Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beplantning
#1
Jeg har netop overtaget en lille landejendom på ca. 9 HA. Jorden er ét regulært stykke, beliggende godt omkring bygningssættet. De tre af siderne omkring jordstykket er planteret (og oppe i 6-7m). Nu mangler der bare den sidste side ud mod vejen, samt anlægning af to mindre remiser. Jeg regner med at plante 5-6 rækker på de ca. 400m ud mod vejen samt ca. 1000 planter pr. remise, ialt ca. 4000 planter. Dét leder mig til følgende spørgsmål:

-Kender nogen en planteskole, hvor man købe "vildthegns" planter til en fornuftig pris?
-Er der nogen specielle sider på nettet, hvor man kan søge inspiration til den slags? (gode fif/tricks/råd/standkneb)
-Er der en bestemt afstand som skal overholdes du mod vej?
-Er der nogen instandser, som skal ansøges hos?

/RAW
Svar
#2
Der findes flere jeg har brugt Hededanmark, de søge tilskud og laver alt arbejdet og det er ikke ret dyrt omkring 2 kr pr. plante og det er en god ide at få en skovfode til at se på det så bliver der mest ud af det.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by RAW

-Kender nogen en planteskole, hvor man købe "vildthegns" planter til en fornuftig pris?
-Er der nogen specielle sider på nettet, hvor man kan søge inspiration til den slags? (gode fif/tricks/råd/standkneb)
-Er der en bestemt afstand som skal overholdes du mod vej?
-Er der nogen instandser, som skal ansøges hos?

/RAW



Hej Raw

Jeg vil også umiddelbart anbefale Hededanmark - spørg evt. efter Niels Søndergård - det var ham som tidligere var ansat i Danmarks Jægerforbund på Kalø - men råd og vejledning koster jo nok lidt ussel mammon[:o)]

Du kan også altid kontakte din lokale vildtkonsulent hos Skov og Naturstyrelsen (http://www.sns.dk) som er at træffe hos dit lokale statsskovvæsen. Her kan du også søge vildtplanter med tilskud - dog er tilskuddet desværre skattepligtigt[V]
Råd og vejledning fra vildtkonsulenten er gratis, idet jægerne gennem jegttegnsafgiften betaler en stor del (eller mere[:0]) af statsskovvæsnets udgift til vildtkonsulentes løn m.v..

Du skal dog under alle omstændigheder være opmærksom på, at en vis afstand til vejen vil være hensigtsmæssig af hensyn til at minimere evt. vildtpåkørsler.

Hvis hegnet skal gå vinkelret på vejen bør der friholdes ca. 15 meter ned til vejen, så vildt og billister har tid til at se hinanden.

Samtidig ville jeg personligt nok spare lidt på planterne i remisernes centrum/kerne - frihold evt. et område eller plant med stor afstand.

Husk stadig det gamle råd; "hold vind og træk ude og luk sol og varme ind."[Smile]

Tillykke med købet og held og lykke med projektet.

mvh
Korthår
Svar
#4
Du SKAL spørge efter Niels Søndergaard - han ved, hvad han roder med (Han er en af de absolut mest kyndige revirplejere i DK)! (Hils!)

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Tak for de hurtige og gode svar.

Jeg har haft Hededanmark ud og se og de skal som udgangspunkt have 25kr pr. plante, hvis det er incl. pasning i 3 år!! Hvis man selv vil passe det, kan man spare ca. 6-8kr. Det bliver i mit tilfælde ~ 100.000kr. Der er så mulighed for at søge tilskud på 40% og 60% hvis nogle bestemte regler overholdes. Det er vist ikke sikkert at man opnår tilskuddet og der kan først søges i maj med tildeling næste efterår.

Desuden har jeg kontaktet vildtkonsulenten i mit distrikt, som også kommer forbi

Jeg er opmærksom på muligheden for at søge om planter med tilskud fra SNS, men ansøgningsfristen er i efteråret med tildeling i maj. Samtidig er der (så vidt jeg kan se) kun mulighed for få tildelt 4-800 planter, som der skal betales skat af. Dvs. det vil tage min. 5 år før jeg har plantet alt det som skal bruges. Jeg har samtidig hørt at disse planter afgjort er i den dyre ende dvs. større del skal betales over skatten?!

Uanset hvilken af ovenstående løsninger jeg vælger, bliver det enten dyrt eller langsommeligt, som jeg ser det.

Ideen var, at plante allerede medio november i år, så planterne kan blive sat igang. Hvis der ikke er andre og billigere udveje, har jeg tænkt mig at købe planterne selv (uden tilskud, men med den rabat der kan opnås) og plante/vedligeholde selv. Med de priser jeg kan se hos div. planteskoler ligger sådanne vildtplanter på omkring 2-5 kr/plante. Jeg har adgang til maskiner til selve behandlingen.

