Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vildsvin
#1
Hvordan jager i Vildsvin i Sverige?
Jeg har massevis af Vildsvin på mine arealer men de snyder mig - jeg får stort set aldrig set dem. De bliver fodret med majs og al fodret bliver ædt og jeg har testet størrelsen på dem (lægger foder under en grønthandler kasse med en stor sten oven på - hvis de kan vælte/flytte kassen har de en rimelig god størrelse).
For nuværende har jeg ikke mulighed for trykjagt da min adgang til de fleste arealer, er betinget af, at jeg jager alene.
Jeg vil derfor gerne høre om forskellige muligheder for anstandsjagt (Pürch er udelukket - min opfattelse er at man skal hedde Chuck Norris ellers BS for at kunne pürche sig ind på dem).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#2
Hej ID. Jeg jager ikke svin i Sverige, men derimod i Tyskland. Vi gør det at vi strør løs majs, uden håndberøring, på foderpladserne om morgenen. Så færten af os er minimal om natten. Vi sætter os gerne ud ved skumringstid, og sidder til vi ikke kan se eller er for ømme i r.... til at fortsætte[Smile]Er lige kommet hjem fra Tyskland, og vi så en del svin. Men de var meget nervøse, og de har heller ingen grund til at gå på foderpladserne på denne årstid. Der er masser af naturlig føde i skoven. Der er normalt ingen problemer i at pyrsche dem når de æder, men du skal have et vågent øje på den gamle so. Hun er ikke sådan at løbe om hjørner med[^]. Tiltagende måne er et must, og masser af tålmodighed og proviant til den lange nat. Knæk og bræk

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#3
Jamen jeg har også strøet majs og de kommer og æder det...........bare ikke når jeg sidder der..........måske er det min tålmodighed jeg skal arbejde med.
På hvilke afstande skyder du? - jeg har skiftet riflen ud med riflet pump m/Slugs fordi afstanden hvor jeg skal skyde er begrænset (30-35 meter......jeg grupperer 35 grams Slug inden for 4 cm på den afstand).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#4
Hej,

Ikke for at spille en hellig
prædikant, men hvis det er jagt, og ikke regulering vi taler om, så er det vel ikke passende/lovligt at jage ved foderpladser ?

Er det mig der er helt forkert på den ?

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

....Ikke for at spille en hellig prædikant, men hvis det er jagt, og ikke regulering vi taler om, så er det vel ikke passende/lovligt at jage ved foderpladser ?

Er det mig der er helt forkert på den ?


Jeg undrede mig faktisk også lidt, da jeg skulle igang, men det er tilsyneladende sådan man gør. Et eller andet sted er der vel også tale om regulering (der er ingen jagttid, man må blot ikke skyde søer), når man ser hvilke skader vildsvinene anretter er det forståeligt.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#6
Jeg har været på svinejagt en enkelt gang i Sverige. Der sad vi i hochsits ved foderpladserne på 20-25 meters afstand.

Der blev fodret - men det var ingen garanti for at svinene kom.

Om dagen kunne vi konstatere at der var besøg på foderpladserne - men vi havde ingen svin for.

Konsortiet hvor jeg var inviteret med havde placeret nogle hvis og gule plastkasser et par meter længere ude end foderet. Derved kunneman nemmere se silhuetten af dyrene, når de kom på foderpladsen...

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Et vildsvin har en meget god lugtesans - så det at sidde på jorden tror jeg oftest kan gå galt da vinden jo som regel kører en del rundt - prøv bare at lave et bål og se hvordan røgen kommer i hovedet på en uanset hvilken side man sidder til.

Soen har alle antenner ude og den mindste usikkerhed resulterer i en lyd som jeg ikke er i stand til at gengive... men når den kommer går der ca 1/8 sek. og alle svin er væk...

Bare det at udvælge et svin til afskydning kræver en del - nemlig dels at det kan afskydes og at det står frit og samt at det står med bredsiden til så man er 100% sikker på ikke at lave en anskydning ... det er en "meget" sjov øvelse at lede efter et anskudt vildsvin midt om natten - vildsvin har ikke humoristisk sans....[xx(]

Det gælder om at komme op i vejret... og så have en fandens tålmodighed - sad på en tur 30 timer på 2 døgn i et tårn i luxusudgave - skal det lige siges [^]

Det er vigtigt at der fodres kontinuerligt - men dette er ingen garanti for at de kommer selvfølgelig... man kan iøvrigt undre sig over hvor stærke de er til at vende om på tønder og andet som kan indeholde korn o.a.

Som regel kommer de i den mørkeste periode på døgnet - så det gælder om at være på jagt når det er omkring fuldmåne....og så have en [}Smile]god kikkert med lys i [Wink]

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#8
Så lærte jeg lidt igen [Big Grin]

Troede ikke vildsvin var SÅ svære at jage...

/Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

....og så have en [}Smile]god kikkert med lys i [Wink]


Ja, ja, så fik jeg den - jeg skal dog bemærke at de skove jeg jager i, ikke er røde [Wink]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#10
Tjaeee

Schmidt & Bender scopes were originally designed for hunting from a stand by moonlight in Germany, where night hunting is legal. That explains the exceptional light transmission and brilliance for which Schmidt & Bender scopes are known

[Image: moon.jpg]

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Hej,

Ikke for at spille en hellig
prædikant, men hvis det er jagt, og ikke regulering vi taler om, så er det vel ikke passende/lovligt at jage ved foderpladser ?

