Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Optilock negativ højde
#1
Hej
Skulle der være nogen som er rendt ind i problemer med at Optilock giver negativ højde - forstået således at riflen skyder under målet på 100 meter før man klikker kikkerten.

Min Sako skød for lavt men ikke mere end 20 cm, men Tikkaen er noget værre faktisk kan jeg kun klikke den ud til 210 meter, og det er jo ikke nok...

Nogen ideer til hvad som kan være galt[?].. Jeg synes at Optilock på Tikkaen er monteret lige efter "bogen"

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#2
Du kan vel måle om optilocken er af uens højde. Virker dog ikke specielt sandsynligt. Har ikke det problem med nogen af mine tikkaer. Måske er det nikonen.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#3
Prøv at bytte rundt på forreste og bagerste montage...[8D]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Det kan man ikke lige, der er en låsestift i den ene.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#5
Og ringene burde der vel ikke være forskel på?

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#6
Nej men dem kan du selvfølgelig bytte rundt på, hvis du ikke har et digitalt skydelære til at måle med.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Hej
Skulle der være nogen som er rendt ind i problemer med at Optilock giver negativ højde - forstået således at riflen skyder under målet på 100 meter før man klikker kikkerten.

Min Sako skød for lavt men ikke mere end 20 cm, men Tikkaen er noget værre faktisk kan jeg kun klikke den ud til 210 meter, og det er jo ikke nok...

Nogen ideer til hvad som kan være galt[?].. Jeg synes at Optilock på Tikkaen er monteret lige efter "bogen"

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]



Du har vel ikke overvejet, om riflen er monteret med pesimistisk løbsretning.
Tikka og især Sako er kendte for deres til tider tilfældige gevindretninger i forenden af låsestolen.
Tikka er kendt for næsten ingen flanche på pibeenden, der hvor den danner lukkeafstand på forenden af låsestolen, samt sine tilgivende tolerencer på pibegevindene.[8D][Wink]

Der var vel ikke noget med at du fik riflen til en speciel billig pris[Wink][Smile][:I][?]

jbn
Svar
#8
Øh hr "Møller" har du ikke nok at se til for tiden :-)
NB: jeg er ked af at sige det men jeg tror næsten at Tikkaen skyder mere præcist end min S&L Match...
Jeg har prøvet at se om der er forskel i afstand til receiveren - hedder den ikke det ?
Der er større afstand mellem kikkerten og receiveren fortil end bagtil marginalt kan ikke lige måle det i værdier...
Der burde da for fa*** ikke være forskel i højden på baserne eller ringene vel?
Som "guden" siger så kan den ene af baserne kun sidde forrest så det er ikke til diskussion...
Jeg gider ikke skille det ad igen - men forsøger at få en tid ved NP

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#9
@Ignorant
Mener du dermed at man på en Tikka skal være heldig hvis piben ved montering er centreret i forhold til låsen. Det lugter lidt af brødnid[B)]. Jeg er derimod imponeret over hvor præcis en riffel de laver til de penge...[Wink].

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

@Ignorant
Mener du dermed at man på en Tikka skal være heldig hvis piben ved montering er centreret i forhold til låsen Nej man skal ikke være heldig, men den håndværksmæssige kvalitet af deres gevindpasning, og lukkeafstandsjustering, får vel næppe nogen mesterpris. Indtrykket er at lukkeafstanden finjusteres, den sidste ½mm ved at man laver for lille flanche, og derefter bruger en luftnøgle til at mase flanchen tilbage, indtil lukkeafstanden passer. Som sagt, det skyder godt, men detaljen imponere ikke så vældigt meget.. Det lugter lidt af brødnid[B)]. Jeg er derimod imponeret over hvor præcis en riffel de laver til de penge...[Wink].

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


Det er faktisk ret sjovt, hver gang jeg skriver et eller andet om en eller anden riffel, uanset hvor sandt og korrekt det så end er, så er der altid en eller anden som råber ukolegial, eller brødnid.
Du må meget undskylde, men jeg interessere mig faktisk for våben, på et ikke uvæsentligt niveau, og har beskæftiget mig med rifler professionelt, i de sidste 30 år, og har gennem tiden ompibet et ikke helt uvæsentligt antal rifler, og leveret piber til mange flere. Det har så den forbandede ulempe, at man ser for mange ting, og det medfører så fra tid til anden, at man undre sig over, hvorfor, forskellige fabrikater har valgt nogle løsninger, som de uden at gøre produktet væsentligt dyrer, kunne have lavet væsentligt mere professionelt.

