kan påvirke politikerne til at lave en alt for hård hovsalov som knivloven. Hvem vil være interesseret i det??

Og ja, der skal nok være nogen kvajpander der skal erhverve sig disse våben illegalt men det vil der altid være, men en lov vil måske forhindre nogen af dem der ligger på grænsen til det kriminelle miljø eller andre lvolydige borgere i at erhverve sig disse våben og begå kriminalitet i et øjebliks dumhed.

Dem der virkelig har interessen må så bare i skytteklubben eller tage jagttegn.

Våbentilladelserne kan så få en fornuftig pris på måske 150,- til at dække omkostningerne. Dette skulle så gælde alle slags våbentilladelser.

4,5 mm/16 joule vil være en udmærket grænse.

Mvh. Taby
Svar
Argh kommer lige til at lukke lidt luft ud.
Der er aldrig kommet noget godt ud af en lov de sidste 10 år. Almindelige fornuftige mennesker bliver gjort til lovbrydere. Ingen har endnu kunne overbevise mig om det fornuftige i kniv loven, og hvis jeg skulle bruge andre debattørers retorik så kunne jeg henvise til ekstrabledets nyhedssektion i går aftes. To mænd der stikker hinanden ned. Det er ulovligt at gå med kniv, ja. Det er ulovligt at stikke hinanden, ja. alligevel sker det hver dag. I går aftes blev 3 mennesker slået til lirekassepersoner fordi en af dem kommenterede på nogle vilde og ustyrlige løse hunde. Det er ikke lovligt at have løse hunde man ikke har kontrol over, det er ikke lovligt at tæske hinanden.
Når nogen så igen vil lave en lov der begrænser mig utrolig meget så bliver jeg altså dum at høre på. Hvorfor skal jeg ikke have lov til at skyde med lyddæmper? Der er ikke nogen der kan komme med en fornuftig forklaring. Hvorfor skal jeg ikke have lov til at have en kniv liggende i min arbejdsbil. Jeg kan ikke købe en militærlignende riffel. Jeg kan ikke købe en halvautomatisk riffel. Nu skal jeg også have tilladelse til at købe et luftgevær? Det er helt sikkert at der kommer flere begrænsninger end bare lige 4,5mm/16joule. Historien i den nye danske retspraktis skræmmer.

Hvorfor skal loven være smagsdommer? Hvorfor kan loven ikke dømme dem der overtræder den istedet for at gøre os alle til lovbrydere når vi bare har lyst til at passe os selv og hygge os med vores hobby.

Det er åbenbart fuldt legalt at drikke sig fuld og køre et andet menneske ihjel. Det giver måske 1,5 år. Men hvis man drikker sig fuld og skyder belysningen i stykker i Esbjerg så får man 8 måneder. Hvis man skyder en indbrudstyv med haglgevær på 50 meters afstand, så får man 1,5 måned.

Eller er problemet at folk ikke kan tåle at tage ansvaret for deres eget liv længere? Dem der vil gøre andre skade, de gør det uanset lovens bogstav. Det er hvad jeg kan læse i aviserne hver dag.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Argh kommer lige til at lukke lidt luft ud.
Der er aldrig kommet noget godt ud af en lov de sidste 10 år. Almindelige fornuftige mennesker bliver gjort til lovbrydere. Ingen har endnu kunne overbevise mig om det fornuftige i kniv loven, og hvis jeg skulle bruge andre debattørers retorik så kunne jeg henvise til ekstrabledets nyhedssektion i går aftes. To mænd der stikker hinanden ned. Det er ulovligt at gå med kniv, ja. Det er ulovligt at stikke hinanden, ja. alligevel sker det hver dag. I går aftes blev 3 mennesker slået til lirekassepersoner fordi en af dem kommenterede på nogle vilde og ustyrlige løse hunde. Det er ikke lovligt at have løse hunde man ikke har kontrol over, det er ikke lovligt at tæske hinanden.
Når nogen så igen vil lave en lov der begrænser mig utrolig meget så bliver jeg altså dum at høre på. Hvorfor skal jeg ikke have lov til at skyde med lyddæmper? Der er ikke nogen der kan komme med en fornuftig forklaring. Hvorfor skal jeg ikke have lov til at have en kniv liggende i min arbejdsbil. Jeg kan ikke købe en militærlignende riffel. Jeg kan ikke købe en halvautomatisk riffel. Nu skal jeg også have tilladelse til at købe et luftgevær? Det er helt sikkert at der kommer flere begrænsninger end bare lige 4,5mm/16joule. Historien i den nye danske retspraktis skræmmer.

