Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg af kikkert?
#1
Som ny bruger vil jeg først komplimentere dette forum for stor viden og hjælpsomhed.
Jeg står for at skulle debutere som riffeljæger. Valget af riffel er faldet på en S&L clasic 308, hvorpå der monteres enten en Bushnell elite 3200 eller en Leupold VX-I begge i 3-9x50.
Jeg anmoder hermed forummets medlemmer om at vejlede mig.....hvilken kikkert skal jeg vælge? Er der forskel i lysgennemtrængning, randskarphed, holdbarhed, gensalgsværdi mm?

Jeg forventer overvejende (99%) at bruge riflen i DK.
Jeg har søgt i tidligere tråde og kan se at ligende emner har været til debat tidligere. Men jeg savner en klar udmelding.....og begrundelse herfor.

Mvh.
Claes
Svar
#2
Begge kikkerter ligger i den billige ende og derfor vil gensalgs værdien være yderst begrænset.

Begge kikkerter vil du kunne skyde en buk med og få en masse gode oplevelser med, men du skal være klar over der er en grund til de er i mellem noget af det billigste.

Har du overvejet at købe brugt af et bedre mærke/kvalitet?

Jeg kender desværre ikke hverken Leupolds eller Bushnells kikkert indgående nok til at kunne svare hvilken der er bedst.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Hvordan får jeg så træerne til at stå på række?
Mvh
Christensen
Svar
#3
Hej!

Gå ned i 3-9 X 40 og køb en VX-II eller VX-III i stedet.

Du får ikke meget ud af de ekstra 10 mm i objektiv diameter hvis du kun skal bruge kikkerten i DK ...
Solen går ned i DK før lyset slipper op....

just my 50 cents[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Du kan også købe denne her: http://www.netnatur.dk/jagtmarked/detail.php?id=2224
Det er ikke min, men jeg mener at det er et godt køb. Du vil ihvertfald ikke tabe mange kroner på den, hvis du bliver træt af den. Med Leupolds garanti er der ikke den store risiko ved at købe brugt kikkert og du får en fantastisk kikkert til dansk jagt. Hvis du så får brug for lyset, kan det jo være at du har fundet den ekstra kapital til den tid. Jeg har selv en Leupold 3,5-10X40 på min riffel det meste af tiden og sætter kun men 3-12x56 Zeiss på når det er påkrævet. Det giver en meget mere harmonisk riffel med 40 mm kikkerten.
Og det var så mine "fitty" cents

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Vælg evt. en med fast forstørrelse f.eks 9X, på den måde får du en bedre kikkert til en lavere pris.Eller bedre køb en brugt, eller handel på nettet.
Som eleven skriver så får du ikke meget for nogen af de to du nævner ved en evt. senere opgradering.
De vil selvfølgelig kunne bruges på en salonriffel.
Det er faktisk bedre at bruge pengene på optik i stedet for på riffel, det giver oftest de mindste problemer. Husk at også montagen SKAL VÆRE AF GOD KVALITET.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#6
Jeg har aldrig spekuleret i gensalgspris på noget af mit udstyr. Enten så er det som jeg har set på VTF - "Buy the best and cry only once" eller jeg beholder skidtet og lægger det på lager. Pludselig en dag får jeg brug for den gamle kikkert igen, til et eller andet andet jeg lige skal prøve..
10 cents herfra

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Skulle du endelig vælge en af de to kikkerter du nævner, så tag Bushnell Elite.

