Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krudtvalg
#1
Lige en lille spørgebørge vedr. 6,5X55

Jeg skal til at sysle lidt med at lade noger jagtammo til dette kaliber men har ikke stor kendskab til hvilken krudttype der bruges. Jeg har været lidt rundt på nettet bla. andet i Robsoft`s ladedatabase for at se hvad der bruges.
Jeg skal lade med projektiler i den tunge ende af hvad der fåes til kaliberet og der må gerne være lidt "godaw" i da der kan komme svin for.
Umiddelbart ser det ud som man opnår den bedste fart med Norma MRP men hvad siger I 6,5-55 genladere herinde på forumet?
Svar
#2
Jeg lader næsten ikke 6,5 med andet end MRP, og med gode resultater.
Jeg har ladet lidt til mig selv med N560 hvilket har givet de højeste hastigheder med 160gr projektiler.

mvh johansen
Svar
#3
hej Johansen

hvor mange grn. bruger du til Oryx i 6,5 og hvad er længden[Big Grin]
Svar
#4
http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?Ka...ser&Lang=1

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#5
Hej Poulsen

jeg har brugt 46,3gr MRP og længden er på 76,8mm.
derudover har jeg brugt en federal 215 magnum hætte.

mvh johansen
Svar
#6
Tak for svar.
Til Johansen
Er ladningen "hot" i din riffel og kender du farten de går med?

Jeg har set ladninger på 47,5 grains MRP til Oryx og det er jo noget over hvad Norma anbefaler som max.

Mht VV 560 er jeg ikke lun på at bruge det, nogle af kumpanerne på skydebanen kalder disse højenergiprodukter for sandblæserkrudt.

Til Poulsen
Med risiko for at blive kaldt klogeÅge blander jeg mig lidt i spørgsmålet om patronlængde.
Du er nødt at finde den maximale patronlængde, COL ,for lige netop din riffel da en for lang patron kan være katastrofal at bruge.
Det var bare lige det jeg ville sige.
Svar
#7
Hej.
Jeg har brugt Oryx næsten siden den kom frem. Jeg syntes det er den bedste allround kugle jeg kan lave, til de rifler jeg lader til. (Tikka m65 Lux med schults larsen match pipe og Blazer r93 (i 6,5x55))
46,5 grains Mrp med CCI 200 hætter og 75mm lange. Der er ingen tryk problemer, fint skudbillede,ingen problemer med dyr der løber, ingen smadreskydning, jeg kender ikke hastigheden på denne ladning.(tror dog ikke det er nogen hurtigløber)
Prøv jer selv frem.

Mvh Henrik
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by SAKONEZER

Tak for svar.
Til Johansen
Er ladningen "hot" i din riffel og kender du farten de går med?

Jeg har set ladninger på 47,5 grains MRP til Oryx og det er jo noget over hvad Norma anbefaler som max.

Mht VV 560 er jeg ikke lun på at bruge det, nogle af kumpanerne på skydebanen kalder disse højenergiprodukter for sandblæserkrudt.

Til Poulsen
Med risiko for at blive kaldt klogeÅge blander jeg mig lidt i spørgsmålet om patronlængde.
Du er nødt at finde den maximale patronlængde, COL ,for lige netop din riffel da en for lang patron kan være katastrofal at bruge.
Det var bare lige det jeg ville sige.


Svar
#9
[quote]Originally posted by SAKONEZER
[br]Tak for svar.
Til Johansen
Er ladningen "hot" i din riffel og kender du farten de går med?


hovsa det gik vist galt for mig[Sad] prøver lige igen

ladningen ligger i den gode ende så start lidt lavere og prøv dig frem.
Da jeg ikke selv har brugt oryx har jeg ikke målt hastigheden, men jeg kan oplyse at en 160gr hornady med samme ladning går ud med 785m/sek og med N560 kan jeg klemme den op på 810m/sek.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)