Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Udregning af klik
#1
Hej Forum

Jeg er lidt i tvivl om hvordan man regner ud hvor mange klik jeg skal justere på min kikkert for at få den til at ramme plet på 200 og 300 m når den er indskudt på 100 m præsis. kikkerten er en Zeiss conquest 6.5-20x50 der giver 0.7 cm pr klik på 100 m. Og kuglerne jeg skyder med er 8.4 grams kugler i 6.5x55 der flyver 830 m/s.
Kuglefaldet på 200m er 13 cm og på 300m er 45 cm. Er det overslaget på 100 m jeg skal gå efter eller er det der hvor der er mest overslag (v. 300 m =18 cm på 166 m)??? Forstår i spørgsmålet?

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Sako

Hej Forum

Jeg er lidt i tvivl om hvordan man regner ud hvor mange klik jeg skal justere på min kikkert for at få den til at ramme plet på 200 og 300 m når den er indskudt på 100 m præsis. kikkerten er en Zeiss conquest 6.5-20x50 der giver 0.7 cm pr klik på 100 m. Og kuglerne jeg skyder med er 8.4 grams kugler i 6.5x55 der flyver 830 m/s.
Kuglefaldet på 200m er 13 cm og på 300m er 45 cm. Er det overslaget på 100 m jeg skal gå efter eller er det der hvor der er mest overslag (v. 300 m =18 cm på 166 m)??? Forstår i spørgsmålet?

Mvh. Jakob



Hej Sako.

Nogle gange er tingene så simple, at man nægter at tro det.
Når din sigtekikkert flytter sigtepunktet 7 mm på 100 m, flyttes sigtepunktet 14 mm på 200 m og 21 mm på 300 mm. Så er det blot at dividere kuglefgaldet med hhv. 7, 14 og 21, så har du antallet af klik du skal justere.
Tallene her er ud fra at du har indskudt præcist på 100 m. Øger du indskydningsafstanden til f. eks. 165 m, så får du et lille overslag på 100 meter. For at finde det rigtige antal klik, skal du bruge et ballistisk program, så du kan se hvor meget du mangler i opadgående retning for dels at nå 200 og 300 m.

Knæk og bræk

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#3
Hej Sako,
det er meget vigtigt, at finde ud af at det faktisk er 7 mm den flytter sig på 100m. Som regel er det 1/4 tomme på 100 yard. De europæiske er 1 cm. på 100 m. Det bedste er at afprøve det i praksis på banen og se hvor meget 10 klik flytter træfpunktet på 100 meter.

mvh. Johannes
Svar
#4
1/4 MOA @ 100 Yards = 7,28 mm @ 100 meter (til jagtbrug kan vi vist godt kalde det 7 mm)
1/2 MOA @ 100 Yards = 14,56 mm @ 100 meter
0,1 Mil (milliradian) @ 100 Meter = 1 cm @ 100 meter
0,2 Mil (milliradian) @ 100 Meter = 2 cm @ 100 meter

Klikkenes værdi ved forskellige afstande (som 375ras skriver)
(klikværdi i mm v/100 meter)x afstand i meter/100
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#5
Tak skal i have...[Smile]

Jeg sidder her og føler mig en lille smule dum. tænk sig så enkelt.
glæder mig til at afprøve det i praksis.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#6
1/4 MOA @ 100 yards = 6,94 mm @ 100 meter

mvh. Johannes
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by JTK

1/4 MOA @ 100 yards = 6,94 mm @ 100 meter

mvh. Johannes



Hej Sako

Nu skal vi passe på at vi ikke blander tingene sammen.

Der er en lille forskel på om vi taler om 1/4 inch/tomme eller 1/4 MOA.

Jeg går ud fra, at omtalte Zeiss arbejder med en inddeling i tommer/yards, da den fortrinsvis er tænkt til det amerikanske marked.
Hvis det holder stik så er en klik = 1/4 tomme på 100 yards.
1/4 tomme = 6,35 mm
100 yards = 91,4 m.

