Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kiggert og montager til Remington Seven
#1
Hej Alle
Jeg har lige købt mig en Remington Seven og skal nu foretage det endelige valg af optik og montager. Derfor vil jeg endnu en gang lægge jer til last med mine overvejelser.

Egentlig havde jeg tænkt mig at sætte en Leupold II 3-9X33 ultra light på, som med 250 g vil være det oplagte til den korte og lette riffel. Jeg vil dog gerne have lidt yderligere forstørelse da jeg sjældent syntes jeg har brug for den lave forstørrelse, men altid gerne vil have lidt ekstra på toppen af skalaen. Derfor har jeg også kigget lidt på Nikon Monarch 4-16x42 (510g) men den er lidt tung, og Leupold VX-III 4,5-14 x 40 (437g)som er lidt lettere og lidt dyre. Det vil sige at reelt set ligger mit valg som jeg ser det mellem ultra light'en og VX-III'eren (kigger hovedsageligt på kikkertere som jeg kan få hos opticzone.com). Nogen kommentarer eller forslag?

Noget andet er det kikkerten skal monteres i. Først havde jeg bare tænkt et par Weaver stålbaser (2 delt) og nogle Leupold PRW ringe. Men så så jeg et sæt Talley hos midway hvor base og ringe er ud i et, dog i alu. se link
http://www.midwaydanmark.com/apps/eprodu...mID=664651

Disse ville jo passe godt sammen med med ultralight kikkerten, men er der for skrøbelige og er det noget lort med dette system siden man ikke ser det noget mere?

Mvh
Simon
Svar
#2
Hej DonS!

Hvilken kaliber har du købt?

VX-III'eren ville være mit klare valg - men mindre kan også gøre det. Kender et par stykker der er rigtig glade for VX-I 4-12x40...! Kvaliteten ville jeg ikke være bange for - der er jo livsvarig garanti uanset hvilken model du vælger!

M.h.t. montager så ville jeg gå efter PRW det ved man hvad er. Hvis du vil smide lidt ekstra efter dem, så køb evt. Leupold Mk4 Alu ringe - de er jo lidt lettere og ser hamrende godt ud!

Jamo
Svar
#3
Jeg har købt den i .243 Win. og er rigtigt spændt på at se hvad den kan præstere. Modellen var med et træ-skæfte af den ældre type så jeg har bestilt et Remington syntetisk skæfte til den. Jeg kan godt lige kombinationen af brunering og syntetisk skæfte som på min Quad.

Ja, jeg hælder nok også til den ekstra forstørrelse og det sikre valg med baser og ringe.

Men jeg er stadig varm på kombinationen af en Leupold ultra light på 250 g i et par Talley alu ringe med indbyggede baser, så det for alvor bliver en let ligge riffel.

/DonSimon
Svar
#4
Hvis du går efter den lillle lette kikkert, hvad så med VX-III 2,5-8x36??? Den vejer 326 gram... Der er ret stor forskel i optikken fra VX-I/II serien til VX-III. Selvom det er samme forstørrelse, vil detaljer fremstå noget tydeligere med en væsentligt bedre optik!

Eftersom du har købt den i kaliber 243W går jeg ud fra at den er til råvildt og det der er mindre. Her er 2,5-8x36 rigeligt - og vil iævrigt passe rigtig godt på sådan en lille fætter! Jeg har selv haft en Tikka 595 i .243W - det er en fed kaliber, og virker rigtig godt på råvildt! Så du kan glæde dig til at få prøvet den af!!!

Lader du selv? Vælg en en kugle der er lidt hårdere end normalt - f.eks. Nosler PT eller Hornady Interbond 85 grains. Med de hastigheder .243W sender kuglen afsted med, skal der noget til at holde sammen på den!!! Lært af erfaring [Smile]

J.
Svar
#5
Jeg er enig i forstørrelsen ikke er kritisk ved jagt på råvildt. Jeg syntes dog alligevel altid jeg mangler lidt ekstra forstørrelse når jeg er på jagt og har aldrig brug for bunden af forstørrelsesintervallet. På trykjagt vil jeg også gøre brug af en anden riffel. Nu hvor jeg alligevel skal til at investere kan jeg jo lige så godt tage højde for mit luksus problem.

Hvis det skal være den lette løsning tror jeg dog det bliver VX-II'ernen i 3-9x33 på 250 g.

Jeg skal selv lade på sigt. Men indtil videre bliver det fabriks rullet og måske hjemmerullet af 3. mand. Jeg vil gerne finde en ladning med en forholdsvis let kugle med moderat ladning. Men nu må vi se hvad den kan li' og spise.

/DonSimon
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)