Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
22-250 eller 220 swift
#1
jeg går og sysler lidt med planerne om at bygge en varmint riffel af en 98er. valget står nu mellem de 2 ovenævntet kalibre og jeg er nu interreseret i at få belyst fordel og ulemper. jeg er selv nået frem til følgende:

22-250:
+ nemt at skaffe hylstre til
-ikke så hurtig som swiften
+ikke så hård ved piben

220 Swift
-svær at skaffe hylstre til
-hård ved piben
+høj pralrøvsfaktor da der ikke er mange der har sådan en[Big Grin]

selvom riflen ikke skal bruges til decideret råvildt jagt, kan det jo forekomme at man vil skyde et stykke, dog kan jeg ikke vurdere hvilken af dem der er bedst til råvildt.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Poulsen

jeg går og sysler lidt med planerne om at bygge en varmint riffel af en 98er. valget står nu mellem de 2 ovenævntet kalibre og jeg er nu interreseret i at få belyst fordel og ulemper. jeg er selv nået frem til følgende:

22-250:
+ nemt at skaffe hylstre til
-ikke så hurtig som swiften
+ikke så hård ved piben

220 Swift
-svær at skaffe hylstre til
-hård ved piben



Svær at skaffe hylstre til: 220 Swift er sgu´ da ikke vanskelig at skaffe hylstre til, så det kan du ikke bruge som et minus. Midway har nye Winchester hylstre til 3,50 kr. pr stk.

Hård ved piben: Javel – hastighed koster, men ved normalt brug kan piben sagtens holde 10 – 15 år, og hvad det angår, er der ikke den store forskel imellem 22-250 og .220 Swift.

Er .220 Swift stadigvæk ”Kongen” blandt Varmintkalibre. Læs denne artikel: > http://www.varminthunter.org/downloads/Issue41.pdf

mvh.
Swift
Svar
#3
jeg kan vel konkludere at du hælder til swiften.....Swift[Wink]
Svar
#4
Jep.[Big Grin]
Svar
#5
Hvad er en varmint riffel og hvad er varmint jagt

mvh kim
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by kje

Hvad er en varmint riffel og hvad er varmint jagt

mvh kim



Begrebet Varmint Jagt stammer vel fra USA, og er jagt på Skadedyr, såsom Præriehunde, Murmeldyr, Kaniner og lignende. Præriehundejagten drives fortrinsvis fra en skydebænk, som er opstillet således at man kan overskue en koloni (dogtown).

En Varmint riffel er oftest af et mindre kaliber (5,56 mm eller mindre), og der stilles store krav til præcisionen, idet der ofte er tale om små mål på store afstande. Derfor er Varmintriflen udstyret med en kraftig pibe, som giver en forbedret præcision. Til afstande ud på 4- 500 yards eller derover, er det en fordel med en hurtig fladt skydende, let ekspanderende kugle, og en variabel riffelkikkert med stor forstørrelse.

Her i Danmark har vi jo ikke de samme muligheder for Varmintjagt som i USA, men jagtformer som ”Rævejagt med riffel”, og ”Kragesprængninger” på lidt længere afstande, kan vel godt ”smage” lidt af Varmintjagt.

Swift
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)