Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vorsprung durch technik
#1
Nå...ja - det har vel aldrig været mere sandt![B)]
Svar
#2
Godt man ikke faldt for fristelsen til at udskifte den gode gamle V6 TDI til en "sparemotor" på 2,0 eller 1,6 l --

Det får mig til at til at udvikle et tilfælde af akut "noia" Hvilke andre "små programmer" er indbygget i ECU'en i moderne VAG biler .. [?][B)]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Tror ikke det kun er VW der fusker.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
@Dravis, det kan godt være de fusker med udledningen af diverse kedelige stoffer, men min 2.0 TDI Bluemotion 140 hk stationcar bruger helt bevisligt kun 1 liter diesel for hver 24 km, og så er jeg næsten ligeglad med hvad de har kodet i styringen til de amerikanske kunder...
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by tagergaard

@Dravis, det kan godt være de fusker med udledningen af diverse kedelige stoffer, men min 2.0 TDI Bluemotion 140 hk stationcar bruger helt bevisligt kun 1 liter diesel for hver 24 km, og så er jeg næsten ligeglad med hvad de har kodet i styringen til de amerikanske kunder...


Til gengæld er det som kommer ud af lydpotten ikke for børn.
Er der ikke noget med at hvis man chipper dem, kan man både opnå meget bedre ydelse, og klart bedre brændstoføkonomi.
Ulempen siges at være at giftigheden af udstødningsgasserne øges voldsomt


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#6
Helt sikkert ikke. Men når der kommer mindre ind (diesel), kommer der vel også mindre ud (kedelige stoffer). Det skal jo komme et sted fra...
Svar
#7
Tagergaard - det er så ikke HELT rigtigt. Specielt ikke når der er NOx-filtre med, hvor du også putter urea i til at nedbringe NOx-emmissionerne. De virker bedre ved højere temperaturer.

Specielt på skibsmotorer er NOx og CO2-emmissionerne et helvede.
For du kan sagtens bygge en motor som i sig selv nedbringer NOx-emmissionerne, men så øger du CO2-niveauet.
Du kan også justere en motor ned i CO2, men så øger du NOx'erne.

Det er en pokkers balance - og et valg mellem pest eller kolera. Vil du have NOx'er, eller vil du have CO2.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Er der nogen der har en hest til salg?
Svar
#9
Happy er det ikke CO'en du mener. Der skal justeres en del for at nedbringe CO2'en.
Svar
#10
Arrh Happy,

Jo, det er der da noget om. CO2 emissionerne er jo ligefrem proportionale med fuel forbruget og det er korrekt at man kan justere max forbraendingstryk ned for at faa et lavere NOx udslip paa bekostning af fuel forbruget, hvorved CO2 emissionerne naturligvis stiger lidt (med et par %). Nu er CO2 jo en naturlig bestanddel af almindelig luft saa det er primaert det ekstra fuel forbrug man er ked af. Det er jo netop derfor man monterer katalysatorer med indsproejning af ammoniak (som kan levered i en vandig oploesning eller laves i processen med urea) saa man kan fjerne NOx emissionierne (op til 98%) uden at paavirke fuel forbruget.

Det er dog ogsaa korrekt, at low speed, to takts motorer medfoerer nogle andre problemer idet man pga temperaturerne er noedt til at have katten mellem motoren og turboladeren. Hvis den sidder efter turboen er man noed til at koere paa svovlfri diesel, da katten eller saetter til og det er jo lidt havldyrt naar en passende stor motor (e.g. 50 MW) sluger 10 T fuel i timen. Det problem har man ikke paa medium og high speed, fire taktere, da temperaturen efter turboen er hoej nok til at sikre at katten ikke saetter til med svovlforbindelser.

Man kan ioevrigt ogsaa erstatte ammoniaken med bagepulver. Det flerner ogsaa NOxerne, men pulveret skal saa fjernes i et partikkel filter (bag house) i roeggassystemet (har solgt et 148MW kraftvaerk paa Malta med den teknologi for nogle aar siden).

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#11
Gode informationer omkring NOx og CO2. Mht VW så er det nok kun toppen af isbjerget vi har set. At lægge sag an for 100 mia. Det er alligevel en del penge.
Svar
#12
Det er sgu da træls, at ens urokkelige barnetro på tysk kvalitet har lidt et knæk. Vores biler, våben, optik, hvidevarer, elektronik mv, sågar mine instrumenter har altid været tyske produkter!

De tekniske oplysninger i panelet her om at emmissionstallene er en dans på en knivsæg og et valg mellem pest eller kolera, trøster mig indirekte:
Det bekræfter vel tesen om, at Faulheit macht Innovation, så min opfattelse af at europæerne former ideerne(ulovlige eller ej), og asiaterne og amerikanerne er gode til at massefremstille dem;-)
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by tagergaard

@Dravis, det kan godt være de fusker med udledningen af diverse kedelige stoffer, men min 2.0 TDI Bluemotion 140 hk stationcar bruger helt bevisligt kun 1 liter diesel for hver 24 km, og så er jeg næsten ligeglad med hvad de har kodet i styringen til de amerikanske kunder...



Og de 24 km pr liter er selvfølgeligt et tal du har fra VW kørecomputeren ;-)

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#14
Nix. Simpel matematik ved standeren. Ikke at det afviger meget fra kørecomputeren.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by kka

Det er sgu da træls, at ens urokkelige barnetro på tysk kvalitet har lidt et knæk. Vores biler, våben, optik, hvidevarer, elektronik mv, sågar mine instrumenter har altid været tyske produkter!

De tekniske oplysninger i panelet her om at emmissionstallene er en dans på en knivsæg og et valg mellem pest eller kolera, trøster mig indirekte:
Det bekræfter vel tesen om, at Faulheit macht Innovation, så min opfattelse af at europæerne former ideerne(ulovlige eller ej), og asiaterne og amerikanerne er gode til at massefremstille dem;-)



Ja man kan måske sige, at det åbenbart er lidt svært for Tyskere at holde sig helt til sandheden, og i sidste ende at rette fejl.
Af de ting som har interesse i vores kredse kunne man jo nævne VW : Bremseskiver, Løse pumpedyser, tvivlsomme automatgearkasser og nu computer"virus"
Sauer: Slagstifter med kun 1 rørstift, Klik/Bang aftræk
EAW kvælermærker
Heym/krico 2 delt slagstift som jævnlig knækker
Blaser [B)][B)][B)][B)]

Grundlæggende laver de kram. Men de er stortset umulige at få til at erkende fejl


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#16
@n a

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#17
Det med ikke at erkende egne fejl troede jeg var forbeholdt arabisk mentalitet;-)
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by kka

Det med ikke at erkende egne fejl troede jeg var forbeholdt arabisk mentalitet;-)


Her er tyskere verdensledende [Wink][B)]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#19
Hvad er der galt? Jeg kan ikke se noget galt!

[Image: VW%202015_zpsrsyp661a.jpg]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#20
Nå ja... måske man snart skulle smide nogle lapper efter nogle VW aktier... Om lidt, når det kommer frem, at alle de andre bilmærker også laver deres svindelnumre omkring udledning af gasser, så falder mia.kravene ligesom lidt til jorden.... og så stiger VW aktierne igen... ;-)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)