Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hillbukke og bipods
#1
Om ganske få uger kravler jeg rundt efter bukke i Royal deeside [Smile] Jeg er i tvivl om anvendeligheden af støtteben til min riffel. Da vi fortrinsvis skal jage bukke i lyngområderne, overvejer jeg om der skal investeres i denne form for udstyr. Imod taler den ekstra vægt og det faktum at en skydestok vel er fuldt ud lige så anvendelig ?

har nogen fra dette forum erfaring med ovenstående, såvel bukkejagt i det skotske højland som praktisk jagt med bipods ??

JP
Svar
#2
Jeg kender ikke den form for jagt i skal drive på bukke i scotland, men jeg var i skotland sidste år og skyde hjort. Grunde et kommunikations brist var jeg endt op med for lidt jagtammunition og en hel masse træning. Derfor var jeg nødsaget til at låne stalkerens riffel, med bipod, hvor min egen riffel var uden. Det var helt klart en hjælp at have en bipod da samtlige skud var liggende på omrking 150m. Jeg har selv indkøbt en bipod til i år, og vægten på 800gram må jeg indrømme ikke rør mig det store.

Jeg ved ikke hvordan din jagt vil udforme sig, og hvordan den drives. Men hvis det er liggende skud på lange afstande så er bipod helt klart pengende og vægten værd.

Knæk og bræk med jagten.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#3
en krydsstok på ca 40 cm gør jobbet mindst lige så godt som en bipod og vejer en brøkdel.
og ser bedre ud [Wink]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by STROM

en krydsstok på ca 40 cm gør jobbet mindst lige så godt som en bipod og vejer en brøkdel.
og ser bedre ud [Wink]

mvh
Strom



Og så kan du ha' den i støvleskaftet (hvis du bruger alm. gummistøvler)[Smile]

mvh
Korthår
Svar
#5
@STROM,

efter at have gransket hukommelsen for "billeder" af herrens våben....

Hvornår f..... er du begyndt at gå op i hvad der er pænt[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Man husker vel en hvis grønmalet Browning og et skæfte der skriger på GORI[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Hej jesper.

Jeg ville medbringe en hillstick, en lang stok at støtte mig til.

Når jeg så skulle skyde liggende, ville jeg lægge den skråt fremad, hvilende på den venstre skulder. Herved kan der støttes med venstrehånden, midt på stokken.

Den skydestilling er stabil, og stokken gør at man skåner knæene, når den bruges som "tredie" ben, downhill ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Man husker vel en hvis grønmalet Browning og et skæfte der skriger på GORI

jaja, men de er pænere end rifler med bipod monteret (kun min personlige opfattelse[:I])

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Vi må også hellere forbyde bipods.
Der er lidt "tactical" over dem. Vi skulle jo nødig sende de forkerte signaler[Wink]
Svar
#9
Jeg har ingen mening om bipods ud over at det ser dumt ud og riflen ser meget klodset ud[Big Grin]

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#10
Citat:quote:

Vi må også hellere forbyde bipods.
Der er lidt "tactical" over dem. Vi skulle jo nødig sende de forkerte signaler


Nej uuuha, det kunne jo falde smagsdommerne for brystet.....

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Og hov, grønt tøj det bruger forsvaret også, så det må vi også hellere få dømt ude og 4-hjulstrækkere føj, det bruger forsvaret også.
Lad os få fjernet alle de hæslige signaler.
Især folk der stiller på jagt i aflagte kampuniformer, det ser da virkelig dumt ud!!!
Ikke også halalauto[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Der er ingen tvivl om at de vil hjælpe dig mht. evt. skud på længere afstand, men skal du pûrche med dem gennem lyng så vil de nok give dig problemer da riflen vil hænge i, desuden er de ikke helt lydløse når de skal slås ud. Så jeg vil også anbefale en stok.
Knæk og bræk derovre[Smile].

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#12
Ikke så dumt som hestehale [Big Grin]

Citat:quote:

Lad os få fjernet alle de hæslige signaler.
Især folk der stiller på jagt i aflagte kampuniformer, det ser da virkelig dumt ud!!!
Ikke også halalauto[Big Grin]


"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#13
Hestehale - det går ikke. Folk kunne jo forveksle jægeren med garderhusar-regimentet.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#14
Hvis der ikke kan sætte Harris bipods på en rittel gider jeg ikke eje lorte.
I bjerge, fjelde og open hill der duer de bare.

Go fast take chances
littlebear
Svar
#15
@Halalauto,

salige er de fattige i ånden[Big Grin]

Hvad tænker folk dog ikke når man kommer anstigende i kampstøvler og M84, føj da.....

Jeg troede ikke pædagoger var så fordomsfulde[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
nu skal vi ikke køre i den samme rille resten af året [Smile]

personligt forbinder jeg ikke bipods specielt med kampvåben.
jeg har pt en 25´er og har da også haft et par andre.
problemet ligger i at stakkels svage mig synes de er klodsede på en riffel + at mit greb på forskæftet så ikke kan komme så langt frem som jeg foretrækker.

at det så er sjældent at terrænet tillader en så lav skydestilling er en anden sag.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
Nu er sommerferien over os, og så er det tid til at finde på nye
ideer til en nyopsætning af hårpragten, så den kan tage sig bedre ud over for omgangskredsen[8D]
http://www.youtube.com/watch?v=Tz_oJf3sG6A

Hvem er det der er pædagog og har kampstøvler[?][?][?]

"Det eneste , der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#18
Man behøver vel ikke være det....visse ligner det bare i den mundering[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Du vil blive dødtræt af at slæbe rundt på en bipod. Jeg har prøvet at have min med 3 gange, efter halvanden dag er den røget af[^] Jeg gider ikke at slæbe den ekstra vægt med. Det gælder om at gå med så lidt som muligt. Husk at du skal slæbe det mange kilometer hver dag.

Claxel´s råd om en hillstick er rigtig godt.

Belært af bitter erfaring bliver bipoden hjemme.

Istedet skærer jeg mig en hillstick/skydestok når jeg er kommet frem[Big Grin]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#20
Har altid min bipod med uanset hvor der jages.

Den sidder i sidelommen på rygsækken. Og tja, de 600 gram de dræber dig nok ikke.
Har altid haft den med i skotland og endda i Canada sidste år, hvor vi gik imellem 15 og 25km om dagen.
Intet problem overhovedet.

Tag du roligt en bipod med.
Du vil bare ærge dig over ikke at kunne bruge den i stituationen når den ligger hjemme.
Har taler jeg også af bitter erfaring[V]

Du er vel ikke en polio ramt konfirmand uden arme[?][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)