Hvis vi regner det om til 100 m, ser det således ud.
6,35:91,4x100= 7 mm.

Det eneste rigtige er som JTK skriver. Prøv, så finder du ud af hvor meget den flytter pr. klik. Det er langt sikrere end at stole på hvad der står på stilleskruen.

Skyd dig til viden.

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#8
Nej 1/4" er ikke det samme som 1/4 MOA, det er kun en grov tommelfingerregel.

Der er 360 grader i en cirkel. Hver grad kan deles i minutter, der er 60 minutter i hver grad og 60 sekunder i hvert minut.
Det vil sige, at der er (360 x 60) 21600 minutter i en cirkel. Omkredsen af cirkel er 2 x p x R hvor R er radiusen på cirklen i tommer/yards. Derfor er 1 MOA det samme som 2 x 3,1416 x R divideret med 21600 eller 0,000291 x R.

Hvis R er lig med 100 yards vil en MOA være 0,000291 x 100 x 36 eller 1.0476" ( det vil sige ikke 1") - derfor er mine tal korrekte - basta.
Og så tror jeg forøvrigt ikke at der er nogen kikkerter der klikker en kvart tomme (den omtalte ZEISS gør ihvertfald ikke), det er en kvart MOA de klikker.


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by ID

Nej 1/4" er ikke det samme som 1/4 MOA, det er kun en grov tommelfingerregel.

Der er 360 grader i en cirkel. Hver grad kan deles i minutter, der er 60 minutter i hver grad og 60 sekunder i hvert minut.
Det vil sige, at der er (360 x 60) 21600 minutter i en cirkel. Omkredsen af cirkel er 2 x p x R hvor R er radiusen på cirklen i tommer/yards. Derfor er 1 MOA det samme som 2 x 3,1416 x R divideret med 21600 eller 0,000291 x R.

Hvis R er lig med 100 yards vil en MOA være 0,000291 x 100 x 36 eller 1.0476" ( det vil sige ikke 1") - derfor er mine tal korrekte - basta.
Og så tror jeg forøvrigt ikke at der er nogen kikkerter der klikker en kvart tomme (den omtalte ZEISS gør ihvertfald ikke), det er en kvart MOA de klikker.


Don't Eat the Yellow Snow



Hej ID

Selvfølgelig passer dine beregninger, men vi nærmer os nu hvad jeg kalder fluek........ Forskellen på 1/4 tomme 0g 1/4 MOA er 0,33 mm/ 100 m.
0,33 mm set i forhold til de fleste riflers egenspredning er vist ikke værd at bruge tid på.

Grunden til at jeg var overbevist om at modellen arbejdede i tommer er, at jeg selv har en gammel gammel Diavari C 3-9x36, og under låget på den står der at 1 klik = 1/4 tomme / 100 yards.
Dette kan Zeiss selvfølgelig sagtens have ændret i de forgangne 25 år.

Gør som JTK foreslår. Afprøv det på skydebanen.

Med skydehilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#10
Det var nu heller ikke så meget dig jeg gik efter - mere JTK's skråsikre indlæg: "1/4 MOA @ 100 yards = 6,94 mm @ 100 meter".
Og ja, det er flueknepperi - but anyway!
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#11
Hej ID,
du har ret hvad angår MOA, borset fra at phi er 3,1429 og ikke 3,1416 phi er 22/7. MOA høre slet ikke hjemme i beregningen på en skive. MOA giver en buelængde ikke en lige længde. Vi skyder jo ikke på paraboler, hvor vi skal måle buelængder.

mvh. Johannes
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej ID,
du har ret hvad angår MOA, borset fra at phi er 3,1429 og ikke 3,1416 phi er 22/7. MOA høre slet ikke hjemme i beregningen på en skive. MOA giver en buelængde ikke en lige længde. Vi skyder jo ikke på paraboler, hvor vi skal måle buelængder.

mvh. