Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
parallelakse/salonriffel
#1
Hvis en kikkert er parallelaksefri på 100 m og den anvendes på en salonriffel med skudafstende på op til 50 m, vil det så have nogen praktisk betydning?

mvh
Svar
#2
Ikke ud over 3-6 cm på under 15 m

jbn
Svar
#3
Leupold har en kikkert (EFR) der kan paralaksejusteres helt ned til 10 meter, så måske er det sådan en du skal kigge efter. Der er sikkert også andre mærker der han dette.

http://leupold.com/hunting-and-shooting/...fr-target/
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Man kan også købe sigtekikkerter der er justeret for 50M.
ellers er det vel bedst at købe en med parallaxe justering.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#5
Til min salonriffel har jeg købt en sådan:
http://leupold.com/hunting-and-shooting/...mfire-efr/

Den har den store fordel, udover parallaksen,
at skarpheden også er i top på de indstillede
afstande. På 15-meterbanen om vinteren er
den helt genial!

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#6
Tilgiv at jeg stjæler tråden og indskyder et spørgsmål her:

Jeg har lige monteret en Leupold VX III 4,5-14x 50 med parallaksejustering. Hvad er ideen med, at leupold ikke skriver afstande på drejeknappen? skal man bare justere til billedet står skarpt ? det forekommer mig lidt usikkert, jeg mener, hvad er meningen i at kunne justere parallaksen, når man ikke kan være sikker på hvilken afstand man har indjusteret den til ???

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Takker for hjælpen. Så er der sikkert mange salonrifler i det ganske land,som er monterede med de forkerte kikkerter.

mvh
Svar
#8
300 win....

Lige et tillægsspørgsmål.
Jeg kan se at trådkorset i den pågældende kikkert,rimfire EFR, er Fine Duplex. Hvor fint er det i forhold til Leupolds alm. Duplex. Kan man se det ude i bushen?

mvh
Svar
#9
@haterock:
Ja, det er ganske fint, trådkorset,
men jeg har ingen problemer med at se det.
Er du i nærheden af Fyn, kan vi lave en
"kiggetest", [Wink]
Og ellers er der denne:

http://leupold.com/hunting-and-shooting/...light-efr/
Samme kikkert, anden overflade og standart duplex

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Tilgiv at jeg stjæler tråden og indskyder et spørgsmål her:

Jeg har lige monteret en Leupold VX III 4,5-14x 50 med parallaksejustering. Hvad er ideen med, at leupold ikke skriver afstande på drejeknappen? skal man bare justere til billedet står skarpt ? det forekommer mig lidt usikkert, jeg mener, hvad er meningen i at kunne justere parallaksen, når man ikke kan være sikker på hvilken afstand man har indjusteret den til ???

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Jeg har tidligere undret mig over præcis det samme. Forklaringen er at hvis man skrive en afstand på knappen så passer den kun til en bestemt forstørrelse. Derfor skal man gennem lidt arbejde med kikkerten lære den at kende så går det helt fint.
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Jeg er helt med på, at jeg må ud på banen og få noget erfaring i praktisk brug af systemet for at forstå det bedre, men din forklaring om forstørrelsen lyder mærkelig.

Jeg troede, at når en kikkert er parralaksefri på en bestemt afstand, så gælder det afstanden fra kikkerten til målet, og den er da ganske uafhængig af hvilken forstørrelse man tilfældigvis har valgt at bruge ???

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)