Et ofte "overset" eller "ignoreret" problem med "hjemme-ladning" af ammunition er at alle de komponenter vi har med at gøre (måske lige bortset fra kuglerne) har tolerancer der sjældent er bedre end 5-10% og på både krudt og fænghætter er de 10% oftest kun opnåelige indenfor samme LOT nr..
Det er altså nemt med f.eks en "Hot" ladning fra "Norske Ladeboken" at få lavet en ladning der udvikler 10% større tryk end den allerede "hotte" ladning... og har man en riffel hvor tolerancerne i piben og kammeret er i den lave ende af målene, så kan man pludselig finde sig selv i en situation hvor man har "tryktegn" der allerede ER blevet "ubehagelige" f.eks punkterede fænghætter og løse fænghætte-lommer....
En rigtig "ru" gammel pibe i en bedaget jagtriffel, kan have samme konsekvens... Genbrugte hylstre med meget mindre volumen end standard i kaliberet er også en kendt "synder"
For mange år siden fik Federal lavet et batch af Large Rifle Magnum hætter men i samme metal som blev brugt til almindelige pistol-fænghætter.. Så længe brugerne holdt sig til "normale" ladninger gav det nogle meget præcise ladninger, hvilket gav Federal hætterne et meget blandet ry.... Dem med de "hotte" magnum-ladninger og med progressive ladepresser forbandede dem ned i jorden og Lee advarede deres kunder mod Federal hætter, medens mange præcisions skytter elskede Federal hætten fordi den var meget ensartet....
Dem der ikke vidste bedre, troede deres hotte magnum-ladninger pludseligt var blevet helt vilde, de fik jo konstant punkterede fænghætter på grund af det bløde metal i hætten...
Dem med lidt for lang headspace fik også totalt splattede hætter, og troede det samme... at Federal hættterne på en eller anden måde "gassede" deres ladninger helt vildt op....
Dengang var chronografer meget sjældne og dyre instrumenter, så det varede lidt inden nogen opdagede at hastighederne ikke var steget[
]
Federal var MEGET længe om at indrømme at de havde "bøffet" i det, det kunne jo have kostet mange penge i "lawsuits"...
Så, jo det er slet ikke uden grund at man SKAL huske at kontrollere sine ladninger og bygge dem op nedefra, når man skifter en komponent ud..
Jeg vejer nye hylstre (også "nye" brugte)jeg tager i brug, det fortæller om de har væsentligt mindre eller større internt volumen... ER det væsentligt mindre, tester jeg min minimums-ladning i den kombination af hylster, krudt, kugle og fænghætte... og prøver så at ramme "favorit-ladningen"
Skifter jeg lot nr. i fænghætter eller krudt, tester jeg min start-ladning i den pågældende kombination, over kronografen.. Er den nogenlunde det samme som med de gamle komponenter, går jeg direkte til min favorit-ladning.. er den forskellig fra, arbejder jeg mig op igen og checkker om jeg kan finde en ny "favorit-ladning" med de nye komponenter (Det er sket nogle ganske få gange)
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"