Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
150 gr eller 185 gr til buk og hjort?
#1
Hej Forum!

Jeg er helt ny riffeljæger (fik riffelkort i maj 2008) og investerede med det samme i en allround riffel (findes det? [Wink]). Det blev en Tikka T3 308 Win. m. Bushnell 3-12 x 56 mm. Hvilket ikke har skuffet mig. Jeg syntes jeg har fået meget riffel for pengene. Til jagtprøve sad alle 6 skud inden for en femmer - Hvilket jeg er godt tilfreds med. Jeg valgte kalibren 308 Win. ud fra den skulle kunne skyde buk og hjort, og samtidig kunne bruges ud i fremtiden evt. udlandet (svin).

Da jeg købte riffel, af ny, fik jeg forklaret jeg skulle bruge en 9,7 g (150 gr) Lapua Mega. Den skulle være effektiv mod både buk og hjort, dvs. dræbende med rette skud. På min anden bukkejagt var jeg så heldig, at skyde en gaffelbuk. Afstanden var ca. 50 m og den faldt død om med det samme, skudt gennem lungerne. Så det holdt stik! Der var gennemskud og udgangshuldet var ca. 3 cm i diameter.

Nu er spørgsmålet, skal jeg være tilfreds med de 3 cm i udgangshul, eller skal jeg gå op i en 12 g (185 gr) efter devisen - Mere vægt, lavere hastighed, mindre udgangshul (mindre kødødelæggelse)? Stadig en Lapua Mega, da jeg indtil videre har meget god erfaring med den - Jeg kan godt li' når dyret bare ligger der! [Smile]

På forhånd tak! (I må undskylde, hvis det ikke er rette sted at placere det spørgsmål, jeg flytter det slf. hvis det kræves).

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#2
150 grains er mere en rigeligt - også til kronvildt! Et udgangshul på 3 cm er meget flot - du kan ikke forvente meget mindre. Kuglen skal jo ekspandere for at levere den ønskede chokeffekt, og det giver altså somregel et lidt større udgangshul!

Hvis du engang skal på grisejagt, så køb nolge 180 grains kugler og syd den ind med dem... Personligt synes jeg, at det er et enormt overkill at vælte et lille rådyr med 180 grains...

J
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

150 grains er mere en rigeligt - også til kronvildt! Et udgangshul på 3 cm er meget flot - du kan ikke forvente meget mindre. Kuglen skal jo ekspandere for at levere den ønskede chokeffekt, og det giver altså somregel et lidt større udgangshul!

Hvis du engang skal på grisejagt, så køb nolge 180 grains kugler og syd den ind med dem... Personligt synes jeg, at det er et enormt overkill at vælte et lille rådyr med 180 grains...

J



Mange tak for det! Jeg ville bare lige være sikker, er bestemt "grøn" endnu [8)]

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#4
Hej Ugelvig,

Jeg skød selv en buk med .308 og Lapua Mega 9.7 grams,
også et rent lungeskud på 60m, der var ca. 3cm. udgangshul.
Den løb 30 meter ind i nogle siv og faldt død om, der var masser af sweiss til begge sider hele vejen. Alt i alt fungerede det glimrende.

Knæk og bræk
Flemming
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Flemming

Hej Ugelvig,

Jeg skød selv en buk med .308 og Lapua Mega 9.7 grams,
også et rent lungeskud på 60m, der var ca. 3cm. udgangshul.
Den løb 30 meter ind i nogle siv og faldt død om, der var masser af sweiss til begge sider hele vejen. Alt i alt fungerede det glimrende.

Knæk og bræk
Flemming



Tak for det. Rart at høre andres erfaring med netop den type ammo.

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#6
Hej Ugelvig

Jeg har en kammerat som også bruger lapua mega i sin 308´er i 9,7 gram, og han beklager sig over at den ødelægger unødvendigt meget hvis den rammer er større knogle.
Jeg kunne forestille mig at den lavere hastighed som 185 grains´en har, nok ikke vil ødelægge så meget som 150 grains´en.
Han siger at sålænge skuddet sidder bag ved bladet i rent sideskud er der ikke noget problem, men hvis det rammer rygraden eller nogle af de større knogler i boven, så kan den altså lave en del ravage....

Jeg ville da vælge den tunge kugle, men prøv at brug søgefunktionen herinde. Så får du med garanti en masse gode tråde at kigge på.