Det leder mig tilbage til min efterspørgsel omkring billige steder at anskaffe planter.

Jeg vil helt klart kontakte Niels Søndergaard, for at få hans inputs.

Gode inputs omkring remiser, -det vil jeg helt klart gå efter.
Svar
#6
Hej RAW

Jeg kom da lige i tanke om, at plantning af energipil, måske kunne være en mulighed.
Vi satte nogle sidste år, og bukken var på besøg allerede i midten af marts måned.

[Image: p3307772im2.jpg]

Der er mange fordele ved energipil.
De gror meget hurtigt.
Arealet er stadigt støtteberettiget.
Arealet indgår i gødningsregnskabet med ca. 70 kg. N (kvælstof) pr. HA.
Der kan laves rigtig gode foderstriber/vildtmarker igennem stykket.
De er relativt billige i etablering og efter 1. år, har man selv stiklinger til fremtidige marker.

Hvis du vælger energipil, så vær opmærksom på, at der er stor forskel på, hvor meget de søges (gnaves) af vildtet.
Da det er en decideret vildtplantning mener jeg det er en fordel, at pilen søges mest muligt - men spørg der, hvor du køber pilestiklingerne.

mvh
Korthår
Svar
#7
Hej RAW

Fandt du et fornuftigt sted at købe planter? Jeg går i tanker om at plante et par småremiser og ville gerne undgå alt papirarbejdet og bare købe nogle planter og så plante dem.
Min idé går ud på at lægge en stor presenning ud når landmanden har harvet og så stikke huller til planterne. Det må da kunne begrænse pasningen noget (min jagt er økologisk). Er der nogen der har erfaring med noget i den stil?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#8
Hvordan vil du fjerne presenningen igen, når planterne er vokset til?

Jeg har plantet en del træer med såkaldte "planteplader" der er frestillet af biologisk ndbrydelig naturfiber og altså forsvinder af sig selv, når træet vokser til. Det fungerer! En pressening er jo ikke nedbrydelig og som regel er den også vandtæt - det vil give dine små planter store problemer.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Man kan få noget afdækningspap i byggemarket som er 3 mm tykt jeg har med held lagt det ud i mine bede og dækket med lidt jord det holder kun et år, men så har de nye planter fået fat.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Hvordan vil du fjerne presenningen igen, når planterne er vokset til?

Jeg har plantet en del træer med såkaldte "planteplader" der er frestillet af biologisk ndbrydelig naturfiber og altså forsvinder af sig selv, når træet vokser til. Det fungerer! En pressening er jo ikke nedbrydelig og som regel er den også vandtæt - det vil give dine små planter store problemer.



Det er muligt at det ikke virker, men det var et forsøg på at lave en billig løsning der ikke krævede så meget arbejde som de sidste 375 meter 3.rækket læhegn har gjort. Jeg ligger inde med nogle af de billige presseninger, som jeg har fået til overs fra noget ombygning. Min teori går ud på at hvis jeg skærer et hul i pressenningen der passer til spaden for hvert træ, så vil vandet løbe ned igennem hullerne. Hvis der dannes pytter, kan jeg jo bare stikke hul i midten af dem. Vandet skal jo væk på en måde. Meningen var så at lade pressenningerne ligge til træerne havde fat og så skære med en stanleykniv mellem træerne. Så skulle resterne kunne fjernes i lange baner. Det er meningen at de skal fæstnes ved at lægge jord oven på dem på stratigisk rigtige steder.
Min plan var at sætte ca. 300 planter og hvis det kunne gøres for 3 kr per plante ville det have kostet en lille tusse at prøve. Forarbejdet er gjort af landmanden og resten skulle kunne gøres på en dags tid. Hvis det lykkes har jeg to småplantninger, som både kan være mellemstationer for råvildtet og måske danne læ for nogle fasaner/agerhøns. Hvis det går galt flår jeg lortet væk og så har det kostet mig en tusse og et par dages godt fysisk arbejde ude på min jagt.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#11
I år synes jeg der er utroligt mange agern.

[Image: P9079499.jpg]

Det er en meget billig og faktisk også nem måde at lave sine egne planter.
Hvis man samler og sår agern i en lang række, er det næsten 100% sikkert at der kommer masser af egetræer.
Efter 1. år på frøbeddet kan man enten plante dem direkte ud i remisen (kræver dog meget af den efterfølgende renholdelse)eller plante dem ud med ca. 10 - 15 cm afstand og lad dem stå beskyttet endnu et år før udplantning.