Jeg bliver også beskæmmet over den udvikling som visse fabrikater gennemgår, hver gang der kommer en ny model. Og hvis man lige ser bort fra Sauer, og et par andre, så er den gennemgående trend for nyhederne næsten altid, mere plastik, og flere produktionstekniske besparelsesløsninger.
Jeg synes faktisk at det kunne være fedt, hvis de forskellige producenter brugte den teknologiske udvikling til hele tiden at lave bedre våben, og ikke blot detaliemæssigt billigere våben.

Jeg er da på den anden side også imponeret over at Beretta gruppen kan lave en så velskydende riffel som en Tikka (selv med den uhæmmede brug af plast), som de kan sælge i rå mængder til en pris ud til kunden, svarende til 2.500kr i USA.
Men til de 5.000 - 8.000 som man forsøger at sælge den til i danmark, lidt afhængigt af graden af udsalg og krejlen. Der har vi det da konkurencemæssigt ganske godt.

jbn
Svar
#11
Der er ingen grund til at undskylde, jeg betvivler ikke din viden, men måden du udstiller den på, giver anledning til at man nemt tolker det som brødnid.
Citat:quote:

Der var vel ikke noget med at du fik riflen til en speciel billig pris

Jeg synes også at tendensen med plast/komposit tager overhånd på mange rifler. Men mit krav til en riffel er fremfor alt præcision.
Og at man kan få det i en Tikka til en her i landet rimelig pris kan vel ikke diskuteres.
Ja sauer laver meget kønne og velskydende rifler, men prislejet er noget højere.
Folk har forskellige hensigter med deres investeringer.
Engang købte man riffel for livet og måske til arv.
Nu er der mulighed for at eksperimenter med forskellige kalibre og modeller uden at blive total ruineret hvergang man får en ny dille som skal afprøves.
Jeg kunne nemt forestille mig at jeg kunne blive ejermand af en S&L, på et tidspunkt, men da jeg ville købe en sidst kunne jeg ikke leve med de leveringstider jeg blev sat i udsigt( har hørt at det er blevet bedre nu), og købte derfor en Tikka.
Og ja der er plast i den og netskæringerne er lavet af en maskine, men den skyder som en drøm.
Jeg er da glad for at du lever godt af at lave rifler i danmark, godt for dig.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#12
Tilbage til tråden: Jeg har kendskab til 1 Sako og 2 Tikkaer som har omtalte problem at piben peger i en anden retning end bundstykkets centerlinie. På den ene Tikka er det nødvendigt at vende den ene base så de spændes til hver sin side.
Samme problem på Sakoen.
På den anden Tikka var det højden der ikke kunne klikkes i kikkerten, men måtte ændres i ringen.

Alle 3 rifler skyder fremragende, trods misalignment, så hvorfor skal Amerikanske rifler udsættes for "trueing/blueprinting" for at kunne skyde godt[?][?][?]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
@Max
Og det man så gør er vel at reducere højden på ringen - den er jo flad i bunden altså uden spor af nogen art - så det er vel måden[?]
NB: jeg skal nok holde fingrene fra projektet [8D]

Citat:quote:

På den anden Tikka var det højden der ikke kunne klikkes i kikkerten, men måtte ændres i ringen.


"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

@Max
Og det man så gør er vel at reducere højden på ringen - den er jo flad i bunden altså uden spor af nogen art - så det er vel måden[?]
NB: jeg skal nok holde fingrene fra projektet [8D]

Citat:quote:

På den anden Tikka var det højden der ikke kunne klikkes i kikkerten, men måtte ændres i ringen.


"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]



NEJ ½auto - ringen har under bunden en styrekrave rundt om skruen, så hvis du har adgang til en CNC fræser, sååøhhh[Wink][^] kører det for dig.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
hehe - nej men det har NP - har fået en tid i næste uge :-)

Så skal den derefter skyde rigtig varmint +500 meter :-)

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#16
Hallo mand,
hvem har ikke en opspændingsdorn for drejebænken, til korrektion af Optilock baser???

De skal da tilpasses så man har 80% af klikkene til rådighed opad....

En opgave der varer i omegnen 2 minutter[Big Grin][^]

Hvilken professionel kludekræmmer/bøssemager gør ikke det???

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
jeg glæder mig allerede - så fin en riffel skal da kunne skyde laaaaangt ......

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)