Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Barrett
#1
BORS is an integrated electronic ballistic computer that mounts directly on your riflescope and couples to the elevation knob. Just turn the elevation knob until the LCD displays the target’s range. The BORS’ three internal sensors will have automatically calculated your ballistic solution. It compensates for aiming up or down, temperature, and barometric pressure changes. It even tells you if the rifle is canted. Place the crosshair on the target and fire with first-round confidence.
Currently, BORS is dimensioned for and compatible with non-illuminated Leupold Mark IV tactical scopes in 3.5-10, 4.5-14, 6.5-20 and 8.5-25 powers. BORS is available either by itself or factory installed on the 4.5-14 power Leupold. BORS comes preloaded with most popular cartridges. The BORS kit includes the Barrett Ballistic PC Software and the BORS data cable that allows the user to program custom loads on their PC or laptop and transfer them directly to their BORS.

BORS™. It adds science to the rifleman’s skill.

Compatible scopes
Leupold® Mark IV 3.5-10x40mm LR/T M1
Leupold Mark IV 4.5-14x50mm LR/T M1
Leupold Mark IV 6.5-20x50mm LR/T M1
Leupold Mark IV 8.5-25x50mm LR/T M1
Leupold Mark IV 8.5-25x50mm ER/T M1

Specifikations
Operating Temperature Range- -4 thru 158 F (-20 C thru 70C)
Weight- 13oz (370 grams)
Display- 2 lines, 12 characters liquid crystal
Buttons- 4 button keypad
Operating Altitude- -1,000 thru 20,000 feet (-300 thru 6,100m)
Tilt Range- -90 thru +90 degrees (2 degrees resolution)
Battery- CR-123 Lithium
Battery Life- 30 hours

Features & accesories
Barrett Ballistic Software
USB to BORS data connection cable
30 mm Zero-Gap™ Scope Rings (when purchased with or with out scope)
100+ preloaded cartridge tables
Tool Kit
CR-123 Lithium Battery

se test her

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#2
Lige noget for en teknik nørd, men prisen er nok ikke helt spændende.... endnu.

Men bare vent, om nogle år er den slags std, på de fleste kikkerter. ;-)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
A perfect solution for a non existing problem [xx(]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#4
MRAD .338 Lapua Mag

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#5
Jeg er vildt betaget af den dims!
Den kan gøre at jeg kan jage på 300m dybt vand eller nede i en mine??.
Så mangler jeg bare en anden dims der kan håndtere vandmodstanden når jeg skyder, samt brydningen i vandet når jeg skal sigte[Big Grin][Big Grin]
Nå ja og en temmelig kraftig lygte[Wink]

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#6
Jeg synes bare den mangler en range finder og en motor til at indstille højden med. Det kan da ikke være meningen jeg selv skal døje med det, når den nu har fat i kliktårnet.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Så kan man jo lige så godt købe sådan en bette svend her, den har det hele

[Image: burriselimanator.jpg]

http://www.4scopes.com/burris_eliminator.htm

http://www.youtube.com/watch?v=_s33KuMI3...re=related
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg synes bare den mangler en range finder og en motor til at indstille højden med. Det kan da ikke være meningen jeg selv skal døje med det, når den nu har fat i kliktårnet.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]


Skal du ikke have dopler-radar med også, så den også kompenserer for vind.?

Tror det hele bliver for tungt, hvis der skal motor på til automatisk at justere højdeindstillingen.

Jeg ved ikke om du har prøvet S&B PMII kliktårnene, men man er ikke i tvivl om når man har klikket. Det skal ikke "voldes", men kikkerterne er lavet så du nemt kan tælle klik ved følelse - den er langt fra glidende som traditionelle kikkerter med hætte over justeringsknopperne.

Med den tanke, er det dels en rimelig kraftig motor/gearing der skal til - for ikke at nævne batteri.
Og det er ikke noget jeg gad slæbe på.!