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#7
Jeg har brugt Lapua Mega 12g med stor succes de sidste 5 år. Ikke ét dyr er gået mere end 1 meter og der har ikke været meget ødelagt. Det største udgangshul var på 5 cm da kuglen havde taget skulderbladet med ud på udgangssiden, men det kan jeg godt leve med, når dyret ligger der hver gang. 12g spreder mere i min Tikka end de lettere kugler, men absolut inden for det acceptable (5-6cm på 100m).
Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Jeg har brugt Lapua Mega 12g med stor succes de sidste 5 år. Ikke ét dyr er gået mere end 1 meter og der har ikke været meget ødelagt. Det største udgangshul var på 5 cm da kuglen havde taget skulderbladet med ud på udgangssiden, men det kan jeg godt leve med, når dyret ligger der hver gang. 12g spreder mere i min Tikka end de lettere kugler, men absolut inden for det acceptable (5-6cm på 100m).
Panthera



Det er dejligt at høre at du har gode erfaringer med Lapua Mega. Du glemmer dog at oplyse, om du taler om råvildt eller kronvildt samt hvor mange stykker vildt du har nedlagt med Mega'en.
mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#9
Nu er jeg ved at komme i tvivl. Jeg er vist nød til at skyde en buk med en 12g / 185gr for at se forskel. Der er vel ikke noget bedre end et prøve det "live" og dermed drage sine egne erfaringer?

Hvis vi snakker 185 gr og kronhjort, vil jeg vel stadig have gennemskud med .308 Win og en afstand på op til 100 m?

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#10
Hej Lars,
Jeg skyder ca. 2-3 stykker råvildt om året, så det bliver vel ca. 10-12 stykker, Ikke noget at lave statistik på, men for mig er den psykologiske følelse af, at det "bare ligger der hvergang" vigtig. Jeg startede med Norma 9,7g (tror jeg nok det var) og derefter Vulcan 11,7g. De gik alle et stykke vej, dog max 50m, men alligevel nok til at jeg så mig om efter en anden kugle.
Det her drejer sig vel også om personlig erfaring, og ikke om hvad der definitivt er den perfekte kugle... For så var der vel kun en enkelt i hver kaliber fra et bestemt mærke. Alle de andre ville have det svært med et inferiørt produkt.

Mvh.
Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#11
Jeg har brugt Hornady SST 130 grains i en 270W jeg havde ind til for nylig. Den leverede et virkeligt flot stykke arbejde på råvildt. LIlle ind og udgangshul de to gange jeg prøvede den, minimale blodudtrædninger, og bukkene lå der i knaldet (skudt over bladet ca. midt mellem ryg og bug - lunger og toppen af hjertet var ramt). Det er ikke nok til statistisk materiale, men fsva kuglen er det samme udmelding jeg høre fra langt de fleste. Bonus er jo så, at kuglen er hysterisk præcis i de fleste rifler. i 308 ville jeg gå efter 165 grains SST eller Interbond. Sidstnævnte er måske en anelse for hård til råvildt - uden egentlig at vide det! Til kronvildt og grisebasser vil begge sagtens kunne bruges - formentlig med rigtig godt resultat!!! De kan købes hos K.O. Skov i Bording for meget rimelige penge!

J.
Svar
#12
@Panthera, jeg er enig med dig, i at dyret skal ligge der! Det er vel lidt det samme som at have indskudt sin riffel, så den passer 100 % til én selv? Det er jo de sidste marginaler, der får en til at være mere rolig, når bukken står der?!

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#13
Yeps! Sådan som jeg har forstået det, betyder en tungere kugle ofte mindre ødelæggelse pga. mindre hastighed, samtidig med at der bliver leveret en hulensmasse energi over i dyret. Så kan man kalde det overkill og hvad véd jeg, men hvis jeg skal slå et dyr ihjel, vil jeg gerne være sikker på, at det ligger der. Det kan godt være, at andre kugler er mere præcise og fladtskydende, men nu er det ikke skiveskydning men jagt, og så foretrækker jeg den, som jeg føler mig sikker med.
Mvh.
Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#14
$ 1.000,- spørgsmålet - Vil jeg have gennemskud med en 185 gr på Kronvildt? Afstanden er 100 m og nedefter. Jeg ved godt det er meget teoretisk, men hvad vurderer de kloge?

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#15
Jeg kan oplyse om mine personlige erfaringer med Kronvildt og gennemskud, det er desværre ikke meget endu. (15 stk)
Som ivrig riffeljæger kommer jeg på mange jagter, hvor jeg naturligvis altid ser efter udgangshuller på vildtet på paraden. Disse opservationer, som er på rigtigt mange stykker kronvildt, skudt med forskellige kalibre, burde kunne bruges som en god indikator.

Jeg tror ikke umiddelbart at du skal forvente gennemskud.

Jeg har kun skudt 3 Hjorte med kaliber .308, afstand 75-125m, alle skudt med 180gr. Nosler Partition, der var ingen gennemskud på nogen af dem.

