Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zeiss Conquest Vs. Diavari
#1
Hej!

Jeg er ved at købe en Schultz & Larsen Classic i kal. 308 Win, og der skal selvfølgelig sidde noget ordentligt på toppen af sådan en riffel[^]
Jeg tror det skal være en Zeiss men vakler lidt mellem Conquest og Diavari. Der er selvfølgelig pris forskellen at tage højde for, men hvad er ellers forskellen på de to kikkerter? Det skal være uden belyst sigtemiddel og kun til jagt i Danmark indtil videre. Jeg tror 3-9 x 40 el. 50 vil passe mig fint.
Kan I anbefale andre kikkerter, eller er Zeiss et ok valg?
Hvilken montage skal man vælge (den behøver ikke at være aftagelig)?
Skal det være S&L's egen da de passer i baserne i riflen?

Knivskarpe hilsner

Andreas Egelund

Har du brug for en håndlavet kniv?:
http://ae-knives.webbyen.dk
Svar
#2
Har du overvejet Zeiss Duralyt ?

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#3
Jeg har S&L montager på min, de billigere uden vingeskruer, og det fungerer rigtigt fint. Kan aftages med torxnøgle og monteres igen uden væsentligt ændring af træfpunt. S&L montager kan monteres i hhv sommer- og vinterposition med forskellig afstand til øjet, alt efter hvor tykt lag tøj du har på.

Mht kikkertvalg kunne det måske være en ide at overveje 50mm, så du ér udrustet til natjagt på svenske grise, hvis det skulle snige sig på ønskelisten. Det kan ske, ved du [Big Grin]

##################
S&L Victory 6.5x55
Svar
#4
Til dansk jagt ville jeg ikke gå højere op i objektivdiameter end 40 mm. Forstørrelsen på 3-9 gange er også en god all-round størrelse.

Jeg har de seneste år brugt Leupold kikkerter i mange forskellige størrelser og udformninger. Alle har været så robuste og klikfaste som man kan ønske sig. Efter min mening helt på højde med Zeiss, S&B og Swarovski. Det eneste punkt, hvor leupold ikke kan være med, er skumringsegenskaberne. Til natjagt er de tre store bare suveræne.

Jeg havde en Leupold i str. 2,5 - 8 x 32 som desværre røg med en riffel i en byttehandel, men den ville være suveræn til all round dansk jagt. Ingen grund til at skrue større klump på riflen end højst nødvendigt.

En anden mulighed du har, når du på forhånd har fravalgt det belyste sigtemiddel, er at kigge på hvad der ligger brugt rundt omkring. Vi er rigtig mange der ikke kan leve uden belyste sigtemidler mere, så der ligge fine sager til små penge som er taget ind i bytte hos forhandlerne. Hvis du holder dig til de gode mærker, sker der intet ved at købe brugt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
--- Leica 2,5 - 10 x 42 ER ....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Hej

Til alm jagt i almindelighed vil jeg vælge en af de 3 store 1,5-6x42 gerne med lys[8D]

Er du hurtig så er der evt denne.

http://www.limpopo-travel.dk/auction/lis...x?typeid=0

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#7
Hvis vi er oppe og lege i top segmentet
swarovski Z6(eventuelt I) 2-12

6x room er fedt

Men hvis det er dansk jagt du skal på så er der i virkeligheden ikke de store krav til kikkert, og dermed behøves du slet ikke investere i top mærker, men kan gå efter en billig Leupold/tasco/bushnell.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#8
Du sammenligner da vel ikke Leupold med Tasco og Bushnell?
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#9
Jeg skal til New York til påske, så regner med at købe kikkerten der.
Er det en god idé? Der er jo mange penge at spare, hvis dollaren bliver ved med at være så lav.
Vil det sige at en Zeiss Conquest 3-9 X 50 godt kan bruges til skumringsjagt i f.eks. Sverige?
Svar
#10
Se evt her, ang skumrings jagt sigtekikkert[Wink]
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=21360

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#11
Du skal være opmærksom på du kommer til at betale told og moms på en kikkert købt i USA når du importere den... For du angiver selvfølgeligt i tolden at du har vare at deklarere... Selv hvis du forsøger at snige den igennem(hvilket er ulovligt...) kan du blive risikere at blive taget i tolden.

