Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
For varm
#1
Hej!
jeg har tit tænkt på,hvornår er piben for varm,
er det når man kun lige kan holde på den,
eller når man ikke kan mere[:o)][}Smile]
eller er det før[?][}Smile]
Når jeg har skudt 3 skud i Rap med min 280rem
så syntes jeg den en varm[}Smile][}Smile]

Mvh Moesgaard
Svar
#2
Jeg kender ikke de nøjagtige fysiske kriterier for hvornår piben er så varm, at nedslidningen forøges væsentlig. Men da dine fingre er meget temperaturfølsomme og temperaturforskellen på dine to "fornemmelser" måske er 10-15 grader, tror jeg ikke det betyder det helt store for nedslidningen.

Personligt plejer jeg at stoppe, når piben er ubehagelig at røre ved (foran kammeret). Det er for de fleste af mine kalibres vedkommende 6-8 skud i jævn rækkefølge på en varm sommerdag.
Du burde med sindsro kunne skyde et tilsvarende antal skud med 280eren, uden risiko for at riffelgangene følger med ud.[Big Grin]

Hvis du ikke tænker på øget nedslidning, men manglende præcision, må du teste dine piber grundigt. Nogle reagerer næsten ikke på temperaturændinger, mens andre (ofte grundet skæftningen) er mere følsomme.

Mvh Søren
Svar
#3
Udbrænding af piben begynder på den anden side af 100-150° så hvis du stadig kan holde på den eller næsten kan holde på den er der ingen problemer.
Det er lange skudserier der dræber piber, især i overbore patroner som 7mm Rem Mag og lign.
20 skudsserier som på visse hjortebaner er ikke mine pibers kop te.[Sad]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Det er interresant emne, og jeg må inddrømme, at jeg tit har undret mig over det samme.

Men 100-150°C er meget varmt.
Vores kontorfingre synes det er ubehageligt allerede ved 50°C. Man kan faktisk få nogle små søde forbrændinger ved 60°C, hvis påvirkning varer længe nok.

Sååå... det med fingre-termometer er nok lidt usikkert. Selv om vores hud er meget følsomt organ,og kan registrere temperatur-ændringer helt ned til under 0,5°C, er det ikke særligt objektiv måleinstrument.

Hvad føles varmt for mine fingre, er ikke nødvendigvis varmt for en kok.

Så jeg vil mene, at når det føles meget ubehageligt at røre ved, er piben ikke mere end måske 80°C varm?

Er det virkeligt nok?

Der er vel ingen stål, der ændrer inskaberne markant ved de temperatur.
/Buba

Dubravko

Svar
#5
Jeg bruger en tommelfinger-regel: Når den næste patron man kamrer, selvantænder, så kan riflen ha' godt af 1 til 2 minuters pause [^]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by ID

Jeg bruger en tommelfinger-regel: Når den næste patron man kamrer, selvantænder, så kan riflen ha' godt af 1 til 2 minuteres pause [^]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
100° - så koger spyt på piben. Ingen stål ændrer egenskaber ved så lave temperaturer, men der begynder at ske noget i nærheden af 200°.

Nu er der den hage ved det, at vi måler jo udvendigt på piben, men lige idet krudtet forbrænder, sker der en pludselig og lokal opvarmning inden i piben i throaten. Her kan temperaturen sagtens nå over den kritiske bundgrænse før stål ændrer egenskaber - i hvert fald kortvarigt.

Det vi måler udvendigt er vel en gennemsnitstemperatur over en tid der er mange gange længere end løbstiden. Vi må heller ikke glemme at der er færre molekyler til at optage varmen end der er til at afgive den. Jeg tænker her på kvadratmillimeter pibe til at have kontakt med de varme gasser kontra de mange flere kvadratmillimeter til at køle udvendigt.

Rådet må derfor stadig være - skyd så korte serier som muligt.(Gælder ikke I.D.[Wink])

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Men ståls varmledningsevne er jo ret høj, så inden for et forholdvis kort tidsrum må temperaturen være til nærmelsesvis ens i hele piben. Så teoretisk må temperaturen på ydersiden af piben og indersiden af piben være ens efter et minuts tid? måske næmere 15 sekunder?

Men det er vel tidspunktet omkring affyring der er det kritiske?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?
Mvh
Christensen
Svar
#9
Jaaaamen hvis man er så bekymret..... så køler man da bare aktivt!!

En passende cylinder med C02, en boreguide med en passende slange og ventil... og vupti!
[Big Grin]
indvendig afkøling af piben!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
I skydeteltet i Skjern får man det svar, at der ikke sker skade på piben - selvom der nærmest lugter underligt af brændt træ/plastic.
Jeg kunne nu heller ikke finde på at bruge min yndlingsriffel til dette formål..

