Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tørke
#1
Her i det vestjyske går snakken meget på at tørken er skyld i at bukkene ikke skal ud og markere deres territorier så meget og derfor ser vi ikke så mange her i området for tiden.

Har det noget på sig eller er det en and.

Nyland
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by nyland

og derfor ser vi ikke så mange her i området for tiden.

Nyland



Har du tænkt på, at 3/4 af bukkene skydes i de første 14. dage[:o)] - så prøv at se i din nabos fryser[Big Grin]

Nej spøg til side.

Det med at man ikke ser så mange bukke når det er tørt, er et spørgsmål som har været diskuteret andre tørkeår, og jeg har hørt mange forskellige forklaringer.

En gl. skovrider holdt på, at bukkene først kom frem når duggen var faldet sent om aftenen.

Det med at bukkene ikke skal markere territorium så tit - måske fordi gl. fært åbenbart ikke er regnet væk, tror jeg ikke på.
Fra hundeverdenen véd vi jo netop, at tørt vejr og østenvind giver dårlige færtforhold, så hvis det var det som var grunden, burde bukkene jo netop markere meget når det var tørt, for at opretholde "duften".

Personligt tror jeg, at råvildtet ligesom meget andet vildt bevæger sig mere i høj vegetation når vegetationen er tør.
Dvs. at de generelt holder sig mere i skjul i rapsmarker og højt korn m.v. da de kan færdes der uden at blive sjaskvåde, og derfor ser vi dem ikke så meget.
Samtidig ER vegetationen jo også blevet højere.
Man kan dog ikke se bort fra det faktum, at der rent faktisk nok også er færre bukke på reviret, da specielt bukkene nu er blevet spredt over et større arealer, da mange ungbukke er blevet jaget væk af større og ældre bukke OG mange er blevet skudt.

mvh
Korthår
Svar
#3
tror osse på, at den ældre buk kan mærke ,når der blir mere aktivitet på tidspunkter af døgnet hvor der plejer at være ro, så laver han om på sin døgnrytme.synes osse råvildt går mere efter fugtige steder såsom små moser, afvandingskanaler og lign. når det er så tørt som nu.klart at på nogle steder har naboen skudt bukke så de er forsvundet, men bukke som man vidste gik der, er jo osse som sunket i jorden inde midt i 1500ha klitplantage hvor der er langt til nærmeste nabo.lidt mere ro og lidt regn såååå.

mvh.støver.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)