Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&L som "billig" model
#1
Hej Gruppe

Der er jo normalt god inside viden om S&L her på gruppen, så lige et enkelt spørgsmål. I sidste nummer af Jæger var der en annonce, som skrev at der i løbet af april vil komme en billig version af S&L 97 - Er der nogen som ved hvordan den adskiller sig fra den nuværende S&L 97 DL??

Mvh.

Jørgen
Svar
#2
Hej jsc!

De förste model 97 var ikke med veksellöb, men iövrigt meget lig de nyere rifler. Disse rifler har jeg set til salg for ca. 8.000,-. Kunne det tänkes, at det var en rest af disse, der sälges som billigversionen?

mvh. Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Da vi var på tur til S&L, blev der vist en prototype på en ny model frem med et "ret" skæfte og uden vekselpibesystem. Jeg vil gætte på at det er denne model som har været omtalt.

Jeg vil dog gætte på at der er mindst én bruger her på forummet som kan sige meget mere om denne model [Wink]

Mvh.
Steen S
Svar
#4
Hvis det er med ret skæfte og uden vekselpibe system, så er det ikke så interessant for mig.....

/Jørgen
Svar
#5
Ret skæfte er vel ok [8D] og til den pris kan man vel bare købe 2 S&L [Big Grin] men mon S&L kan levere..... hvad siger mon logistikchefen [8D]

Citat:quote:

Originally posted by jsc

Hvis det er med ret skæfte og uden vekselpibe system, så er det ikke så interessant for mig.....

/Jørgen



[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#6
Hej Igen

Valget står mellem Sauer 202 og S&L 97 - Begge dele er jo fine sager, S&L fører svagt, da jeg bl.a. bedre kan lide skæftet - Så ikke noget discount skæfte til mig[Smile].

/Jørgen
Svar
#7
Jeg har også lige et par spørgsmål om S&L, jeg sidder med Jæger nr. 4 2002, hvori der er en artikel, om det jeg troede var min drømmeriffel, (S&L M97) der står her at, sikringen er ændret til sidesikring, (jeg går ud fra det betyder, den er flyttet ned på siden af kolben) og at den er ændret, fra fang- til aftrækkersikring[Sad]

Er der nogen der ved, hvornår disse ændringer er lavet, så man eventuelt ku' lede efter en riffel lavet inden. Jeg vil nemlig hellere ha sikringen oven på kolbehalsen, og fangsikring[Smile]

lidt trist da jeg helst ville købe en ny, når jeg en gang får "tid"....

mvh.ASER
Svar
#8
var lige et smut inde på S&L's hjemmeside, og der stod der det her:

There is a three position safety that blocks both the bolt and the firing pin,

nu er jeg en smule forviret, har de ændret det tilbage, siden ovennævnte artikel blev skrevet...?
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by aser

der står her at, sikringen er ændret til sidesikring, (jeg går ud fra det betyder, den er flyttet ned på siden af kolben) og at den er ændret, fra fang- til aftrækkersikring[Sad]

Er der nogen der ved, hvornår disse ændringer er lavet, så man eventuelt ku' lede efter en riffel lavet inden. Jeg vil nemlig hellere ha sikringen oven på kolbehalsen, og fangsikring[Smile]
mvh.ASER



Hej Aser!
Jeg har en S&L mod 97 köbt 2001. Sikringen sidder, som alle de tidligere modeller, bagerst på bundstykket a la Winchester - altså ikke på kolbehalsen, som på en halgbösse.
Som jeg har forstået det, er sikringen nu ändret til en sidesikring - a la Remington, men med tre trin.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#10
Min m97 DL fra 2004 har 3 trins sidesikring
Svar
#11
Ja og min S&L 97DL er købt som ny i 2004 og har sikring på bundstykket, men det er jo så nok en overgemt model[Sad]

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#12
ja det er jo så bare mig, der i lykkelig forviring gik og troede, at sikringen som standard sad på kolbehalsen, på alle nyere rifler.

Men hvad er så det bedste, af de to andre muligheder, det lyder som om i mener det er sidesikring, på de billeder jeg har set på S&L's hjemmeside ser det ud som om sikrinden sider, bagerst på venstre side af låsen, er det så den omtalte sidesikring?

Hvad jeg har lært, kan jeg ikke mere huske. Den smule, jeg endnu ved, har jeg gættet mig til. -Nicolas Chamford
Svar
#13
Den nævnte riffel, der kommer 1 april, vil(hvis i kan holde på en hemmelighed) blive kaldt Schultz & Larsen Classic.
Den vi blive leveret med et nyclassic (ret) skæfte, uden mulighed for pibebytte. Aftrækket vil blive et direkteaftræk, med en 3 pos sidesikring, der via vippero blokerer hane og slagstift, og i bagerste pos også forhindre at bundstykket kan åbnes. Den leveres incl original S&L Slide & Lock stålmontage, passende til de indbyggede montagespor, for en enkel, let og stærk kikkertmontering (sikke en gang salgsgas[:I][8D])
Riflen er S&l's bud på en prisbillig riffel, hvor man har reduceret antallet af valgmuligheder, uden at gå på kompromi, med Sikkerhed og materialevalg (ingen støbte plast og aluminium dele) ligeledes er precicionen fortsat i højsæde, bla ved at låsen er bedded, og piben er skåret og indvendigt poleret, for max precicion, og levetid, kombineret med mindst mulig følsomhed for mantelaflejring.