Så har jeg gennem de sidste 6 år skudt 12 stk blandet kronvildt(Hjorte, hinder og kalve) med 9,3X62, her har jeg kun 3 gange opnået gennemskud (2 kalve og en hind), kugler: 16,7gram RWS H-Mantel eller Lapua 18,5gram Mega.

Jeg deltager årligt i en del drivjagter (i Tyskland), hvor jeg kan konstatere, ud fra vildtet på paraderne, at der sjældent er gennemskud på kraftigt kronvildt. Der ses naturligvis flere gennemskud på kalve, men det er stadig under halvdelen.
De få stykker kronvildt jeg har set skudt, her i Sønderjylland har ligeledes været kraftige og normalvis uden gennemskud. (I danmark er vildtet skudt med kalibre fra 6,5mm, og i Sachsen-Anhalt, hvor jeg går meget på jagt er det lovmæssige mindstekaliber 7mm)
Det skulle ikke undre mig, hvis du kan få gennemskud på det mere spinkle Skotske Kronvildt.

Jeg håber du kan bruge disse erfaringer til noget. Bare husk at, hvis vi taler om skudvirkninger, gennemskud og alt det andet man taler om i forbindelse med kalibre, kugler og udgangshastigheder, er der ingen regler uden undtagelser, så alt kan ske i vildkroppen.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#16
Gode og relevante iagttagelser Sonny. Et eller andet sted så betyder det jo også at "vi" i virkeligheden går og bekymre os for meget over om den riffel vi bruger nu også kan give gennemskud eller ej. I stedet for at købe størrer og størrer kalibere, skulle vi heller øve os og blive bedre til at skyde med det vi har.

LANI

Don't take life too serious, you won't come out alive
Mvh.LANI



Svar
#17
Hej - jeg kan ikke finde ud af at skyde med andet end Lapua Mega (10,1 til 6,5x55 12 til 308w og 18,5 til 9,3-62)
Jeg ser ikke noget problem i at bruge alle 3 kaliber til rådyr - men 9,3x62 er selvfølgelig for stort kaliber - selvom det er en fornuftig ødelæggelse den giver.
På svin giver 308w med 12 grams ikke altid gennemskud - det gør 9,3x62 indtil videre og den virker også fint på elg. Krondyr har jeg til gode endnu - måske i efteråret :-)
Hvad der er godt ved Mega kuglerne er at riflerne typisk godt kan lide dem idet man kan lave gode skudgrupper - det er hvertfald min erfaring med de rifler jeg har testet.
Mit grundsynspunkt er at tunge kugler går mere stabilt igennem dyrekroppen end en kugle med lav vægt som undertiden kan tage de særeste retninger igennem... derudover reagerer de ikke så heftigt på et evt. græsstrå.
Negativt er en krummere kuglebane - men det har ingen betydning på almindelige afstande, og skyder man endelig på lang afstand laver man blot en kliktabel..

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Ugelvig

$ 1.000,- spørgsmålet - Vil jeg have gennemskud med en 185 gr på Kronvildt? Afstanden er 100 m og nedefter. Jeg ved godt det er meget teoretisk, men hvad vurderer de kloge?

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm



Elevens ydmyge erfaring efter at have brugt en hel jagt sæson på at brække kronvildt, efter at have hentet dem de mærkeligste og mest utilgængelige steder, er at det man skal koncentrer sig om er at placere kuglen, så er resten hvis mere religion(undskyld til hele vft for at neglicere en national sport som diskusion af kuglevalg og gennemskud). Kronvildtet skal nok ligge sig ned, men knald og fald effekt kan ikke opnåes med nogen sikkerhed. Selv med 375 kan de få lyst til en gåtur selv om de mangler et par vitale dele.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#19
Ok - Det bliver spændende at se til efteråret, om jeg kan "ramme" noget med 12 g - Om ikke andet, prøver jeg lige sidste gang på bukken i morgen tidlig og så afsted på ferie!

Mange tak for alle svarene. Jeg kan se det ikke er sort / hvidt, mere en holdning og "personlig fornemmelse" (som man bestemt ikke skal kimse af!). Det drejer sig vel om, hvad man har det godt med? Det er vel i sidste ende, det der gør os til bedre skytter? Troen på det valgte udstyr?

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#20
Blot lige det faktum at det er nemmere af finde et dyr når der er gennemskud...
Jeg husker at min "lille bror" skød en svin selfølgelig med genemskud med 358NM - det var en fornøjelse at se vandkande effekten til begge sider de ganske få meter som svinet mente det skulle løbe inden det som bevidstløs rendte ind i en gran.

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)