Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mærkeskydning
#1
Er det tilladt ved mærkeskydning at benytte en bipod til siddende skydning? Eller må man kun benytte skydestok?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?
Mvh
Christensen
Svar
#2
Det er tilladt at bruge bipods.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#3
Det vil sige jeg kan med møde op med en harris bipod 13½' til 25 og sætte samlige i 10'eren fra siddende skydestilling?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?
Mvh
Christensen
Svar
#4
nej,og ja, det kan du måske, der skal skydes 5 skud hvoraf 2 MÅ være liggende, hvis du så får nok points for du lov til at stå op og forsøge dig på guld med egeløv[Big Grin][}Smile] og det er her at bukkene skilles fra fårene[Wink][Wink]
Mvh.
Leif R.

The Shootist

Ps. info kan hentes på jægerforbundets hjemmeside
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

nej, der skal skydes 5 skud hvoraf 2 MÅ være liggende, hvis du så får nok points for du lov til at stå op og forsøge dig på guld med egeløv[Big Grin][}Smile]
Mvh.
Leif R.

The Shootist

Ps. info kan hentes på jægerforbundets hjemmeside



netop derfor jeg ville skyde fra siddende? alle sammen?

og egeløv... ja det er bare pral Smile

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?
Mvh
Christensen
Svar
#6
Der skal skydes 6 skud, de 2 må være liggede, de skal i så fald skydes først, derefter de 4 siddende. 59 eller 60 point giver chance for at prøve at skyde min. 27 point fritstående som i så fald udløser guld m. egeløv. Dette giver adgang til opstilling i mesterklassen til jægerforbundets feltskydninger.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#7
ahh jeg har slet ikke lyst til at prøve på egeløv når jeg har skudt 60 fra sidende Smile

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?
Mvh
Christensen
Svar
#8
Det er ellers der det bliver rigtig sjovt[Wink][Big Grin].

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#9
når jeg har skudt 60 fra sidende Smile

er der ikke noget med et skind og en bjørn [:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
hehe ja den stående skydning er altid underholdende... og det er stort når det lykkedes første gang
[Big Grin]
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Det er ellers der det bliver rigtig sjovt[Wink][Big Grin].

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+



"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Er det tilladt ved mærkeskydning at benytte en bipod til siddende skydning? Eller må man kun benytte skydestok?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?



Tilladte hjælpemidler er 1, 2, eller 3 benet skydestok. Altså ingen bipods.
Tidligere var det sådan at hvis man brugte andet end en etbenet skydestok, kunne man kun få sølv, men det er vist droppet nu. Der står i hvert fald ikke længere noget om det i håndbogen.Se side 107

http://www.jaegerforbundets-haandbog.dk/...lepubl.pdf

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Der er direkte afbildet en bipod på de regler jeg så ved dette års mærkeskydning under tilladte hjælpemidler[?]

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Der er direkte afbildet en bipod på de regler jeg så ved dette års mærkeskydning under tilladte hjælpemidler[?]

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+



Nej, det er til riffelprøven, de billeder du har set.
Til mærkeskydningen er der ikke afbildet hjælpemidler.
Tjek selv i håndbogen som jeg linkede til.

Du tænker på denne side som står under "Riffelprøver"
http://www.jaegerforbundet.dk/page543.aspx

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Ja det er muligt kan bare huske at have set afbildningen men diverse instruktører tillod brug af bipods til mærkeskydningen i flæng, måske tolker de bipods som 2 benet skydestok?
Ved nærmere eftertanke så har jeg ikke været til mærkeskydning, hvor der også har været afholdt riffelprøve, så måske er det en udbredt feler! Måske bruger de den samme planche til mærkeskydningen?

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#15
Mærkeskydningen har til formå at dygtiggøre skytten i skydning med jagtriffel, hvis ikke fastgjorte to benede skydestokke var tilladte havde det fremgået af håndbogen.
Såfremt det fremmer dygtiggørelsen af skytten at benytte hans egne medbragte hjælpemidler som her er en fastgjort tobenet skydestok (bipod) og det ikke direkte fremgår at sådanne hjælpemidler ikke er tilladt så vil det være et tolkningsspørgsmål og dermed op til skydelederen. hvis han er i tvivl kan han kontakte forbundet for at få en andens fortolkning.
Svar
#16
Nu er jeg selv riffelinstruktør og afholder mærkeskydning.

Jeg synes ikke det kan læses mere klart som at der må anvendes 1, 2 eller 3 benede skydestokke.

Bipods er ingen af delene og derfor forbudte.

Der skal og bør ikke være en planche med tilladte hjælpemidler til mærkeskydninger. Ellers havde det fremgået af håndbogen.

Det er min klare opfattelse at instruktører IKKE skal begynde at tolke reglerne selv. Så er vi tilbage ved den samme situation som på politiets våbenkontorer. Her er vi jo ude med riven efter dem der tolker reglerne anderledes.

Hvis en instruktør et eller andet sted i landet tillader hjælpemidler der ikke er beskrevet på side 107 i håndbogen, så devaluerer han alle andres bukkemærker som er skudt under sværere forhold.
Derfor må der være en stram linie således at et bukkemærke der er skudt i Løsning, er lige så meget værd - er skudt under samme betingelser som et bukkemærke der er skudt i Ragebøl.

Hvad bliver det næste så - tillader en instruktør at alle 6 skud afgives liggende[Sad!]

Til NSK skydningen i Ulfborg var der 2 skytter der skød alle 6 skud fritstående. Det er tilladt ifølge reglerne. De fik iøvrigt 59 og 60 point, så prøven er vist ikke for svær[Wink]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Savage

Mærkeskydningen har til formå at dygtiggøre skytten i skydning med jagtriffel, hvis ikke fastgjorte to benede skydestokke var tilladte havde det fremgået af håndbogen.
Såfremt det fremmer dygtiggørelsen af skytten at benytte hans egne medbragte hjælpemidler som her er en fastgjort tobenet skydestok (bipod) og det ikke direkte fremgår at sådanne hjælpemidler ikke er tilladt så vil det være et tolkningsspørgsmål og dermed op til skydelederen. hvis han er i tvivl kan han kontakte forbundet for at få en andens fortolkning.



Læs nu afsnit 5 b

http://www.jaegerforbundets-haandbog.dk/...lepubl.pdf

Der står "tilladte hjælpemidler, rem, handske og skydestok"

En fastgjort 2 benet skydestok (bipod) er IKKE nævnt og dermed forbudt.
Det KAN ikke tolkes anderledes. Spørgsmålet HAR været oppe at vende under uddannelsen af instruktørerne.


--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Vi er enige i at det er lettere at skyde til et guldmærke med Bipod end det var før de blev "normale" til jagt brug. dette er kun til vildtets fordel og dermed i jægerforbundets ånd.
Hvis man vil skyde til Egeløv skal man stadig skyde frit stående uden hjælpemidler som skydestok og lignende, dermed ingen ændring.
Så længe Bipod er normalt jagt hjælpemiddel bør det også afspejles i de jagt konkurrencer jægerforbundet udbyder.
Det er til stadighed et tvivlsspørgsmål til konkurrencer rundt omkring i landet men fakta er at det vil give færre anskydninger hvis jægere brugte de bedste tilgængelige hjælpemidler herunder bipods.

Nb. Tror vi er mange skydeinstruktører herinde [Smile]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Hvis en instruktør et eller andet sted i landet tillader hjælpemidler der ikke er beskrevet på side 107 i håndbogen, så devaluerer han alle andres bukkemærker som er skudt under sværere forhold.
Derfor må der være en stram linie således at et bukkemærke der er skudt i Løsning, er lige så meget værd - er skudt under samme betingelser som et bukkemærke der er skudt i Ragebøl.



Den devaluering syntes jeg allerede skete, da man ændrede kravet fra etbenet skydestok, uden at ændre mærket ...

Citat:quote:

Originally posted by Savage

Nb. Tror vi er mange skydeinstruktører herinde


Ja vi er nogle stykker ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#20
Den devaluering syntes jeg allerede skete, da man ændrede kravet fra etbenet skydestok, uden at ændre mærket ...

da en etbenet skydestok ikke er relevant på jagt, er det da en glædelig ændring ( men selvfølgelig er det blevet lettere )

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)