Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
270 Win
#1
Jeg kigger efter min første riffel, og er blevet lidt varm på dette kaliber, og har i den forbindelse et pr. spørgsmål.
Kan 270'eren dække jagten i skandinavien?
Hvad er prisen på træningsammo til denne når man ikke er hjemmelader?
Håber i kan hjælpe!
Mads
Svar
#2
Holst du kan efter min ringe mening roligt fortsætte med at brænde [8D] 270'eren (6,7X63) siger jo Jack O'conner og er en gammelkendt konstruktion med et velrenomeret ry. Ret beset er den vel et kompromis mellem 6,5x55 og 30-06'eren

Den kan med de rigtige kugler sagtens dække alt jagt i skandinavien.

Gennem en del år brugte jeg samme kaliber - dog kun til råvildt - men med rigtig god effekt. Af uransagelige årsager solgte jeg den pgl. riffel og har fortrudt det siden. Så en dag kommer der helt sikkert en ny 270'er i skabet. Måske i en Ruger #1 [8D]

Billig træningsammo findes mig bekendt ikke i 270 men køb en stak Hornady Spire Point hos Kr.O.Skov og brug dem til en start. Jeg kan ikke helt huske prisen pr. æske, men det er til en ganske overkommelig pris.
Påtænker du jagtfelt eller lign. med mange skud, så vil jeg dog anbefale dig at få dig en genopladningstilladelse eller krybe til korset og finde et andet kaliber, lige nøjagtig til den brug.

Mvh Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#3
Hejsa.

Jeg skyder selv med 270 win. Det er et super allround kaliber, der er ret velskyndene med rimelig flad kuglebane. Vi er et par stykker der alle har en sauer 202 og de skyder alle godt. Vi bruger en 100 grains hornady SP til råvildt og Nosler Partion Til Då- Kronvildt. Der er normalt knald og fald effekt. Vi laver selv ammoén og hornadyen koster vel ca. 4-5 kr stykket hvis man har hylster og nosleren koster nok omkring 10 kr. (kan ikke helt huske hvad kuglen koster). Af fabriksammo har jeg tidligere skudt lidt med Remington Corelock og de koster omkring 200-250 for 20 stk. Skal man have premium kugler skal man nok regne med det dobbelte...

Mvh. Tom Brix
Svar
#4
Hej Holst!

Den kan du roligt købe. Den skal nok klare det meste, og oven i købet i fin stil.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#5
Ja, ja... Men hvorfor ikke bare købe en 30.06?? Puha, uha den er kedelig og ordinær og den er der mange der har og blah, blah, blah...

Måske - men den kan (så rigeligt) klare alt vildt i Skandinavien og mere til og krudtet til den koster ingen formue...

Bare min mening. Held og lykke med riffelkøbet.
Svar
#6
Som riffel jæger uden genladnings kursus vil jeg anbefale at droppe 270win og i stedet gå efter 6,5x55 eller 308win.

Det lyder fedt at der er flad kuglebane, højere anslags energi mm. Men min mening er man skal købe en gængs klaiber i 6,5x55 eller 308win fordi der er billig trænings ammo, og fordi at du får uendelig lille gavn af det lille ekstra 270win kan i forhold til 6,5x55 og 308win.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#7
Nu skal i ikke gøre 270 til noget vildt specialt og besværligt.

Det er en gængs,god all-roun kaliber.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#8
Norma lader jagtmatch til kaliberet, jeg skyder jagtmatchen af på træningsbanen og genlader hylstrene til jagt.
Er du ikke hjemmeruller så gem hylstrene og få jagtammunitionen til en rimelig penge på den måde.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Klaasehaans

Ja, ja... Men hvorfor ikke bare købe en 30.06?? Puha, uha den er kedelig og ordinær og den er der mange der har og blah, blah, blah...

Måske - men den kan (så rigeligt) klare alt vildt i Skandinavien og mere til og krudtet til den koster ingen formue...

Bare min mening. Held og lykke med riffelkøbet.



Læst hans første sætning....Jeg kigger efter min første riffel.

Bedre til købe 270...mindre rekyl for et ny riffelskyder.110 til 130 gr kugler mindre straffe ved hans skulder end skydning et 150 til 165 gr 30-06 kugle.
Pengene er ikke en faktor[270 vs 30/06] menmindre du skyde flere 1000 runder et år.
Just my Austrailan halv penny.[Big Grin][Big Grin]....Eric
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#10
Hej
Tak for svarende.
Grunden til jeg ikke satser på en 30-06 er ikke fordi jeg synes det er et kedeligt kaliber, men fordi jeg ikke ved hvordan jeg håndtere rekyl!
Jeg ville også gerne have en 6,5X55, men de rifler jeg har kigget på er amerikanere som ikke fås i kaliberet!

Med fare for at tråden skifter spor. Hvad skal jeg være opmærksom på hvis jeg kigger på en brugt riffel.

Mads
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Holst

Hej
Tak for svarende.
Grunden til jeg ikke satser på en 30-06 er ikke fordi jeg synes det er et kedeligt kaliber, men fordi jeg ikke ved hvordan jeg håndtere rekyl!
Jeg ville også gerne have en 6,5X55, men de rifler jeg har kigget på er amerikanere som ikke fås i kaliberet!

Med fare for at tråden skifter spor. Hvad skal jeg være opmærksom på hvis jeg kigger på en brugt riffel.

Mads



Hmmmmm 30.06 har da ikke noget rekyl[Wink]

Kig efter at riflen fungerer uden problemer,lås og aftræk kører glat og jævnt, ingen rust i løbet, ingen løse skruer og at løbet ligger frit.
Held og lykke og husk at fortælle om resultatet[:p]

Jimmy

Sauer 202 Select Take Down
Titan 6 Kal. 30.06 (som skal sælges)

Marlin 917 Kal .17 HMR
SKB 505S haglsprøjte
Svar
#12
Citat:quote:

Kig efter at riflen fungerer uden problemer,lås og aftræk kører glat og jævnt, ingen rust i løbet, ingen løse skruer og at løbet ligger frit


Nemlig [Wink] Og hold dig også fra våben, hvor skruer og andre metaldele bærer præg af vold - I bedste fald ender du bare med at være irriteret over det og i værste fald er der en eller anden ukvalificeret "bøssemager" som har modificeret våbenet....

Mads jeg letter på min jagthat for at du tager rekylen med i dit regnestykke, når du vælger din riffel - især i din første.
Når man skyder skal det først og fremmest være sjovt - det bliver det altså ikke ved med at være, hvis man bliver ramt af et æsel hver gang man klemmer på aftrækkeren.

I foråret var jeg en tur på skydebanen sammen med ULG. Da vi kom sad der en mand i sin bedste alder. Vi faldt hurtigt i sådan lidt småsnak og han fortalte han var helt ny jæger og var nede for at indskyde sin første riffel. I bænken foran ham sad en Steyr Mannlicher i en ultralet version m. svinerygsskæfte og det hele. Riflen var i kaliber 30-06 og han havde medbragt ammo m. 13 grams kugler. Efterhånden som manden fik skudt, blev han mere og mere frustreret for skudene sad dårligere og dårligere... Skæfteskruer, montage, kikkert, aftræk osv osv blev tjekket og alt var umiddelbart ok. Så ville skæbnen at gutten form. havde glemt hvor mange skud han havde skudt og "klemte" et skud af - troede han. Kammeret var tomt, men der kunne lige så godt have været en patron i, for både riffel og skytte hoppede som ved et "rigtigt" skud........ Der var grunden vist til de dårlige grupper [Sad]

Mvh Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#13
Hej Holst

Umiddelbart vil jeg sige at du roligt kan købe en 270ér som første kaliber, den er godt til alt hvad du kan komme ud for i skandinavien.