Hvorfor skal loven være smagsdommer? Hvorfor kan loven ikke dømme dem der overtræder den istedet for at gøre os alle til lovbrydere når vi bare har lyst til at passe os selv og hygge os med vores hobby.

Det er åbenbart fuldt legalt at drikke sig fuld og køre et andet menneske ihjel. Det giver måske 1,5 år. Men hvis man drikker sig fuld og skyder belysningen i stykker i Esbjerg så får man 8 måneder. Hvis man skyder en indbrudstyv med haglgevær på 50 meters afstand, så får man 1,5 måned.

Eller er problemet at folk ikke kan tåle at tage ansvaret for deres eget liv længere? Dem der vil gøre andre skade, de gør det uanset lovens bogstav. Det er hvad jeg kan læse i aviserne hver dag.



Kort svar på alle dine spørgsmål.

I Danmark har vi demokrati .. derfor.
Vil du have det ændret, så må du aktivt gøre noget og evt. gå ind i politik. Har du ikke lyst til det, ja så må du acceptere de regler vi danskere har været med at bestemme i form af de politikere vi har valgt ind i regeringen.

Hvis der var et flertal, der mente at vi skulle have en mere liberal våbenlov, ja så var det nok også sket.

Men kan du ikke samle et flertal, ja så må du acceptere det som det er.

To Molboer, der skyder .... Two Molboes shooting ....
Nej, jeg kender desvære ingen "smarte" citater.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
Argh kommer lige til at lukke lidt luft ud.
Der er aldrig kommet noget godt ud af en lov de sidste 10 år. Almindelige fornuftige mennesker bliver gjort til lovbrydere. Ingen har endnu kunne overbevise mig om det fornuftige i kniv loven, og hvis jeg skulle bruge andre debattørers retorik så kunne jeg henvise til ekstrabledets nyhedssektion i går aftes. To mænd der stikker hinanden ned. Det er ulovligt at gå med kniv, ja. Det er ulovligt at stikke hinanden, ja. alligevel sker det hver dag. I går aftes blev 3 mennesker slået til lirekassepersoner fordi en af dem kommenterede på nogle vilde og ustyrlige løse hunde. Det er ikke lovligt at have løse hunde man ikke har kontrol over, det er ikke lovligt at tæske hinanden.
Når nogen så igen vil lave en lov der begrænser mig utrolig meget så bliver jeg altså dum at høre på. Hvorfor skal jeg ikke have lov til at skyde med lyddæmper? Der er ikke nogen der kan komme med en fornuftig forklaring. Hvorfor skal jeg ikke have lov til at have en kniv liggende i min arbejdsbil. Jeg kan ikke købe en militærlignende riffel. Jeg kan ikke købe en halvautomatisk riffel. Nu skal jeg også have tilladelse til at købe et luftgevær? Det er helt sikkert at der kommer flere begrænsninger end bare lige 4,5mm/16joule. Historien i den nye danske retspraktis skræmmer.

Hvorfor skal loven være smagsdommer? Hvorfor kan loven ikke dømme dem der overtræder den istedet for at gøre os alle til lovbrydere når vi bare har lyst til at passe os selv og hygge os med vores hobby.

Det er åbenbart fuldt legalt at drikke sig fuld og køre et andet menneske ihjel. Det giver måske 1,5 år. Men hvis man drikker sig fuld og skyder belysningen i stykker i Esbjerg så får man 8 måneder. Hvis man skyder en indbrudstyv med haglgevær på 50 meters afstand, så får man 1,5 måned.

Eller er problemet at folk ikke kan tåle at tage ansvaret for deres eget liv længere? Dem der vil gøre andre skade, de gør det uanset lovens bogstav. Det er hvad jeg kan læse i aviserne hver dag.

enig !

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
@ Rex, er du involveret i politik?
Svar
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

@ Rex, er du involveret i politik?



Ja, jeg er da medlem af et parti.
Er desuden medlem i mine børns skolebestyrelse, da jeg også ønsker indflydelse der.

To Molboer, der skyder .... Two Molboes shooting ....
Nej, jeg kender desvære ingen "smarte" citater.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
@ Rex det havde jo været rart at vide. Du er jo faktisk igang med en gang politisk arbejde herinde så.
Svar
Prøv nu lige at trække vejret en gang....

Er et kraftigt luftgevær "farligt legetøj" ... Ja! (I hvert fald i ukyndige hænder)
I nogle lande skyder man bøfler og kuduer med luftgevær (lovligt eller ej) - så der kan vel næppe herske tvivl om at der en vis anslagsenergi, der ikke helt kan sammenlignes med de 4,5 mm legetøjs luftgeværer der blev produceret, den gang vi selv var små drenge og skød til måls efter små plasticdyr stillet op på en træstub eller måske sodavandsdåser....

Diskussionen er i virkeligheden lidt marginal ikke?

Hvor mange af Jer herinde er ejere af et kraftigt luftgevær i de klasse vi debatterer her? Formentlig er i allerede indehavere af langt krafitigere våben, som I i forvejen har tilladelser til. I er også vant til at registrere nyanskaffede haglvåben ganske gratis hos politiet. Hvorfor er det lige I laver så meget modstand mod at udfylde et banalt skema med navn adresse, våbennummer og kaliber, og så sende det til en registreringsdatabase...? Jeg vil næste æde min gamle hat på, at når I tager på skydebanen og hygger Jer med skydning og kammeratlig samvær med ligesindede under sikre forhold, så tager I alligevel ikke luftbøssen med - så er det jagtriflen... så hvor stort er problemet lige?

Hvis f.eks. teenage knægte "under dække" af at storebror eller far har købt et luftvåben, så synes jeg egentlig det er OK, at den myndige person, der har købt våbnet skal lade det registrere... for hvis der finder noget så skødesløst sted, at våbnet overlades til en mindreårig, der evt. kommer til at gøre skade på anden mands ejendom eller person - ja så kan man muligvis finde frem til hvem der er erstatningsansvarlig...

Jeg nægter at tro på, at lovlydige jægere med fornuftig skoling i omgang med skydevåben ikke kan se, at det er en rimelig foranstaltning? Dem der kæmper bravt imod det, må enten have et forskruet forhold til våben - evt. sammenstillet med halvsyge amerikanske frihedsidealer om fri adgang til våben - eller også forstår de simpelthen ikke, hvilke signaler de sender til den almindelige offentlighed. En offentlighed der ikke altid har forståelse for hvad jægere er for nogle folk - og derfor skærer alle over en kam i deres "ekstrabladsopfattelse" af hvad jægere er for en størrelse.

Jeg vil meget nødig som yderst lovlydig jæger, der også er ret glad for at have mine våben, sammenlignes med skydegale paramilitære våbennørder, der kun går op i at eje militærlignende rambovåben - eller under dække af manglende lovgivning ønsker at fastholde retten til at anskaffe kraftige våben med udgangspunkt i et hul i lovgivningen, som endnu ikke er lukket. (Se DET er i virkeligheden lovsjusk!)

Dermed har jeg ikke sagt at debatdeltagerne i denne tråd er skydegale paramilitære nørder - men det er en fortolkningsmulighed, som er uhyggelig nærliggende for folk, som enten er modstandere jagt og synes våben er noget frygteligt stads - og som i øvrigt ikke kender til nogle af delene....Men disse udgør nu en gang flertallet af befolkningen i DK. Og flertal udgør som regel en magtfaktor i et demokrati. (Det burde man muligvis tænke lidt over...)

Jeg forstår simpelt hen ikke hvorfor I overhovedet gider gøre modstand registrering eller evt. tilladelse til kraftige luftvåben? Argumentet om at "1000-vis af danske luftvåbenejere bliver gjort til kriminelle"... argh.. tag jer nu sammen! Hvis der indføres tvungen registrering af luftvåben (for min skyld gerne ALLE luftvåben uanset kaliber og anslagsenergi), er de er ikke kriminelle længere, hvis de bare sørger for at udfylde og indsende et skema.

Hvis jeg var politiker og faldt over denne debattråd - og i øvrigt var jagtmodstander eller våbenmodstander - ville det være "gefundenes fressen" at læse Jeres indlæg her og bruge dem i en politisk debat, som for alvor kunne stramme lovgivningen op omkring vores hobby - i helt andre generelle forhold en kun luftvåben!

Hvad nu hvis man i stedet brugte de saglige argumenter i debatten og selv påpegede, når der var et problem - og selv som jægerstand foreslog registrering af de kraftige luftvåben.... så ville vi blive taget alvorligt og måske kunne indarbejde en positiv opfattelse hos myndighederne af os som proaktive fornuftige mennesker? Måske kunne en sådan situation efterfølgende vendes til egen fordel, så de også lyttede til vores positive argumenter omkring lovlig adgang til lyddæmpere på jagtrifler - så vi undgår at sidde som halvdøve gamle mænd til familiefester allerede som 45-årige - med uhyrlige samfundsomkostninger til følge i form af tilskud til høreapparater hvert 3. år til rundt regnet 160.000 jægere.

I stedet for pr. definition at være "lovhadere" og generel "politikerfjendske" kunne man måske overveje en mere saglig argumentation for hvorfor kraftige luftvåben IKKE skulle registreres eller evt. på tilladelse?

Jeg mener faktisk (det overrasker nok ikke efter dette indlæg) - at Rex har leveret indtil flere gode argumenter og links til "cases" som mere end blot antyder, at det er yderst rimeligt, hvis kraftige luftgeværer fremadrettet kræver registrering eller tilladelse. Og jeg mener faktisk, at modstanderne omkring dette ikke har et reelt fagligt argument imod det.

Til gengæld synes jeg modstanderne, hvis I virkelig er bekymrede for kriminaliseringen den almindelige borger, der engang måtte have købt et luftgevær, eller evt. er bekymret for at miste muligheden for at kunne skyde lidt med poden efter dåser for sjovs skyld på marken med et 4,5 mm luftgevær, burde overveje - om ikke disse muligheder nemmere bevares, såfremt der kommer registrering af de kraftige luftgeværer, INDEN der er lig på bordet?

Hvis jeg var politiker og våbenmodstander - og der først var lig på bordet som følge af luftvåbenanvendelse - ville det være MEGET nemt kræve tilladelser til ALLE typer luftvåben - også de små 4,5 mm legetøjsbøsser... Det burde man måske også give en moden overvejelse...?

I stedet for at sidde og navnlepille i finurlige argumenter omkring frihedsrettigheder (som vi aldrig har haft i DK hvad angår våben) kunne det være en god idé - hvis man lige kigge debatten og argumentationen sådan lidt ovenfra og ned -og evt. tænkte lidt over den samlede værdi af kommunikationen omkring noget så marginalt som luftgeværer sammenholdt med værdien af vores image som våbenbesiddere og jægere.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
Du misser essensen i tråden ran - det er jo netop det bedrevidende lovgiveri der er problemet; er det nødvendigt at lovgive omkring kraftige luftgeværer - nej det er ikke. Og hvis jeg skal være helt ærlig, kan jeg sgu' godt forstå at der røg en finke af panden for Anders T..............det er så forbandet med alle de mennesker der vil bestemme noget på andre menneskers vegne.
Du kan skrive op og ned af stolper og vægge om at lovgivning på området er ikke nogen stor deal, men det bliver det ikke mere rigtigt af.

