Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ombygning af 223 rem?
#1
Hej forum.[Smile][Smile]
Jeg har en jagtkammerat som har anskaffet sig en rem 700 i cal 223 rem. Han har planer om at få det boret op til 22-250 rem, men kan det overhovedet lade sig gøre til en fornuftig pris?[8D] Var det ikke bedre at sætte en ny pibe på?[:p] Den har kun 60 cm pibe. Er det ikke for lidt i dette kaliber? Den har vel en stigning, de sædvanlige 1-12", er det brugbart i dette caliber?[8)][8)]
De fleste 22-250 jeg har set, har 1-14". Det må der vel være en grund til[?][?][^][^][^]
Svar
#2
Jeg kan vist kun hjælpe din med et enkelt svar. Når de fleste 22-250'ere har sn stigning på 1-14" er det fordi de mest har været brugt til skadedyrsjagt i US. Her skyder man med lette fragmenterende projektiler. Skal man derimod bruge sin 22-250 til fx rådyr så vil man ofte ønske sig lidt tungere projektiler og for at stabilisere disse kræves en hurtigere stigning. Derfor kan man se 22-250 piber med stigninger på helt ned til 1-8". 1-12" vil derfor til meget jagt være en fordel fremfor 1-14".

De andre af dine spørgsmål vil jeg overlade til andre.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Den rigtige forklaring på at en 22-250 som regel har 14" stigning kontra 12" i en .223 er at behovet for kraftig stigning falder når udgangshastigheden stiger.
Det vil sige at samme kuglevægt kræver 12" ved .223 hastigheder, men kræver kun 14" ved 22-250 hastigheder.

Har jeg hørt......

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Uden at vide det helt præcist (her må diverse våbensmede komme mig til undsætning), men vil et skift fra .223R til 22-250 ikke kræve et andet bundstykke/bundstykke hoved??? Patronbunden på de to kalibre har jo ikke samme diamter (9,5mm og 12mm - eller noget i den stil)

Hvorfor dog ikke beholde .223R og så glæde dig over billig træningsammo? Det en fantastisk kaliber!!!

J.
Svar
#5
Yes, Jamo det vil det..
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#6
Tja nu er det jo ikke mig som har gang i dette projekt. Jeg har selv en 223 rem og er vældig tilfreds.
Jeg stiller mig lidt tvivlende over for projektet, derfor denne tråd.[8D]
Specielt løbslængden er jeg ikke imponeret over.En 22-250 med en 60 cm pibe svarer i min verden til, at man har en ferrari i garagen, men ikke kan bruge 6 gear!
Svar
#7
Løbslængde på 60cm er fin til kal. 22-250. der lades jo ofte med Norma 202 og N135.

Hilsen JM
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)