Min første riffel var en ældre husqvarna i kal. 270, og på grund af et super godt tilbud blev den i foråret skiftet ud med en ny Tikka i samme kaliber. De rådyr jeg indtil nu har skudt med den har ligget der i skraldet. Den skyder virkeligt godt med Hornady 150 grains SP, so mdu kan købe til 699 for 100 stk. hos Østjydsk Våbenhandel. Og til den pris kan man også træne med sin jagt ammo og for mig at se er det så absolut en fordel at man ikke skal skifte mellem flere typer.
Troels Gundlach
Svar
#14
Nu er det ikke for at kaste skåkr i glæden m.h.t. .270W. Jeg har selv en, og den sparker som en hest (med 140 - 150 grains!!! Jeg er måske lidt af en rekylling, men jeg har skudt med større kalibre hvor jeg ikke havde problemer. Rekylen i min riffel (S&L) er direkte ubehagelig...det er sikkert anerledes i andre rifler, men noget skal jeg have gjort ved den hvis jeg skal træne ret meget med den...!

Når det så er sagt - så kan jeg kun tilslutte mig dens evne til at dræbe. Den gør et megt fint stykke arbejde!!! Men det gør 6,5x55 og .308W også [Smile]

Hvilke rifler har du kig på og hvilket prisleje kigger du i?

J.
Svar
#15
Jeg har kig på en Ruger eller en Remington. Allerhelst ville jeg have en S&L 97DL(Så bliver det 6,5X55), men så er der ikke meget tilbage til kikkert[xx(]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Holst

Hej
Tak for svarende.
Grunden til jeg ikke satser på en 30-06 er ikke fordi jeg synes det er et kedeligt kaliber, men fordi jeg ikke ved hvordan jeg håndtere rekyl!
Jeg ville også gerne have en 6,5X55, men de rifler jeg har kigget på er amerikanere som ikke fås i kaliberet!

Med fare for at tråden skifter spor. Hvad skal jeg være opmærksom på hvis jeg kigger på en brugt riffel.

Mads



Når du skriver sådan tolker jeg det som om 6,5 er fravalgt fordi du vil have en amerikaner, hvad med at kigge på 308win?, en "kedelig", men rimelig behagelig kaliber mht. rekyl og den klarer lige så meget som 270`eren, derudover er den billigere i ammu.
Jamo skriver at hans sparker som en hest i forhold til større kalibrer, i den forbindelse skal du være ops. på at vægten jo spiller ind mht. rekyl, derudover betyder skæfteform osse en del mht. hvordan rekylen opfattes, jeg har feks. en 9,3x62 som faktisk er mere behagelig at skyde med end min 308.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Citat:quote:

Originally posted by Holst

Hej
Tak for svarende.
Grunden til jeg ikke satser på en 30-06 er ikke fordi jeg synes det er et kedeligt kaliber, men fordi jeg ikke ved hvordan jeg håndtere rekyl!
Jeg ville også gerne have en 6,5X55, men de rifler jeg har kigget på er amerikanere som ikke fås i kaliberet!

Med fare for at tråden skifter spor. Hvad skal jeg være opmærksom på hvis jeg kigger på en brugt riffel.

Mads



Når du skriver sådan tolker jeg det som om 6,5 er fravalgt fordi du vil have en amerikaner, hvad med at kigge på 308win?, en "kedelig", men rimelig behagelig kaliber mht. rekyl og den klarer lige så meget som 270`eren, derudover er den,såvidt jeg ved, billigere i ammu.



Hej Holst

Jeg kan kun give KIMA ret... Jeg er selv helt ny skytte ( tog riffelprøve i lørdags ) Jeg har selv været igennem alle de kaliber overvejelser, og er idag endt op med min første riffel i 308W.
Jeg syntes også at 6,5x55, 308W og 30.06 var kedelige, men de er jo kun kedelige fordi alle andre har dem[^] De skyder super godt, unden at slå for hård, skyder selv med lapua 12 grams og rekylet er ikke noget problem overhoved.

Et par gode grunde til at vælge en af de tre:

-Billig træning ammo ( meget væsenligt, da man som ny skytte er helt liderlig med at lappe skud af )
-Masser af forskellige kugler og mærker at vælge imellem. ( Det er altid dejligt at have noget at vælge imellem )
-De kan købes over alt ( man vil aldrig være udsat for at en jagt forretning ikke har patroner hjemme til dem )

Personligt synes 6,5x55 er lige lille nok, men i Sverige har de skud til elg med den kal. siden ruderdame var knægt ( tæmlig længe sinden siden ), så den kan også sagtens bruges.

mvh Thomas

søg evt. på 30.06 kort/lang pibe. så kommer der en masse god argumentation for hvorfor man skal vælge en af de "kedelige" som den første riffel.

Har som sagt har jeg valgt .308W og har har ikke på noget tidpunkt fortrudt det

Sauer 202 Classic, 308W, Zeiss Victory 3-12x56
Sauer Custom
Svar
#18
Holst,

Køb du bare en 270W og jeg skyder selv med en "gammel" 98 i 270W. Jeg bruger Nosler Accubond i 140 grains hjemmerul.

Thomas12cm har ret, 308 er død kedelig sild med den for lille hylster volume - den lider af mindreværd og bliver aldrig en rigtig 30-06'er[Big Grin].

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#19
Der kommer mange guldkorn her fra Kima og Thomas [Wink].... Hvis du vil købe brugt, så FORLANG at du prøver et par skud med den riffel du har forelsket dig i inden du ligger pengene på bordet. Det er fuldstændig korrekt, at skæfteformen betyder rigtig meget for, hvordan rekylen opleves, og ved at prøve den pgl. riffel inden købet, har du både chancen for at "teste" præsicionen samt få en fornemmelse af hvordan den opfører sig når fingeren krummes.

Hvis du er brændt varm - altså rigtig varm - på 270'eren, så hold fast i det. For når du har valgt din riffel, betalt den, fået tilladelsen og den solbeskinnede dag oprender, hvor du henter den, så skal du helst have fornemmelsen af "YES - det er lige NØJAGTIGT det her jeg ville have". Det er altså en lidt lunken fornemmelse at traske ud af forretningen med en eller anden kuglekaster, hvis man føler alt har været et stort kompromis....(jeg HAR prøvet det [Sad])

Hånden på hjertet så klarer 6,5x55, 270 win, 308, 30-06 og alle de andre mellemklasse kalibere jo opgaven nogenlunde ens...

Uanset hvad du vælger, vil jeg dog anbefale dig at investere i en rigtig god blød bagkappe til riflen. Det er ikke sikkert du er rekylling, men en god bagkappe tager altså de værste kræfter ud af selv det ondeste æsel [8D]

Mvh Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Holst

Jeg har kig på en Ruger eller en Remington. Allerhelst ville jeg have en S&L 97DL(Så bliver det 6,5X55), men så er der ikke meget tilbage til kikkert[xx(]



Jeg ved ikke hvilken model du forestiller dig.

Men en rem 700 sps varmint i 308 kan hentes i Bording for en meget fornuftig penge.
Prøv at søge efter Mel´s Sniper (jeg er desværre ikke god til at lave link). Der er en test under reviews.
Fordelen ved en tung pibe er oplagt for unge mennesker med ingen eller begrænset skydeerfaring.
Den tunge pibe dæmper rekyl og opspring af denne. Samtidig er den stabil og flytter sig ikke så meget mens du sigter.
Endeligt tager man ikke skade af at bære lidt riffel vægt.

Opgradering af eksisterende rifler er Remingtons store fordel alt laves, alt findes på lager og der er konkurrence på det(derfor rimelige priser).

Er du vild med S&L kan du jo overveje Classic. Det er faktisk en fin skyder. Her kan du frit vælge 6,5 eller 308.

VH Søren

PS den hedder http://www.Snipercentral.com

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)