Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
subsoniske ladninger/lyddæmper
#1
Er der nogen der har erfarringer med hvordan man selv lader subsonisk.
hvilke krudttyper er bedst: hurtige eller langsomme.

Hvilke kalibre er bedst:
- Skal man lede efter en patron med lille hylstervolumen i forhold til kal. som feks 30-30 og 30 us carbine, eller er de mere normalt proportionerede patroner lige så gode.
mvh AKJ
Svar
#2
Enhver patron kan nedlades til subsoniske hastigheder, dog bør du kun som meeeeeeeget erfaren genlader forsøge dette. Til formålet skal du bruge meget hurtigt brændende krudt (feks pistol/revolver krudt) Ydermere er det vigtigt at bruge en magnum gænghætte, dette for at sikre ren antænding af de forholdsvis få krudtkorn. Dernæst skal du sikre dig at krudtet bliver holdt nede til fænghætten, hvilket gøres ved en papskive der trykker krudtet til fænghætten. Papir kan også bruges. Jeg har prøvet lidt med min 45/70 og brugte der N330 krudt 10-12 Grs. til en 340 Grs. blykugle. Der opstår meget hurtigt tryktegn selvom der næsten intet pulver er hældt i. Du skal ydermere kun starte med rene blyprojektiler...Dem har jeg på lager.

Du lover mig at være yderst forsigtig - Ellers [B)][Sad!]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#3
Jeg har ret positive erfaringer med at lade subsonisk i .308

Jeg har brugt 180-190-200grains projektiler
Lapua laver en speciel 200grains kugle (fuldkappet) med "driving bands" til deres subsoniske .308

I en Steyr Scout fungerede en ladning med 9,5 grains N340 og et 190 grains Sierra Match helt perfekt.
Det blev kun til 1 treskudsgruppe, men den var til gengæld på ca 6-7 cm på 100m.

(Jeg påtager mig INTET ansvar for brug af dette "forslag", små mængder hurtigt-brændende krudt i et riffelhylster KAN give ubehageligheder.[V])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Jeg har ret positive erfaringer med at lade subsonisk i .308

Jeg har brugt 180-190-200grains projektiler
Lapua laver en speciel 200grains kugle (fuldkappet) med "driving bands" til deres subsoniske .308

I en Steyr Scout fungerede en ladning med 9,5 grains N340 og et 190 grains Sierra Match helt perfekt.
Det blev kun til 1 treskudsgruppe, men den var til gengæld på ca 6-7 cm på 100m.

(Jeg påtager mig INTET ansvar for brug af dette "forslag", små mængder hurtigt-brændende krudt i et riffelhylster KAN give ubehageligheder.[V])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"



Hvilke ubehageligheder snakker vi egentlig om her?

Bagudfarende krudtgasser, indbulede hylstre eller andet?

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Vi taler om muligheden for voldsomt forøgede kammertryk med effekter spændende fra de spæde symptomer, du selv nævner, til "blaserlignende" eksplosioner... Altså reelt FARLIGT, ikke anbefalelsesværdigt og helt på eget ansvar![Big Grin]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Jens Ulrik Høgh

Vi taler om muligheden for voldsomt forøgede kammertryk med effekter spændende fra de spæde symptomer, du selv nævner, til "blaserlignende" eksplosioner... Altså reelt FARLIGT, ikke anbefalelsesværdigt og helt på eget ansvar![Big Grin]

Assumption is the mother of all ****ups...


Det lyder som en af den slags eksperimenter man nok skal holde sig fra[xx(][B)]
Egentlig et underligt mønster, idet vi jo ikke tøver med at finde frem til vore riflers maxladninger, der jo frigiver væsentlig højere energimængder kva den større mængde krudt....

Er det eksplosionshastigheden ved den lille hurtigt brændende krudtmængde, der udgør faremomentet?

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ran
Er det eksplosionshastigheden ved den lille hurtigt brændende krudtmængde, der udgør faremomentet?


Teknisk set forbrændingshastigheden, men ja, vi taler om det samme.

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by akj

Er der nogen der har erfarringer med hvordan man selv lader subsonisk.
hvilke krudttyper er bedst: hurtige eller langsomme.