Vi er nogle (fornuftige mennesker) i dette land som er dødtrætte af, at der skal lovgives hver eneste gang der er en vrikker med ørerne.
Når jeg læser indlæggene fra "tilhængerne" her i tråden, føler jeg total magtesløshed.............og jeg har meget svært ved at skrive noget som ikke vil blive modereret...........
Bliver i aldrig trætte?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
Netop ved at have en lovgivning på området sikrer vi os, at vi er dækket ind...ellers risikerer vi at blive sat i bås med de her sager vi jævnligt bliver præsenteret for.

Det burde være klart.., at enhver ikke skal kunne rende rundt med et luftgevær med anslags-energi svarende til en 22LR eller måske mere.

Den nuværende skare af købere som er til disse geværer er ikke den samme som da jeg var en knægt. Dengang var langt hovedparten opvokset på landet, og havde mulighed for at anvende de langt svagere luftgeværer uden nævneværdigt at kunne genere andre.

I dag sælges de kraftige luftgeværer i hobetal bla. til byboere som ikke har nogen som helst "mesterlæringeforløb" i det at anvende et skydevåben. Det at lære at betjene et skydevåben skal efter min opfattelse foregå i en skytteklub - eller i forbindelse med erhvervelse af jagttegn.

Det er mig således meget imod, at enhver kan købe den slags kraftige luftvåben uden at have noget som helst grundlag for at kunne betjene det, og hvad være er... at forstå hvilken risiko der kan være forbundet med det..

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Netop ved at have en lovgivning på området sikrer vi os, at vi er dækket ind...

Det la'r vi så lige stå lidt.......................

Dækket ind for hvad?
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat
Den nuværende skare af købere som er til disse geværer er ikke den samme som da jeg var en knægt. Dengang var langt hovedparten opvokset på landet...............

Citat:quote:

Originally posted by halvautomat
I dag sælges de kraftige luftgeværer i hobetal bla. til byboere som ikke har nogen som helst "mesterlæringeforløb" i det at anvende et skydevåben.



Jeg er fuldstændig målløs................Fanden ta' Voltaire



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
@ ID - Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke har læst/fulgt tråden, men jeg fristes alligevel, til at komme med enkelte generelle kommentarer.

Regler er jo en stor begrænsning, for fornuftige menneskers udfoldelsesmuligheder. Grunden til at vi har reglerne, er jo netop, at nogle få - skal vi sige brådne kar - ikke formår, at lægge bånd på sig selv.

Vi tænker vel alle, engang imellem, at det er irriterende med alle de regler, især hvis vi selv føler os begrænset.

Jo mere yderliggående man er - i forhold til samfundets generelle holdninger, jo mere vil man føle sig modereret/reguleret.

Vores samfund er ikke perfekt, og der har på det seneste været nogle "hovsa" løsninger, fra politisk side, af den ene eller den anden grund. Uanset er reglerne/lovgivningen lavet i den bedste mening.

Måske er det mest af alt signalværdien, med håbet om, at præge vore holdninger og hermed regulære vores adfærd, på lang sigt, der er formålet - lidt i samme stil som afskaffelse af tugtelsesretten.

Jeg er bestemt ikke tilhænger af nogen form for stramning af våbenloven, tvært imod - MEN MEN MEN, jeg er nødt til at forholde mig til, at der findes masser af borgere, der slet ikke finder det fornuftigt, at private (herunder jægere) er i besiddelse af våben i det hele taget.

Fornuftige mennesker (bonus pater) overholder gældende regler, uanset egne holdninger.

Hvis jeg selv fik den følelse, at samfundet dets regler, er imod mig personligt - så er det jo et [?] om jeg i det hele taget bør have en våbentilladelse.