Jeg kom til at tænke på 308w i militæret - der må da blive mishandlet nogle piber for skatteborgernes penge...

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Men ståls varmledningsevne er jo ret høj, så inden for et forholdvis kort tidsrum må temperaturen være til nærmelsesvis ens i hele piben. Så teoretisk må temperaturen på ydersiden af piben og indersiden af piben være ens efter et minuts tid? måske næmere 15 sekunder?

Men det er vel tidspunktet omkring affyring der er det kritiske?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?



Hold du dig hellere til at udtale dig om træ[Wink][Big Grin]

Stål er en dårlig varmeleder sammenlignet med f.eks kobber. Hvis 15 sekunder er korrekt, så skulle piben være tilbage ved stuetemperatur på omkring et minut, eller deromkring......

Temperaturen vil aldrig blive den samme indvendigt som udvendigt.
Indersiden kan næsten ikke slippe af med strålevarme da den anden side af hullet har samme temperatur. Samtidig fordeles varmen i flere og flere molekyler jo længere varmen vandrer ud mod ydersiden. Overfladen på ydersiden er mange gange større end på indersiden og temperaturforskellen mellem metal og luft er meget større, hvorfor afkølingen går hurtigere end tilførslen af restvarme fra indersiden.

Først når temperaturen er ved at være nede på normal, udlignes temperaturen og den bliver den samme på begge steder.

Uden at skyde nogen noget i skoene, så vil jeg tage det med et gran salt at folkene i Skjern siger at det ikke betyder noget - de lever jo af at sælge rifler - og ammunition[8)]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Men ståls varmledningsevne er jo ret høj, så inden for et forholdvis kort tidsrum må temperaturen være til nærmelsesvis ens i hele piben. Så teoretisk må temperaturen på ydersiden af piben og indersiden af piben være ens efter et minuts tid? måske næmere 15 sekunder?

Men det er vel tidspunktet omkring affyring der er det kritiske?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?



Hold du dig hellere til at udtale dig om træ[Wink][Big Grin]

Stål er en dårlig varmeleder sammenlignet med f.eks kobber. Hvis 15 sekunder er korrekt, så skulle piben være tilbage ved stuetemperatur på omkring et minut, eller deromkring......
Nu køre det vidst på pumperne for dig M@xStål er vel en rimelig varmeleder. Derimod er luften en dårlig varmeleder, derfor beholder piben sin varme ret længe. Fordi luften ikke evner at transportere varmen væk fra stålet.
Jeg vil dog gå så langt og i strid med alle principper, give eleven begrænset ret, i at temperaturen i selve løbsstålet rimeligt hurtigt vil udjævnes, så man har næsten samme temperatur både udvendigt som indvendigt.
Hvis man overhældte piben med kold vand udvendigt, ville man kunne afkøle den fra flere hundrede grader til stuetemp, på under 1 min. hvorimod det fra samme udgangstemp ville tage mange minutter at få piben afkølet, hvis man udelukkende skal køle med stillestående luft

Temperaturen vil aldrig blive den samme indvendigt som udvendigt.
Indersiden kan næsten ikke slippe af med strålevarme da den anden side af hullet har samme temperatur. Samtidig fordeles varmen i flere og flere molekyler jo længere varmen vandrer ud mod ydersiden. Overfladen på ydersiden er mange gange større end på indersiden og temperaturforskellen mellem metal og luft er meget større, hvorfor afkølingen går hurtigere end tilførslen af restvarme fra indersiden.

Først når temperaturen er ved at være nede på normal, udlignes temperaturen og den bliver den samme på begge steder.

Uden at skyde nogen noget i skoene, så vil jeg tage det med et gran salt at folkene i Skjern siger at det ikke betyder noget - de lever jo af at sælge rifler - og ammunition[8)]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]



jbn
Svar
#13
Til et arrangement af importøren af Bl.... stod vi 18 skytter på hjortebanen, med to styk af det unævnelige fabrikat og skød i knapt 2 timer. De var rygende varme. Da folk begynder at forlade banen, er der 10 min. tilbage af skydetiden. Vi synes da lige arrangøren skal se at vi har været der, og tager en riffel og 100 patroner med ind på indskydningsbanen. På ca. 5 min. bliver de 95 bønner hældt afsted, og de sidste 5 bliver brugt til at checke om missionen er lykkedes[^]
En holder det værste varmeflimmer væk ved at vifte med et stort stykke pap, en hælder patroner i til skytten.
Det mest trælse var at det mislykkedes. De 5 skud sad under en 2 krone[V]

Men jeg vil nu stadig ikke eje sådan en blik bunke[8D]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#14
Igno!!

Kan du ikke læse...

Disse 2 sætninger skal læses hver for sig...

Stål er en dårlig varmeleder sammenlignet med f.eks kobber.Punktum

Underforstået at stål er bedre end luft.

Hvis 15 sekunder er korrekt, så skulle piben være tilbage ved stuetemperatur på omkring et minut, eller deromkring......

Denne sætning var for at modsige Elevens postulat omkring hvor hurtigt en pibe køler.
Min påstand er at temperaturen længe ligge højest inde i piben fordi den stillestående luft har samme temperatur som pibestålet og derfor sker der ingen varmetransport indad.
Derimod siver varmen mod ydersiden, da der her er en vis luftudskifning, læs afkøling, plus en større materialemængde til at fordele varmen i.

Derfor vil piben være en del koldere udvendigt end i hullet.


--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Tak for de kloge ord,
det lader til,jeg kan skyde til brænder fingerne[Big Grin]

Mvh Moesgaard
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Moesgaard

Tak for de kloge ord,
det lader til,jeg kan skyde til brænder fingerne[Big Grin]

Mvh Moesgaard


Bare du stopper før fingrene brænder, så går det nok[Wink][:I][:o)][:0][:X]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Jaaaamen hvis man er så bekymret..... så køler man da bare aktivt!!

En passende cylinder med C02, en boreguide med en passende slange og ventil... og vupti!
[Big Grin]
indvendig afkøling af piben!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...



Eller en af de der sprayflasker med tørluft fra elektronikmekanikeren.
Der er plasticrør på så den kan nå selv det dybeste kammer.
Men hjælper det reelt noget at blæse den varme luft ud ?
eller bliver den næste luft bare varmet hurtigt op grundet stålets høje varmekapacitet ?
Har set nogen svenskere bruge våde håndklæder på piberne en sommerdag.
Men giver det så et andet problem ved hurtig nedkøling ?
Eller er den eneste gevinst ved håndklædet(som fjernes inden næste serie) at varmeflimmeret forsvinder(alene derfor en god ide) ?

VH Søren

Dette emne får mig til at overveje investeringen i en ekstrariffel, for ikke at ødelægge de andre.

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
Ja det hjælper at blæse luften ud.
trykluft gennem en varm pibe køler den ned på ingen tid.
Korsholm har(havde?) trykluft ved deres underjordiske indskydningsbane.
Det er virkelig effektivt.
Svar
#19
Selvom dette er en gammel tråd, så fanger jeg den lige.

Igår var jeg ude og indskyde min remington 700 300 winmag efter montering af en ny kikkert.

Der skete så det at allerede ved skud nummer 5 begyndte der at være en spredning på ca. 2-3 cm på 100m banen. Efterfølgende skød jeg 5 skud mere og mønsteret fortsatte sådan set. En pause, køling af piben og igen kunne de første 3-4 skud sættes meget pænt hvorefter spredningen begyndte igen.
Min pibe er rustfri og den bliver meget hurtig varm. Altså så man ikke kan røre enden af piben, efter 4 skud.
Nu har jeg læst en del af de andre indslag om dette fænomen og vil selvfølgelig prøve at undersøge om nogle af de nævnte fejlfaktorer kan ændres, men er der noget fysisk tegn jeg kan se på for at finde ud af om den eksempelvis ikke er rengjort korrekt/nok ? Om den måske har taget skade af at blive skudt varm de 3-4 gange jeg har været ude at skyde med den efterhånden ?
Piben ligger fint frit i skæftet og kikkerten sidder fint fast, så jeg tror ikke at det er det.

Remington SPS 700 Buckmaster cal. 300 winmag
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#20
Har du elimineret den menneskelige faktor? Af og til når nye genladere snakker om præcision med hensyn til krudt og 1000 dele af grains, så glemmer de alle de andre faktorer, bla, hylster, diesæt, sættedybde, rengøring af pibe, opvarmning af pibe oma.
Faktisk så syntes jeg oftest at jeg skyder bedst med første skud, det rammer altid lige der hvor jeg sigtede.
En af mine kammerater havde en 3006 og riflen spredte over hele skiven når han skød med den. Da han fik en 6,5 kunne han lave trekløvere. Da han fik 243 blev hullet bare lidt større. Da han satte vekselpibe nkt på ramte han igen hele skiven.

En afkøling af piben som man altid kan gøre brug af er at åbne låsen og stille den op, derved stiger den varme luft op og trækker kold luft ind for neden, til fordel for at lade riflen ligge vandret feks når man skal plastre.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)