Er det mig der er helt forkert på den ?

Hilsen
Kenneth


Hej Kenneth.

Nej du er ikke forkert på den. Man må fodre, men ikke skyde dem direkte på foderpladsen.

Iøvrigt er det heller ikke videre smart. De overlevende husker i lang tid, at den foderplads er forbundet med fare. Så hvis det er muligt er det bedst at skyde når de er på vej derhen eller når de fortsætter. Problemet er bare at det er næsten umuligt at vælge det rigtige dyr ud på den måde. Tror de fleste skyder ved foderpladsen, og det er også accepteret jægere imellem, som ved hvor svært det er. I Tyskland arbejder de med markskadeerstatning. Mener det er 5000kr pr hektar hvis du ikke skyder dine kvoter, så deeet[xx(]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by ID

Jamen jeg har også strøet majs og de kommer og æder det...........bare ikke når jeg sidder der..........måske er det min tålmodighed jeg skal arbejde med.
På hvilke afstande skyder du? - jeg har skiftet riflen ud med riflet pump m/Slugs fordi afstanden hvor jeg skal skyde er begrænset (30-35 meter......jeg grupperer 35 grams Slug inden for 4 cm på den afstand).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Jeg skyder med riffel. Afstanden er normalt mellem 50 og 100 meter. Det hele er meget nemmere når der er snevinter[^]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#13
Der hvor jeg kommer i Polen har de forderpladser der er harvet op og så er der spredt majs ud med en gødningsspreder til traktor, hvorefter det hele bliver harvet igen. Det gør at vildsvinene skal bruge lang tid på foderpladsen med at finde de enkelte majskorn, som igen gør at der er større chance for at du møder dem. Dette gøres en gang om ugen. og så er hensyntagen til vindretning meget vigtig.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by prethom

Jeg skyder med riffel. Afstanden er normalt mellem 50 og 100 meter..........

Jamen, så lån mig din Simrad.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#15
Man må gerne skyde svinene direkte på foderpladsen i Sverige! Faktisk er "åteljakt" langt den mest udbredte jagtform, når det gælder svin.

Jeg har ingen foderautomat. De fleste svin, jeg har skudt her, har jeg fodret ind på kort tid inden fuldmåne med brød eller kager. Jeg smider en portion svarende til en bæreposefuld ud sent på eftermiddagen (så fuglene ikke tager det) og tjekker næste morgen om svinene har været der. Processen gentages dagligt. Kast lokkemaden på en åben plads 10-20 meter fra skovbrynet. Månen står i syd, når den står højest på himlen - ingen månelys = ingen gris. Når svinene har taget det tre nætter i træk sætter jeg mig ned og skyder en (Ofte skal jeg sidde i 6-7 timer).

Jeg skyder fra en forholdsvis høj stige, på en afstand af 20-40 meter. Selv på denne korte afstand er det en fordel med forstørrende lysstærk kikkert fremfor ikke-forstørrende rødpunkt (f.eks. Aimpoint) og jeg vil til hver en tid foretrække en kikkert med centeroplyst trådkors. Til gengæld behøver kikkerten ikke nødvendigvis at tale tysk - jeg har skudt en del med en 50mm Leupoldkikkert med lys.

Det er noget lort for bestanden at skyde en gammel so og det er i praksis oftest umuligt at kønsbestemme grisene om natten.

Derfor:

Kommer der flere grise, så skyd ALTID den mindste.

Kommer der kun en gris, så giv eventuelle unger nogle minutter til at vise sig/give lyd fra sig.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#16
På så korte afstande foretrækker jeg åbne sigtemidler og dem jeg har på min "Vindsvinebøsse" er faktisk fremragende.
[Image: Rem870-1.jpg]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#17
Kan du se dem om natten mod en mørk svinekrop????

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by prethom

Jeg skyder med riffel. Afstanden er normalt mellem 50 og 100 meter..........

Jamen, så lån mig din Simrad.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



[Big Grin]Nej nej ID, fremmedlegionen blev jeg hjemsendt fra for 25 år siden. Nej , das riffel

med en kvalitets kikkert er en god og anvendelig kombination[^]. Og som tidligere

skrevet, masser af tålmodighed[8D]. Og jeg spør også ligesom Høgh. Åbne sigtemidler om

natten[?][Wink]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#19
Jeg kiggede blot på dit signaturbillede....det ligner grangiveligt en Simrad!!!!
Og ja, mine sigtemidler er behandlet med et eller andet selvlysende som kan ses om natten.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#20
Er du anerledes end os andre om nattet id[?]
Når jeg sidder i mørket og prøver mine sanser af mod diverse indtryk - så er det typisk sådan at jeg hører noget men ser det ikke - men når jeg så får min Zeiss håndkikkert frem så kan jeg pludselig se det jeg hører. Min Zenith riffelkikkert er lidt ringere end håndkikkerten men langt bedre end mit syn om natten. Jeg taler her om afstande på 30-50 meter.
Jeg tror heller ikke rigtig på din "fjederbøsse" og den kræver da vist at du er alvorlig tæt på for at kunne afgive et godt skud...

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)