Under alle omstændigheder, kan jeg sagtens leve med, at genstande der betegnes som våben, i fremtiden kræver en tilladelse.

[Smile] AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
Citat:quote:

Dækket ind for hvad?
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat
Den nuværende skare af købere som er til disse geværer er ikke den samme som da jeg var en knægt. Dengang var langt hovedparten opvokset på landet...............

Citat:quote:

Originally posted by halvautomat
I dag sælges de kraftige luftgeværer i hobetal bla. til byboere som ikke har nogen som helst "mesterlæringeforløb" i det at anvende et skydevåben.



Jeg er fuldstændig målløs................Fanden ta' Voltaire[/font=Tahoma][/black]



Nu skal man jo ikke skære alle over en kam, men: Jeg har da ved et par forskellige lejligheder stået nede i den lokale våbenbutik, hvor personer, der selv efter min mest objektive bedømmelse, nok ikke kunne have noget, der tilnærmelsesvis minder om et anerkendelsesværdigt formål til at anskafe sig kraftige luftvåben, og hvor våbensælgeren efter de var gået med deres 5,5 mm siger... tja, dem havde jeg nok egentlig ikke lyst til at sælge den til....

Om vi nogensinde bliver trætte?
Jo - og som udgangspunkt synes jeg også (som den 112% lovlydige borger og jæger jeg er) at mange af de regler vi har er lidt træls.
Det kan da godt undre, at jeg med et jagttegn i pungen (og dermed testet i strafregistret) gerne må køre land og rige rundt til diverse skydebaner med skydevåben og ammo i baggagerummet - men hvis jeg glemmer en hobbykniv samme sted, og bliver stoppet af politiet - så risikerer jeg bøde.

I øvrigt: De kraftige luftgeværer, som nu er kommet frem har vi rent faktisk aldrig haft ret til at have, da de ligesom ikke har været en mulgihed før nu, hvor de bliver markedsført og solgt lang tid efter der blev lovgivet omkring luftvåben (model legetøj) som "kun" kræver man er over 18 år.

Der var også engang, hvor jagtrifler var en ny opfindelse, og der ikke var lovgivet om dem - men det synes du vel også er ufornuftigt, ligesom maskinpistoler og begrænsninger i antal patroner i halvautomatiske skydevåben?

MEN: Prøv en gang at se tingene i lidt større perspektiv... gevinsten ved at forsøge på (forgæves - helt sikkert!) at gennemtrumfe en rettighed - som vi reelt aldrig har haft - kan koste meget mere i det lange løb - end hvis vi i stedet er posítive proaktive medspillere...

Våbennørder, "der sidder og råber højt" på sidelinien, som kun repræsenterer måske 1% af de danske våbenbesiddere, kan ødelægge rigtig meget for de resterende 99% godmodige jægere, ved at fare frem med den slags argumenter i ministerier mm... Men det er jo et demokratisk vilkår, at selv minoriteter kan udtale sig (heldigvis) og at flertallet bestemmer (HELDIGVIS!).. [Wink]

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ran

.............Prøv en gang at se tingene i lidt større perspektiv...

Nu strammer du den ran, det er saftsusemig ikke mig der mangler perspektiv her [Image: 31.gif]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
@ ID: Det kan jo så diskuteres...

Jeg mener nu nok at den samlede jægerstands image i befolkningen er vigtigere - end om der en gang kommer en lov, der gør det lovpligtigt at registrere et luftgevær.

JEg foretrækker at jægernes image i befolkningen er en glad jæger, der ligner en helt normal ordentlig og fredelig mand.

og IKKE det her:

[Image: rambo.jpg]

Jeg har svært ved at se hvilken gavn det kan gøre for de danske jægere generelt, hvis vi står i hjørnet og stamper i arrigskab over at folk, der reelt ikke har behov for den slags kraftigee luftrifler, ikke kan få fingre i dem....

Beklager... men det synes ligesom lidt at være perspektivet...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)