Der er bevist fravalgt en sikring i kolbehalsen, da det efter S&Ls mening svækker skæftet alt for meget. Den oprindelige sikring på sluthovedet af m97, blev fravalgt/ændret efter krav fra udenlandske kunder i slutningen af 2002.
M97 fortsætter stadig som S&L's topmodel, med de næsten uendelige valgmuligheder, hvad angår kalibervalg, pibebyttemulighed, løbsfaconer, trækvaliteter og for de superkræsne også mulighed for luxus håndgravering.

Off topic
Denne her gang markedsføring burde udløse en kasse chokolade til den skånske pipfugl[Wink]

jbn
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Denne her gang markedsføring burde udløse en kasse chokolade til den skånske pipfugl[Wink]

jbn



Ja, nu er det jo snart påske og jeg tror nok jeg har gættet hvem du er....[:o)]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#15
ignorant skrev
Citat:quote:

Der er bevist fravalgt en sikring i kolbehalsen, da det efter S&Ls mening svækker skæftet alt for meget.


det lyder jo meget fornuftigt.

ignorant skrev
Citat:quote:

der via vippero blokerer hane og slagstift


er det så også tilfældet, på en normal M97DL.....?

mvh.ASER

Hvad jeg har lært, kan jeg ikke mere huske. Den smule, jeg endnu ved, har jeg gættet mig til. -Nicolas Chamford
Svar
#16
Citat:quote:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
der via vippero blokerer hane og slagstift
--------------------------------------------------------------------------------

er det så også tilfældet, på en normal M97DL.....?


Ja det er også tilfældet på M97-DL efter ca nr50800 (muligt min alzhejmer spiller mig et puds på et par hundrede[xx(][xx(])

Årsagen til at der blev valgt en sidesikring med nævnte funktion, var ønsket om at opnå størst mulig sikkerhed, uden at betjeningen af sikringen blev så vanskelig at brugerne ville vælge at afsikre før i absolut sidste øjeblik. Et fenomen som jævnligt er beskrevet af kunder, med kuglespænder i stedet for sikring, eller bundstykkemonterede fløjsikringer.
S&L's filosofi omkring sikringer, er at der skal anvendes 2 uafhængige bevægelser for at afsikre og skyde. Dette er for at undgå at en bruger, ved et uheld snubler, og uforvarent både afsikrer og skyder, som det kan foregå hvis sikringen er anbragt foran aftrækkeren i aftrækkerbøjlen.
Sikringen skal være anbragt så beskyttet, at den ikke afsikres bare ved at riflen gnider mod et eller andet, samtidigt med at den let kan betjenes, når det besluttes.

jbn
Svar
#17
ignorant
jeg takker mange gange for udredning, og forklaring.

det der forvirede mig, var artiklen i Jæger, som jeg henviste til i mit første indlæg, hvor Jens Perto skriver, at sikringen er ændret til kun at være aftrækkersikring.

Det er så ændret igen..........?

ps. jeg virker måske lidt tungnem, men jeg vil bare gerne ha det helt på plads.

mvh. ASER

Hvad jeg har lært, kan jeg ikke mere huske. Den smule, jeg endnu ved, har jeg gættet mig til. -Nicolas Chamford
Svar
#18
Hej aser
Nu er det jo ikke sikkert at alt hvad jens skriver er fuldstændigt teknisk korrekt, selvom at han da får det meste med[8D].
Fakta er at sikringen er placeret i aftrækshuset, og virker ved at en valse drejes ind under vipperoen, som blokerer hane og slagstift(dette er ikke ændret siden der blev indført sidesikring).

På mange andre rifler med sidesikring virker den ved udelukkende at blokere selve aftrækkeren, og bliver derfor påvirket, hvis aftrækket slides, eller justeres.

jbn
Svar
#19
okay nu er jeg ikke forviret længere[Smile]

og så er den ged vist også barberet..........helt ind til marven!

Hvad jeg har lært, kan jeg ikke mere huske. Den smule, jeg endnu ved, har jeg gættet mig til. -Nicolas Chamford
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Den nævnte riffel, der kommer 1 april, vil(hvis i kan holde på en hemmelighed) blive kaldt Schultz & Larsen Classic.....
Den leveres incl original S&L Slide & Lock stålmontage, passende til de indbyggede montagespor, for en enkel, let og stærk kikkertmontering jbn



Min svoger vil skifte sin gamle udtjente Carl Gustav 96'er ud med et nyt "skydetræ". Han har forelsket sig i en S&L Classic. Som ægte jyde vil han jo gerne spare, hvor der spares kan [Big Grin]
Jeg er blank på S&L-området ( ja ja DK-riffel tidl. lavet i Otterup, men ellers ikke ret meget viden om den )
Er der nogen herinde som rent faktisk ved, om den leveres m. S&L's montage ved køb, eller om man skal forvente at en eller anden "venlig" sælger vil foreslå netop denne montage til en meget "favorabel" pris...

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)