Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sidevind og BC
#1
Hej, er der nogen der kender parameterne for hvor sidevindsfølsom et riffelprojekttil er ?

LANI

Don't take life too serious, you won't come out alive
Mvh.LANI



Svar
#2
Hej Lani

Du kan bruge programmet på normas hjemmeside

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#3
Hej A. af en eller anden grund kan jeg ikke få det til at virke i Normas program.

Jeg har fra en ven, der har læst en norsk atikel at hvis man sammenligner en .223 scenar på 69 grains med en feks. 108 grains scenar i kaliber 6,5x55 så skulle de være lige gode til at bryde vinden, selvom 6,5 kuglen er tungere.

Jeg er interesseret i at vide om man kan få en .223 til at få lige så gode ballistiske egenskaber som en 6,5 træls ? feks. inden for 300 m.

LANI

Don't take life too serious, you won't come out alive
Mvh.LANI



Svar
#4
[Image: Wind-Drift.jpg]
Begge udgangshastigheder er max. fra Vihtavuori's ladedata
Vindhastighed 2m/s
Svar
#5
Hej TRG-S tak for grafen, den sætter jo tingene i et forståeligt perspektiv for en klyde som mig. kan du ikke oplyse udgangshastighederne også ?

LANI

Don't take life too serious, you won't come out alive
Mvh.LANI



Svar
#6
Hej Lani

Hvis du finder et eksemplar af den gamle ladebog fra Hornady vil du se, at de i deres vindafdrifttabel udelukkende bruger BC og V/0.

Så har du 2 projektiler med samme BC og kan skyde dem med samme V/0, ja så bliver kuglebanerne identiske.

Vægten har selvfølgelig betydning, men den er indregnet i BC.
FX er Lapua Scenar 7 og 8 gram projektil udvendigt det samme, men der er mere bly i 8 grams udgaven, derfor er BC højere på det tungeste af dem.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)