For med motor/gearing og automatisk højdekompensering, der fratager man ligesom også skyttens egen intuition efter første skud - hvis han kan se forholdene kræver justering ud over det automatisk målte og justerede.

Og skytten kræver del at justeringen sker hurtigt, så det SKAL ligesom være en ret alvorlig motor/gearing/batteri - og hvad gør han når batteriet er fladt i en situation hvor han mest har brug for det.

Umiddelbart syntes jeg det er lidt noget fis, at skulle have alt automatisk.

Systemet hjælper skytten, og ved at skulle angribe flere mål i samme område kan skytten vælge en given middel-indstilling, og kompensere ved at sigte anderledes fra mål til mål.

Hvis det var automatisk - skulle han afvente klarsignal på at ystemet har målt, beregnet, kompenseret - og indstillet kikkerten.
Det tror jeg ikke der er mange snigskytter (som systemet oprindelig var tiltænkt til) som vil finde sig i.

Og Burris'en, ja der syntes jeg ikke der er samme klarhed i den, som i S&B kikkerter.

Nu er BORS'en oprindeligt lavet til Leupold, men "by popular demand" også til NightForce samt S&B da disse kikkerter også bruges af "målgruppen", som er finskytter/snigskytter efter Barrett's opfattelse. Det var det de havde tiltænkt BORS'en i hvert fald.

I.E.A. i tyskland laver en lignende ballistisk computer : BC-01, som tilmed ligner BORS'en ret meget - og giver mange af de samme features.
Dog er I.E.A.'s BC-01 pt kun lavet til Henzoldt kikkerter.

Mener også at Burris'en ændrer træfpunktet, men IKKE ved at indstille tårnet og dermed flytte trådkorset - men ved at tænde en lille prik i trådkorset ved det kompenserede træfpunkt.

Unægteligt en fin løsning, men virker det nu også helt i de forskellige lysforhold.?.
Stærkt lys, eller grænsende til modlys, så kan det vel være svært at se hvilken prik de mener man skal kigge efter.

Det syntes jeg da jeg fik forklaret af en kammerat som havde købt den - og efterfølgende hastigt skiftet skidtet ud med en rigtig kikkert, da han var på herrens mark da batteriet var dårligt.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#9
Jo, du kan sådan set have ret Happy.

Men så synes jeg egentlig ikke BORS kan ret meget mere end min iPhone kan. iSnipe (rædselsfuldt navn) kan også tage højde for alverdens meteorologiske og geografiske påvirkninger af kuglebanen, og fortælle mig hvor meget jeg skal klikke. Den kan godtnok ikke følge med i, hvor meget jeg så har klikket, men det står jo på kliktårnet.

Anyways, det er da en fed gadget, og jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer med den.
P.S. Var det boghandlerens Burris ? Eller var det mon boghandleren der købte den af din kammerat ? [Big Grin]
Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Burris'en er også forudprogrammeret med 600 forskellige kuglebaner (fordelt over forskellige kalibre, kuglebaner/kuglevægte m.v.)
Så dér er man lidt begrænset, hvis man bruger en type ammunition som måske ikke er så udbredt i USA - som måske nye Lapua, Norma, RUAG eller andre. (RUAG kan købes af sportsskytter i england - og kan også eksporteres!)

Så man skal være heldig at finde en kuglebane der passer helt præcist til den patron man vælger.
Heller ikke alle våben er ens, så de forudvalgte ladninger er også forudvalgt med en hastigned (V0) - som måske ikke passer på en jægers måske kortløbede Steyr Scout.

MEN det er i almindelige jagtsituationer også RIGELIGT, er jeg sikker på. - men det kommer ikke i nærheden af hvad BORS og BC-01 kan.
De kan programmeres med skyttens helt egen ladning, og programmeres med temperatur for en given målt hastighed m.v.

IPhone kan sikkert en hel masse sammen med ISnipe (ja fælt havn hehe), og nu skriver du meterologiske og geografiske påvirkninger.... dét gør BORS'en jo også.

Den måler skudvinkel, "Cant" (om riflen står lodret), den måler lufttemperatur og lufttryk - og derigennem er du vel dækket ind i det meterologiske og geografiske også..?!?

At BORS måler temperatur, gør også at den giver et bud på en hurtigere forbrænding af krudtet - og dermed højere V0-hastighed, og ud fra dén korrigerede hastighed, beregner en ny kuglebane - ud fra de helt aktuelle målinger for lufttryk m.v.

Som jeg hører på dig, så kan ISnipe få forbindelse med en vejrstation et sted... Jeg ved ikke om IPhone selv kan tage målingerne.?!?
Men hvis det er vejrstation, så skal man vel være heldig hvis man skyder lige ved siden af en vejrstation, da forholdene - som du selv er inde på - i det geografiske landskab, kan ændre sig ret kraftigt, hvis vejstationen står et sted hvor der er rimeligt plant, og man selv skyder henne på den anden side af en bakke/dal.

Det betyder måske ikke så meget, når det kommer til stykket - but every bit helps.

Personligt går jeg helst efter helt aktuelle og opdaterede data - fremfor at skulle trække på eks en vejrstation, som måske i værste fald ikke står hvor jeg er.

Så jo, jeg mener nok at BORS har en vis berettigelse og styrke overfor eks ISnipe/IPhone - og det er da pragtfuldt at den kan alt dét.

Inde på http://www.lapua.com kan man også hente et lille ballistik-program til beregning af korrigering mv. - med baggrund i Lapua's eget produktsortiment.
Dette findes dog vist ikke til IPhone endnu, kun til Android - og det virker fint på min Samsung. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#11
Jeg synes det er interessant at stort set alle de "proffer" jeg indtil nu har mødt og talt med, udelukkende bruger tabeller og kliktårne, samt mildots, enkelte bruger hjemmelavede regne-hjul/regnestokke, de er mekaniske og går ikke tør for batteri, eller tager skade af klimaet og turene gennem alverdens revl og krat...

Bortset fra det, så er BORS'en ret god, da den er meget hurtig, din spotter giver dig afstand og vind, du klikker på højdetårnet indtil afstanden matcher i BORS'en og klikker for vinden efter din spotters tal.. oftest er det vinden der driller, så at klikke for det, er stadig en "gammeldags" øvelse... Hvis din spotter er god, vil han med det samme se vinden på sin tabel, og give dig det rette antal klik eller mils.. Din spotter melder så hit/miss og antal klik/mils for vind og højde.

Har du lavet dit forarbejde ordentligt, så er højden næsten altid spot on...

Er du alene, kører du på lav forstørrelse, så du har målet "in scope, back on aiming point" inden træf, og kan så måske selv kompensere 2. skud med dine mildots..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Ja, BORS'en og BC-01'en er aldrig rigtig slået igennem hos Cirkus Mili.

Kliktabeller m.v. vil altid være en del af uddannelsen, så er det nemt at fortsætte med hvad man har været flasket op med. =o)

Og selvfølgelig kan man rende tør for batteri m.v. - men en BORS eller BC-01 udelukker ikke en kliktabel.
Kliktårne og enheden selv, er stadig markeret med klik-angivelser, så man er aldrig helt lost - men bare hjulpet i det daglige.

Tror nu heller ikke at hverken BORS eller BC-01 tager skade af en tur ude i vildnisset.

Så ud over at være en hjælp, så er eneste "downside" jeg lige ser, den ekstra vægt som enheden påfører våbnet.

Er selv vant til kliktabeller m.v., og har været fuldt tilfreds med dem - og vil da altid have sådan én med for det ammunition jeg bruger, også på jagt.

I min verden gælder det om at kende sit våben og ammunition, og altså dermed kuglebanen - så jeg fatter ærligt talt ikke hvorfor man gerne prioriterer en dyr "Jamen den er jo mere fladtskydende end den anden"-kaliber.
Ja det er nok muligt - men man skal vel stadig kende kuglebanen som ansvarlig skytte, og om man kender en ret eller krum bane... er ét fedt.!