På denne måde kan man også nemt og billigt lave både gran, fyr og andre løvtræer.
Ved nåletræer har jeg dog normalt bredsået i et afskærmet lille såbed på ca. ½ x 1 meter med ca. 1 - 1,5 cm sand over, og så priklet dem ud efter 1. eller 2. år (lidt afhængig af størrelse)

mvh
Korthår
Svar
#12
Forstplant A/S

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#13
Hov HOv Anders...du er jo kun ude på at der kommer en masse vedmasse så din flishugger kan komme på arbejde...[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
For fem år siden satte jeg omkring 1000 træer, blandet løv vel en 10-12 forskellige arter. Jeg pløjede og fræsede i sæsonen inden jeg satte dem, ( så er de nemme at sætte med spade). Forinden havde jeg hegnet arealet med noget vildthegn jeg fik for at tage det ned. Jeg lånte en traktormonteret pælebor og satte sammen med en kammerat alle pæle og trak hegn, på en halv dag. Træerne satte jeg sammen med konen, det tog også en dag.
Jeg købte træer af en lokal forstmand for ca.3-3,5kr pr.stk.
De er snart af en sådan størrelse at jeg kan fælde det næste stykke og plante løv i stedet for de granner som er omkring 40 år. Så det kan gøres billigt men også hurtigt hvis det er det du fisker efter[Smile]. Jeg har ikke været god til at holde ukrudtet væk, så træerne har været lidt sløvt startende men nu kommer de med fin fart.
Ideen med papskiverne er nok en god ide men de var lidt dyre da jeg undersøgte det i sin tid.

Jeg fræser nogle striber hvert år, med tre års sædeskift, hvor jeg sår fodermarvkål og kløver sammen, har også prøvet majs og solsikker. Men fodermarvkål er 2 årig og kløveren kommer igen år efter år så den kombi kan jeg anbefale til hjortevildtet. Majsen fik jeg ikke rigtig held med, den skal gødes meget, solsikkerne var en succes og er desuden flotte at se på.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#15
Ja M@X der fik du mig, plant noget hybridpoppel, de bliver 16 m. på c. 9 år.

Nej spøg til side Forstplant er et meget seriøst firma, der har prima planter, til en meget rimelig pris.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#16
Citat:quote:

Det er en meget billig og faktisk også nem måde at lave sine egne planter.
Hvis man samler og sår agern i en lang række, er det næsten 100% sikkert at der kommer masser af egetræer


Jeg benytter denne metode. lidt for sjov. Det sjove består i at jeg aldrig kan huske hvor jeg såede dem og bliver derfor glædelig overrasket når de myldre frem.
Men det kræver en hvis tålmodighed. Det går ikke så stærkt i starten.
Svar
#17
Hej Raw

Hvordan går det med dit projekt?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#18
Så fik jeg prøvet det, og så blev det oven i købet gratis (næsten). Jeg havde fået 4 presseninget på 8x12 meter af en kammerat og indtil videre har jeg brugt den ene. Den blev skåret over diagonalt og placeret i to markhjørner langs et eksisterende 3-rækket hegn. Jeg har lagt jord rundt i kanten og skåret huller til spaden med en hobbykniv. Planterne er selvsåninger som jeg har gravet op på byggegrunde. Hvis jeg når det, vil jeg skære de sidste 3 presseninger op i 12x4 meter stykker og udvide et læhegn et sted hvor det svinger og jeg derfor kan "rette marken ud".
Jeg håber at det lykkedes og at jeg om 3 år kan skære presseningerne væk. Hvis det ikke går, må jeg jo skrive 8 timer og 20 liter benzin på tabskontoen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#19
Hej igen

Nu er min plan ført ud i livet mht. vildt beplantning trin #1, som beskrevet øverst. Jeg købte alle planter hos Forstplant, som jeg også har benyttet som konsulentassistance, hvilket har virket perfekt for mig. Til selve plantningen hyrede jeg en lokal (midtsjælland) skoventreprenør til en god pris. Planteriet tog ca. 5 timer og står nu rigtig flot. Samlet løb det op i ca. 12.000 kr vs. 120.000 incl moms fra HedeDanmark.

Jeg er rigtig godt tilfreds med min prioritering, -faktisk så godt tilfreds, at jeg næste forår planter 5000 træer og buske mere til vildtet [Big Grin]

/RAW
Svar
#20
Hej RAW

Fedt du har fået et projekt du kan lide.

Når du siger du fik et projekt til 12.000 men HD ville have 120.000 er det så for det samme arbejde?

Valget af løsningsmodel betyder ektremt meget, og når der er en faktor 10 i forskel lyder det som om du valgte en anden løsnings model end den HD tilbød.

Btw. Ujensen mangler du stadig nogle planteskoler? Jeg kender da et par stykkker rundt om i landet hvis det er, der sælger planter til en fornuftig pris til landskabelige platninger?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)