Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bæreseler - kronvildt
#1
Jeg tænkte, om der er nogen der har erfaring med/ved om der findes bæreseler til kronvildt?

Når nu det skotske kronvildt bliver nedlagt på egen hånd, og man selv skal slæbe afsted med det, kunne det måske være en god idé at have en bæresele.

Jeg havde tænkt en slags letvægtsanordning a la den type som klaver-flyttemænd bruger - dvs. den del, som er over skuldren. Den nederste del skulle være lidt i stil med en halv råvildtbærerem, som kunne sættes rundt om et eller 2 ben og så justeres i længden/højden, så dyret kommer fri af jorden. hvis to mand havde sådan en sele hver - eller endu bedre 4 mand havde en hver, så kunne man vel hurtigt få et dyr slæbt ned?

Erfaringer - evt. produkteksempler søges....

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Stor respekt for din entusiasme men skal krondyret slæbes ret langt, da vil du inderligt fortryde at du ikke har øvet dig noget mere i første hjælp så du kan få hjorten vækket til live igen.[Smile]

På billedet her havde vi adgang til en mobiltelefon, og valgte at kontakte vores livline for hjælp[8D].

[Image: hind_i_snor.jpg]
Svar
#3
Bære råvildt - ja ok

Bære dåvildt - kalve, dåer - ok nogle få hundrede meter

Bære kronvildt - nul putte - slæbe ned ad bakken ok

Der skal køretøjer til, af de 6 - 8 hjulede slags.

Skyd med omtanke. Der er masser af chancer, og hvis man vælger de rigtige steder, bliver der mere jagt og mindre arbejde.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#4
Et stykke kosteskaft med to huller og stykke reb igennem er godt til det meste.

Man kan altid have det i lommen, og det koster nærmest ingenting.

Lav ikke snor for langt, så at du faktisk løfter vildets hovedet fra jorden, og slæb altid med hårene.

4 personer udstyret med sådan nogle kan klare ret store dyr.

Det virker i hvert fald på grise.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#5
Hej Ran

Jeg har prøvet at slæbe en hjort ca. 500 meter selvom det var i desember var der ingen problemer med at holde varmen. Men som Buba skriver et par stykker kosteskaft og lidt reb, så går det selvom det er hårdt arbejde [Smile]

Hilsen
Palle

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#6
OK.. jamen det er da også en dejlig lavpraktisk løsning... som tilmed også er letvægt og billig... [:I]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Hvis du ikke er en af dem som spiser skinnebennet behøves du ikke tage en pind med på jagt, hjorten har 4 stks. klar alt hvad du skal bruge er snor.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#8
På vores elflag har vi noget reb der hedder noget i retning af 'roblon'. Det er sådan 2 stykker reb der er hæftet sammen med ca 10 cm mellemrum. På den måde er det en lang række løkker. I den ene ende af det stykke reb alle i laget går med er der så lavet et håndtag ved at trække rebet igennem et stykke plastikrør og så hæfte enden til rebet så der opstår en trekant hvor plastikrøret udgør et fint håndtag. Når vi så skyder en elg langt fra alting så binder vi et reb i elgen og derefter hæfter de øvrige sig så på i en lang række. Man hæfter sig på rebet ca 40 cm fra håndtaget på det forest reb. På den måde får dem der trækker lidt frihed til at træde hvor det nu passer bedst idet de kan bevæge sig lidt sideverst. Jeg har prøvet at trække elg på et langt (normalt) reb, og det er langt mere besværligt.

Hvis det er en stor elgtyr skal vi være 12-15, men så går det også fint at trække den.
Mvh.

Yeti
Svar
#9
@Kim

Men sådan en kosteskaft er meget sjovere at holde ved, end bare reb.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Buba

@Kim

Men sådan en kosteskaft er meget sjovere at holde ved, end bare reb.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk



Jeg mente nu at du skal bruge hjortens ben til at sætte rebet fast i.

jeg skære dem af samtid med at jeg brækker dyret.

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#11
Nu er jeg med!
Og så har man polstrede håndtag.

Men er de ikke lidt tykke at holde ved. Bare nysgerrighed, da jeg aldrig rigtigt har meget med hjorte at gøre?

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#12
Ran - jeg vil nu ikke følge med strømmen.
Vi har ofte båret en hjort i Skotland. Vi har en Deerbag. Jeg tror vi har den fra Scotisch woodland, men jeg er ikke sikker. Det er ikke andet end en kraftig rygsæk - og ikke specielt "letvægts". Den kan rumme 3 rådyr eller en hjort. Det er muligt, at få en hjort hjem alene, men terrænnet skal helst være rimeligt - det er risikabelt at falde ret tit med en hjort på ryggen. Vi bruger den mest i de åbne områder - hvis der er meget skov og lyng, synes vi at det er nemmere at bruge tov.
Generelt set er det faktisk oftere slæbet ved at få dyrene hjem vi taler om og husker, end det er selve pürschen.
HVERT eneste år lover jeg mig selv, at næste år vil jeg veje 10 kg mindre og være i bedre form!!!

Umage gir' mage.
Svar
#13
Buba

Det afhænger af hvor store hænder du har og hvor stort dyr du har skudt, men ellers er det fint.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)