Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæftetilpasning ved tyk pibe (S&L)
#1
Hej alle..

Ville lige høre jeres mening..
Jeg har lige hentet min riffel. En DL97 med lang og tyk pibe. Jeg bad utrykkeligt forhandleren om at sikre sig at der var det berømte luft omkring piben (da jeg hørte hos en anden forhandler at det sørgede de selvfølgelig for), og ved første forsøg på udlevering havde de "glemt" det, og da jeg påtalte det ville han lige ordne det. Da han var "færdig" påstod han at havde haft papir imellem, men det kan ikke passe for det er der simpelthen ikke plads til...[xx(]

Nu er jeg så bare nået til det resultat at har ikke skal røre ved den mere (når han nu tilsyneladende ikke har indsigt i problematikken), så derfor skal jeg enten selv gøre det eller få en anden til det.. Hvilket værktøj bruger "man" når der skal tages af forskæftet?? Er det bare sandpapir og tålmodighed, eller hur??

____________________________________________________________________
Browning 425 Waterfowl Special 12/76 og S&L DL97 6,5x55 m. Swarovski 3-12x50
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#2
Er det bare sandpapir og tålmodighed, eller hur??

ja. hvis du ikke vil købe et værktøj dertil, er det bare at komme igang med en rundstok og sandpapir.
husk at efterbehandle træet

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Hvilket værktøj kan også gøre jobbet??

____________________________________________________________________
Browning 425 Waterfowl Special 12/76 og S&L DL97 6,5x55 m. Swarovski 3-12x50
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#4
http://www.midwaydanmark.com/apps/eprodu...mID=191692

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Hej farT4. Mål løbet på det smalleste punkt og køb et sytkke rundstok der passer (husk tykkelsen af slipepapir kommer til [Wink], og det er luft nok) Arbejd dig forsigtig ned og kontroler ofte at løbet følges nøjagtig , det ser tosset ud hvis der tages formeget af .Det kan du sikkert klare , god fornøjelse [Smile]. Hilsen A-bolt
Svar
#6
Jeg ville ubetinget dunke forhandleren i hovedet, til han erkendte problemet, og anerkendte at han skulle udføre det [^]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#7
Hej farT4
Gør som G.D. skriver og hold dig til garantien. Begynder du selv at lave noget er garantien borte. Er der noget der går galt iforbindelse med selfmade så er meget surt og du hænger selv på den.

Mvh.Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#8
Hejsa

Ja, jeg er fukldstænding enig med de to forgående. Tag det foldede papir med der ned, giv ham det og sig til ham, at når han kan trække det ned til låsen så er han færdig og klar til at levere [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#9
Værkettøjet til den type sag kaldes en jurisk og stedet en ret.

Hvis det var mig ville jeg kontakte forbruger styrelsen om mine handle muligheder mht. til forhandleren.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#10
Inden i nu går helt i selvsving omkring forhandlere og fritlægning af piber, så lidt fakta.

Ja piben på en S&L skal være fridtliggende, i en grad, så den ikke klemmer på træet. Papirtricket er fint men slet ikke et juridisk krav.

S&L rifler skal IKKE være fridtliggende længere end til kammerstykket, (dvs, der hvor piben bliver cylindrisk ø29)

En lille tankevækker:
Næsten alle amerikanske riffelproducenter må efter denne debat at dømme være dybt uintelegente.
Amerikanerne producere ubetinget flest jagtrifler i hele verden, og 90% af amerikanske rifler har et bevidst kontaktpunkt ude under piben.
Derimod er danske riffelinstruktører ubetinget eksperter, for de har med en meget begrænset erfaringsgrundlag gennemskuet alle precicionsproblemer, som de dumme yanks stadig ikke har fattet en skid af[xx(]

Den mauserriffel jeg gennem tiden har set som ubetinget og konstant kunne lave de bedste grupper, var en norsk banemauser, hvor låsekassen var fuldstændigt fridtsvævende, og piben var støbt fuldstændigt fast på hele den bagerste halvdel.
Den var faktisk i stand til konstant at lave 5skudsgrupper på under 4 mm med fabriksammo

Det kunne faktisk være sjovt om du testede riflen både før og efter at du får den fritlagt

jbn
Svar
#11
Hmm... Om jeg kan lide det eller ej,
har ignoranten fat i noget.[Wink]
Med min begrænsede viden omkring træ og dets egenskaber,
er hovedårsagen til frit lægning af piben fra skæftet,
at træ kan bevæge sig, og jo tyndere træet er, jo mere vandring
som Bl.a ved mundingen, hvor det kan det presse piben lidt.

Jeg er samtidig blevet belært af kundige folk herinde,
om at piben ved skudafgivelse bevæger sig lidt.
og når stål bliver varm vandre det også lidt, så en komplet
fritlagt pibe vil ikke kunne skyde så præcist som en
delvis klemt pibe der bliver "holdt" lidt af træet.

En pibe bør derfor, (efter min mening ) rent teoretisk kun være fritlagt fra 2/3 af konus og
frem til mundigen, og hvis skæftetræet er spejlskåret, bør der være
kontakt med piben næsten hele vejen på undersiden af løbet,
men ikke langs siderne, da spejlskåret træ, ikke kan presse piben opad ved denne skæring

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by eskehvis skæftetræet er spejlskåret


Kan du lokkes til at forklare for os stakler der ikke er så stærke i udskæringer når det ikke er køb [:p].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#13
Super interessant debat. Jeg gik også i selvsving da jeg modtog min nye Remington Seven CLD med manglende fritlagt pibe. Jeg ville prøveskyde riflen først, for at se hvor meget fritligningen ville gavne. Fra bænk skød jeg 6x3 skuds serier hvor ingen af de 3 skuds serier var over 19 mm. (middel 14 mm). Med det resultat blev snedkeren afbestilt.
Senere fandt jeg så ud af at det faktisk er planen at piben skal hvile på et bestemt ”aflastningspunkt” på skæftet.

Bang
Svar
#14
Kunne man ikke tænke sig nogle forsøg, hvor der blev lagt noget "støtte" under en ellers fritlagt pibe...

____________________________________________________________________
Browning 425 Waterfowl Special 12/76 og S&L DL97 6,5x55 m. Swarovski 3-12x50
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#15
På min gamle Sako AI kaliber 222 rem var der en reguær forhøjning i skæftet, så det klemte på piben i et meget veldefineret punkt (mener det hedder en punktbedding).

Præcisionen var der ikke noget galt med, men jeg fik ikke eksperimenteret med skudgrupper med og uden den feature.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Kan kun give Ignoranten ret.
Har haft flere utilfredse kunder, der er kommet tilbage med deres Remington rifler og brokket sig over at deres "halvtredser" ikke kunne hives ned mellem pibe og skæfte.
En var endda blevet fortalt af en forhandler, at den SKULLE være fritlagt.
Men det passer IKKE. Der er som Ignoranten siger, et støttepunkt til piben.
Så skal man vel også huske (jeg har ikke den store "træmand" uddannelse) at træ er "levende".
Kommer skæftet fra et meget tørt rum til et meget fugtigt rum,
så må det mig bekendt udvide sig lidt.

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#17
Men hvad så med de ulyksagelige mennesker der har fuldskæftede rifler. Mange af dem klager over at skudgupperne flytter sig i takt med at piben bliver varm og de har enda "pind" til at stabilisere helt ud for enden....
Kan vi ikke blive enige om at nogen rifler laver et specifikt støttepunkt som eks. nogle "Sakøer" og andre mærker i rifler skal ikke have støttepunkt...

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#18
Citat:quote:

En lille tankevækker:
Næsten alle amerikanske riffelproducenter må efter denne debat at dømme være dybt uintelegente.
Amerikanerne producere ubetinget flest jagtrifler i hele verden, og 90% af amerikanske rifler har et bevidst kontaktpunkt ude under piben.
Derimod er danske riffelinstruktører ubetinget eksperter, for de har med en meget begrænset erfaringsgrundlag gennemskuet alle precicionsproblemer, som de dumme yanks stadig ikke har fattet en skid af


Det er vist ikke kun danske "ekspert" riffelinstruktører, der mener, at fritliggende piber, som oftest er det mest præcise.
Faktisk mener jeg, uden at have talt dem, at de fleste amerikanske fabrikanter, som virkelig går efter præcision, fritlægger deres piber.

Umiddelbart er det min opfattelse, at pressurebedding er meget brugt på amerikanske std. rifler, da det er den billigste metode til at skabe en nogenlunde præcision. Eks er Remington std. rifler pressurebedded, mens alle tactical og sandsynligvis også alle varmint er freefloating.

Det er rigtigt at de gamle SAKOer er pressure beddet, men det gik man bort fra i 1997.

Her er desuden et citat fra Mcmillan FAQ. De burde om nogen vide hvad de taler om!!
[Wink]

Citat:quote:

13. Do you recommend barrel bedding or pressure points?
No, after installing thousands of stocks we have observed that 98% of the rifles are most accurate when free floated.


Desuden er der det problem med pressurebedding, at hvis det er lavet på en riffel med træskæfte, så vil træfpunktet med garanti flytte sig, hvis skæftet slår sig bare en lille smule. Det er jo i princippet ligemeget om riflen kan lave 20mm 5 skudsgrupper, hvis de ikke sidder der, hvor de plejer[Big Grin].

Mvh Søren
Svar
#19
UJENSEN.
Jeg kan da prøve [Wink]
En spejlskæring er, når årene i træet er, lodrette i forhold til
den side du kigger på. (billedet vender på hovedet beklager [:o)] )
[Image: tr02.jpg]
På billedet er et stykke valdnød, der kommer fra midten af stammen,
Det er ca 16 cm bredt eller som du ser det "højt".
hvis du ligger en lineal på tværs af træet og bevæger den fra bunden,
og op vil du komme til et punkt, hvor årene står vinkelret på linealen.
Det er spejlet. [Big Grin]
Og det, er dét punkt du helst skal have lige under din pibe, for at det ikke skal kaste sig.
En anden, og meget væsentlig faktor ved skæftetræ er, at jo ældre træet er, jo bedre er det.
OG jo længere tid det har lagret efter fældning,
jo mindre vil det kaste sig UANSET hvor meget fugt det får[Wink]
Da træet bliver hårdere og mindre "levende"

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#20
Det er dejligt med sådan en gang SPAM. Ellers var da aldrig blevet opmærksom på denne informative tråd!

Mvh

Michael
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)