Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ladnings problem
#1
Hej. Jeg er ved at lave nogle ladninger til 450 Marlin og har brugt Ladeboken at gå efter. Der står så ; kugle 300gr : N130 59,0gr - 61,0gr max . Jeg har så ladet 3 stk med 59gr og 3 stk med 60,0gr .Den første gik problemløst, men ved 60,0gr er der så meget modstand når kuglen seates at kuglespidsen bliver mast [:0]. der står ikke nogen om compressed charge i Ladeboken ved 61,0gr [?].Er det normalt , eller skal jeg seate kulen først og crimpe bagefter !. Der er brugt RCBS 3-die steel set. [Image: dscn0582.jpg?t=1214416611] I Hornadys bog er max ved 58,4gr [:0]. Hvordan kan der være så stor forskel på hvad der er max [?][?]. Jeg går ihvertfald ikke op på 61,0gr ... Hilsen A-bolt
Svar
#2
Hvis ladeboken er den norske, kan du roligt smide den på et forsinket Skat Hansbål, da den er kendt for notorisk 'friske' data. Jeg har kørt adskillige batch til min 45/70 med 300 grs kugler, og der bruger jeg en Lee seater, den efterlader ikke mærker. Jeg crimper slet ikke før i sidste operation, hvor jeg bruger en Lee Factory Crimp Die som virkeligt kan fastlåse en kugle så den er tæt på umulig at hive ud, uden decideret vold. En sådan die kan købes til ca en 100'mand [Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#3
Hej . Det er da noget jeg kan bruge til noget !! Ladeboken ligger også højt oppe i ladning i forhold til alle mine andre ladninger( Norma ).Jeg følger dit råd [Smile].Mange tak .. Hilsen A-bolt
Svar
#4
Jeg har aldrig - gentager aldrog - haft problemer med ladedata fra "Ladeboken". Tværtimod har jeg ved flere anledninger kunne gå højere i ladevægt end opgivet.

Som med alle andre data på maks ladninger:
De gælder kun for den specifikke riffel med de specifikke hylstre (hylstervolumen varierer meget mellem forskellige fabrikater) og krudtlotter. Dvs mange variable og derfor må man respektfuldt begynde noget under maks og bygge ladningen gradvist op.
At observere tryktegn er en ting, men en af de allervigtigste hjælpemidler er en kronograf. Opnår du markant højere hastighed end fabriksdata opgiver, uden synlige tryktegn, så kan du alligevel være ganske sikker på, at du også har et højt kammertryk - sandsynligvis for højt..

Prøv at kronografere dine ladninger og sammenlign med de i ladeboken opgivne. Hvis dine hysltre har mindre volumen (hvilket det kunne tyde på da du har problemer med komprimering allerede ved 60 grs krudt) vil du opnå højere tryk med mindre krudtladning og derfor oftest højere hastighed end Ladeboken har med samme ladevægt..
Svar
#5
[quote]Originally posted by Great Dane

Hvis ladeboken er den norske, kan du roligt smide den på et forsinket Skat Hansbål, da den er kendt for notorisk 'friske' data.
Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Rolig nu.

De har glemt følgende oplysning; Alt er afskudt i -30 celsius og med
frosne patroner.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Ser idag at kun Hornady laver hylstre i kaliberet, så det med divergerende hylstervolumen i forskellige hylsterfabrikater er tilsyneladende ikke forklaringen på dit problem..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)