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#13
BORS og BC-01 er gode, i og med at de ikke er en integreret del af det primære sigtemiddel. Som skrevet, så vil kikkerten stadig fungere på helt normal vis, uden BORS eller BC-01

Efter at have leget med "lange hold" i nogle år efterhånden, er jeg kommet dertil at vinden er vores værste fjende.. og mod den hjælpr kun høje BC værdier OG høj hastighed... helst på samme tid...

Jo mindre total vind-afdrift et kaliber har med en god kugle, jo mere kan du tillade dig at fejlbedømme vindens påvirkning.

Et system der kunne måle vindhastighederne på nogle punkter langs kuglebanen, og melde tilbage til noget ballistisk software, kunne forbedre chancerne ved skud i vinden ganske betragteligt.

Jeg byggede faktisk i sin tid en simpel prototype, der fungerede med kop-anemometre fra min tid som universitetsansat, samt en trådløs data-forbindelse til en PC. Noget simpelt Visual-Basic programmering samlede disse data i en udlæsning der angav afdriften i cm..

Desværre var udstyret lånt af Universitetet jeg arbejdede for, og hundedyrt i indkøb... så det blev ved prototypen.

Flag eller vimpler af diverse materialer langs kuglebanen virker også... På mit krage og ræve revir, har jeg minestrimmel hængt op på strategiske steder i forhold til de tårne jeg sidder i, og jeg har forsøgt at "kalibrere" strimlernes bevægelse og vinkel, med min Kestrel vindmåler.. det virker fortræffeligt[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Jamen, det er da pragtfuldt at du har leget med de lange hold... så snakker vi da i det mindste fra et fælles grundlag.
Er selv ikke helt ukendt på området, og har regelmæssigt leget ud til 850m med hvad jeg vil mene er rimelige resultater i, ja lidt mere end en håndfuld år også. =o)

Har selv brugt de gamle metoder til hudløshed, med revurdering fra skud til skud.

Har dog aldrig været så fancy, at jeg har bygget noget som helst - ud over holdere á la de "militære flip up"-fiduser, som så holder skiverne, og kan fjernstyres fra computer i tilfældig rækkefølge.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#15
Jeg har leget en del med SABB mål på op til 1300 m i Borris. [Big Grin]
6,5x55 rækker ikke konsekvent længere end ca 900 m til SABB målene.
.338LM er lidt mere stabil på de hold.
Jeg er lige blevet færdig med en 6,5-284 i en Ruger no. 1 lås, den skal testes næste gang vi tager til Borris...

Jeg går og pønser på en .338LM [8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Ja, det er en smule længere =o) Cool.

Dette var kun på privat bane i jylland, og simpelt setup.
Brugte .300WinMag dengang.

Bruger .308Win nu, savner bare at skyde på de lange hold, så går lige så stille og samler noget der gør det spændende igen og som kan støtte lidt - min Rem700XCR Tac.LongRange .308 er indskudt på 420m ifølge min Leica 1600BCF, og rammer indenfor ca 8-10cm. Det syntes jeg er ok i -5 til 10 grader. =o)
Hyggeskød sidste år, udenfor Qaanaaq, ned til -25 grader. dog mest på 200-300m, men også gerne de ca 400m som området tillader.

Og der er da også en BORS på vej. =o)
Overvejede godt nok en Mil PDA med beregningssystem i, men gider ski ikke storme rundt med dén også.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#17
Må sige at jeg er MEGET glædeligt overrasket over både Barrett BORS'en, og over deres Zero-Gap og Ex-Rings (kikkertringe).

[Image: BORS1.jpg]

[Image: BORS2.jpg]

Med både Zero-Gap og Ex-Rings kikkertringene, fulgte der et lille metal-skilt med "BARRETT"-navnet på.
WhatTheHeck, den røg direkte på skæftet da det var selvklæbende. =o)

Nu får jeg se i morgen, hvorvidt det virker.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)