Den har Rainguard coatning og 30 års garanti

Inden de 30 år er gået har du sikkert forlængst opgraderet din optik[Wink]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#8
Hej cficher.
Begge kikkerter som du omtaler er udmærkede til dansk jagt.
Skulle jeg vælge ville jeg nok tage Leupolen, den har også en god garanti. Gør som dravis skriver, gå ned i størrelse (3-9x40) og køb en VX-ll eller en VX-lll. Tillykke med valget af riffel, men husk nu at få en god montage.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Jeg har aldrig spekuleret i gensalgspris på noget af mit udstyr. Enten så er det som jeg har set på VTF - "Buy the best and cry only once" eller jeg beholder skidtet og lægger det på lager. Pludselig en dag får jeg brug for den gamle kikkert igen, til et eller andet andet jeg lige skal prøve..
10 cents herfra

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]



Din grund er jo også på en hel tønde land. [Wink] Så hvorfor kassere noget når der stadig er ledige kvadratmetre.[^]

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#10
Inden tråden kører af sporet vil jeg takke for de, indtil videre, indkomne forlsag og betragtninger. Jeg kan oplyse at montagen er S&L´e egen "slide and lock" montage, så den skulle være god nok?

Kan I oplyse hvad forskellen mellem Leupold VX-I og VX-II,VX-III er?, og er der nogen af forummets medlemmer, der har haft reklamationer på Bushnell Elite 3200 eller leupold VX-I-III ?

Mvh
Claes
Svar
#11
S&L montagen er super

Mht reklamationer på Leupold, kan jeg oplyse at en butiksekspedient oplyste mig at de ud af ca 1000 solgte leupold kikkerter i hans ansættelsestid alle modeller inklusiv, havde fået fem tilbage over årene. Det er med garanti et af de bedste og mest stabile mærker inden for optik.

Mit valg til dansk allroundjagt ville være Leupold VXIII 3-9X40

Prøv eventuel at forhøre dig om prisen på riflen alene eller hvis kikkerten opgraderes til en VXIII ?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#12
S&L montagen fungerer fint. Specielt hvis det er enten den med umbracoskruer eller endnu bedre den med de lange vinger. Den første udgave med korte vinger egner sig ikke særlig godt til kraftige kalibre.

Jeg har alle tre modeller af montagen og er rigtig glad for systemet.
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Yeti: Montagen med de korte vinger, passer den til 308w?
Claes
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by cfischer

Yeti: Montagen med de korte vinger, passer den til 308w?
Claes



Den passer på alle S&L rifler, hvor der er lavet spor til deres egne montager, uanset kaliber[Wink]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#15
Schönauer:
Jeg er klar over at den passer til alle S&L, men spurgte om den var for klejn til 308 (som muligvist indikeret af Yeti)
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by cfischer

Schönauer:
Jeg er klar over at den passer til alle S&L, men spurgte om den var for klejn til 308 (som muligvist indikeret af Yeti)



Jeg skulle ikke mene at der skulle være et problem til 308[^]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#17
Vælge en Bushnell Elite 3200 3-9x50 frem for en Leupold VX-I 3-9x50
Jeg sælger selv begge kikkerter, så jeg tager ikke specielt parti for nogen af dem.
Har selv et par VX-III kikkerter som jeg er rigtig glade for , men har ogse en Elite 6500 som bare er suveræn.
På min "skadedyrs killer" sidder en Elite 3200 7-21x40
Men i prisklassen 2.000,00 - 2.500,00 får du mest for pengene ved at købe en Elite 3200 3-9x50.
Af alle de Leupold og Bushnell kikkerter jeg har solgt, har jeg endnu ikke haft én eneste reklamation.
HVIS du vælger fast forstørrelse, så gå ikke over 4x.
Ved større forstørrelse "fanger" du aldrig løbende vildt.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#18
Jeg har fået tilbudt at få sat en leupold European på riflen istedet for. Kunne det være en god kikkert?

Claes
Svar
#19
En European er en VX-II men med 1cm klik og 30mm rør .. og så medfølger der "Butler Creek" flip open beskyttere.

En rigtig god kikkert.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#20
Så faldt valget på en Leupold European 3-9x50. Jeg takker for alle de hjælpsomme betragtninger, og vender sikkert tilbage med en masse rookie-spørgsmål når riffel tegnet er i hus.

PS. Rex: prisen holdt.

Claes
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)