Generelt er kikkerter produceret i europa ikke biligere i USA. Dvs. Svarovski, Zeiss victory og Zeiss Diavari ikke kan betale sig at købe i USA. Til gengæld amerikansk producerede proukter som fx. leupold mfl.(mener også Zeiss conquest er produceret i USA og det reflekteres i prisen) kan der spares pænt på.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Du sammenligner da vel ikke Leupold med Tasco og Bushnell?
Hogmeister



Leupold laver kikkert fra den billige ende til den dyre ende... den billige ende sameligner jeg gerne med bushnell og tasco... Egentligt også den dyre ende... Bushnell har lavet nogle ganske glimmerende kikkerter?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Du skal være opmærksom på du kommer til at betale told og moms på en kikkert købt i USA når du importere den... For du angiver selvfølgeligt i tolden at du har vare at deklarere... Selv hvis du forsøger at snige den igennem(hvilket er ulovligt...) kan du blive risikere at blive taget i tolden.

Generelt er kikkerter produceret i europa ikke biligere i USA. Dvs. Svarovski, Zeiss victory og Zeiss Diavari ikke kan betale sig at købe i USA. Til gengæld amerikansk producerede proukter som fx. leupold mfl.(mener også Zeiss conquest er produceret i USA og det reflekteres i prisen) kan der spares pænt på.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Nu er det sådan at en person der rejser med fly eller skib fra ikke eu land må medtage for 3250 dkr vare uden at skulle betale told og afgift .
Så medmindre du ikke må exporter kikkertsigte er det vel helt lovligt.

________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?
Svar
#14
Citat:quote:


Nu er det sådan at en person der rejser med fly eller skib fra ikke eu land må medtage for 3250 dkr vare uden at skulle betale told og afgift .
Så medmindre du ikke må exporter kikkertsigte er det vel helt lovligt.

________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?



Jeg troede faktisk beløbet var 1800,- men det er da super hvis det er en fejlagtig antagelse. Har du et link til et sted hvor jeg kan læse mere om det?
Svar
#15
skønt med en masse "viden" om emnet... der er dem der ved en del om optik anvendt til jagt og baseret på mange års praktisk anvendelse og som sidst og ikke mindst ved hvad de taler om. Derudover er der også dem der gør sig til "ekspert" på emnet med ganske få års jagterfaring i rygsækken[xx(]
Svar
#16
vedr. told regler kan der læses mere om dem:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=83183

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

vedr. told regler kan der læses mere om dem:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=83183

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Jamen så er der jo ingen ko på isenSmile
Så tror jeg det bliver en Zeiss Conquest 3-9x50 i en S&L montage.
Tak for alle svarene[Smile]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Se evt her, ang skumrings jagt sigtekikkert[Wink]
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=21360

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]



Vi blev i øvrigt enige i den tråd [^] efter en længere diskusion via PB. Et spændende emne som man kan få mange gode diskussioner omkring. En del af disse bliver dog som at diskutere religion.
Mvh.

Yeti
Svar
#19
Lad høre hvad det bliver til og om du slipper levende igennem tolden. Ikke mindst om det kan hjælpe med at ramme noget.

Iøvrigt ville jeg sikre mig at garantien var tilfredsstillende, også i EU !

##################
S&L Victory 6.5x55
Svar
#20
Hej Andreas

Hvis du skal til NY kan jeg anbefale:

http://www.bhphotovideo.com/find/HelpCenter/NYSuperStore08.jsp

Der ragede jeg en Leupold VXII 4-12 AO til mig for 1300 kr. forrige år, dermed var jeg også under den famøse told grænse [Big Grin]

Det er i øvrigt en fascinerende forretning [Smile]

Mvh.
Anders
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)