Hvilke kalibre er bedst:
- Skal man lede efter en patron med lille hylstervolumen i forhold til kal. som feks 30-30 og 30 us carbine, eller er de mere normalt proportionerede patroner lige så gode.
mvh AKJ



.300 whisper er jo laget for formålet. Du kan godt få til det samme med en 7,62x39 og i tillegg ha litt mer å gå på i øvre enden av skalaen. Har en .300 whisper på en ombygd .222. har brukt denne på rev og andre skadedyr i et par år. Meget stille og svært fleksibel. Til rev har jeg brukt 110grs hornady SP i 720m/s. Alle revene har falt i smellen med små utgangshull. En kamerat har brukt samme ladning til rådyr med samme resultat. 240grs MK i subsonic hastighet blir brukt med suksess på så store dyr som hjort. Vet mange hjort har blitt skutt med dette i norge(ulovlig,-for svak) og svært mange i NZ. Dyret faller svært raskt. kula velter ved anslag og lager fine sårkanaler. Til trening og mindre skadedyr bruker jeg blykuler i subsonic hastighet.
Man kan få til det samme i f.eks. 308, men som regel med store variasjoner i hastighet. Har man tilstrekkelig hylsevolum til å beholde normale trykk er N330 det stilleste kruttet på markedet pga div. tilsetninger for å kjøle MP løp i 9mm. I min whisper kan jeg bruke N330 opp til 220grs kule.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Enhver patron kan nedlades til subsoniske hastigheder, dog bør du kun som meeeeeeeget erfaren genlader forsøge dette. Til formålet skal du bruge meget hurtigt brændende krudt (feks pistol/revolver krudt) Ydermere er det vigtigt at bruge en magnum gænghætte, dette for at sikre ren antænding af de forholdsvis få krudtkorn. Dernæst skal du sikre dig at krudtet bliver holdt nede til fænghætten, hvilket gøres ved en papskive der trykker krudtet til fænghætten. Papir kan også bruges. Jeg har prøvet lidt med min 45/70 og brugte der N330 krudt 10-12 Grs. til en 340 Grs. blykugle. Der opstår meget hurtigt tryktegn selvom der næsten intet pulver er hældt i. Du skal ydermere kun starte med rene blyprojektiler...Dem har jeg på lager.

Du lover mig at være yderst forsigtig - Ellers [B)][Sad!]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills



Ved godt det her er en gamle tråd....men hvad er det værste der kan ske, hvis uheldet er ude?
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by speedman

Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Enhver patron kan nedlades til subsoniske hastigheder, dog bør du kun som meeeeeeeget erfaren genlader forsøge dette. Til formålet skal du bruge meget hurtigt brændende krudt (feks pistol/revolver krudt) Ydermere er det vigtigt at bruge en magnum gænghætte, dette for at sikre ren antænding af de forholdsvis få krudtkorn. Dernæst skal du sikre dig at krudtet bliver holdt nede til fænghætten, hvilket gøres ved en papskive der trykker krudtet til fænghætten. Papir kan også bruges. Jeg har prøvet lidt med min 45/70 og brugte der N330 krudt 10-12 Grs. til en 340 Grs. blykugle. Der opstår meget hurtigt tryktegn selvom der næsten intet pulver er hældt i. Du skal ydermere kun starte med rene blyprojektiler...Dem har jeg på lager.

Du lover mig at være yderst forsigtig - Ellers [B)][Sad!]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills



Ved godt det her er en gamle tråd....men hvad er det værste der kan ske, hvis uheldet er ude?



Værst tænkeligt scenarie...At du ikke bliver lappet sammen og blot lagt i en papkasse til vestforbrænding med det samme[xx(][Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]
Great Dane

Svar
#11
Hej!

Som kommende indehaver af et trykmålingsudstyr fra RSI, vil jeg påtage mig den helt sikkert ubehagelige opgave [Big Grin] at eksperimentere med både Lapua fabriks Subsonics i .308 samt mine hjemmeladede varianter.

Beregningerne viser at der med anvendelse af medium-hastigheds pistol-krudt som f.eks. VV N340 ikke bør være store problemer med trykket, generelt holder subsoniske ladninger sig på omkring 1000 bar, hvor almindelige riffelladninger ligger mellem 3000 og 4000 bar

Vi får så se hvordan trykkurverne tager sig ud!

PS-- jeg har ikke tænkt mig at anvende en vis tysk "rettrækker" til formålet[Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)