Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mundingshastighed V0 i 67 cm pibe ?
#1
Jeg sidder her med en kasse Norma Golden Target, hvorpå der står at v0 = 830 m/s i 74 cm pibe. Nu ejer jeg en Sauer 200 STR pibe i 67 cm. Er der nogen der har målt, hvad V0 så er i den pibe ?? Det ku være rart at vide til at bruge i ballistikprogrammer..

Vh. Tooms

"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#2
En grov tommelfingerregel (du skriver intet om kaliber) er 5 m/s pr. 1" hvilket skulle betyde at du har en V0 på 815 m/s i din 67 cm pibe.
Det er kun en grov tommelfingerregel som kan anvendes til lidt ca. regning.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#3
hvilket fabrikat er din str pibe.
Hvis Sauer kan du forvente ca 825m/sek
Hvis S&L kan du forvente ca 845m/sek

jbn
Svar
#4
?????



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#5
Ved ikke om det kan hjælpe dig med norma skriver selv, dog under jagt ammmu, at for hver cm piben er længere eller kortere skal man lægge henholdsvis 2-3 m/s til eller fra

mvh Thomas

Sauer 202 Classic, 308W, Zeiss Victory 3-12x56
Sauer Custom
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

hvilket fabrikat er din str pibe.
Hvis Sauer kan du forvente ca 825m/sek
Hvis S&L kan du forvente ca 845m/sek

jbn



JBN - du mener da vel ikke, at hastigheden er højere end opgivet i en kortere S&L.
Er hastigheden så omkring 1000 m/s, hvis vi korter den ned til 50cm?[Big Grin]

Umage gir' mage.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ID

?????

Det er de erfarringer Norma videregiver til os, om praktiske målinger i S&L contra Sauer piber.
Normas målinger af 700mm piber fra S&L viser mellem 850 -860m/sek, uden at de kan måle forhøjet tryk, Derimod oplyser de at Sauer piber i 730mm giver ca 830m/sek



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



jbn
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

Ved ikke om det kan hjælpe dig med norma skriver selv, dog under jagt ammmu, at for hver cm piben er længere eller kortere skal man lægge henholdsvis 2-3 m/s til eller fra

mvh Thomas

Sauer 202 Classic, 308W, Zeiss Victory 3-12x56



1" = 5 m/s
1" = 2,54 cm
5/2,54 = 1,96
1,96 m/s pr. cm..............det passer vist meget godt med Normas 2 cm.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#9
SL-pibe 6,5x55 60 cm QPQ-behandlet:

Norma Golden Target 850m/s (opgivet til 830m/s i 74cm pibe)
Uden synlig trykforøgelse

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#10
Det var mange svar hurtigt, og tak for det. Jeg glemte ganske rigtigt at skrive kaliber og mærke.

Det drejer sig om en Sauer 200 STR pibe 67 cm lang

og Norma Golden Target 8.42 gr. cal. 6,5x55

Vh. Tooms

"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#11
Til sammenligning

Norma Diamondline Fält opgivet til 900 m/s i 74 cm pibe er målt til 885 m/s i S&L 65 cm pibe.

Tidligere skød jeg med Norma Golden Target 830 m/s /74cm pibe og de samme målte jeg i min 65 cm pibe

For nogen år siden havde jeg en QPQ behandlet Lothar Walther pibe på 65 cm og da havde jeg nogen Norma Fält Elite som skulle ifølge pakken gå 850 m/s i en 74 cm pibe, men de gik 950 m/s i min og gænghætterne raslede ud hver gang. Norma byttede hele lot nummeret uden vrøvl og gav mig ladebogen som plaster på såret.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)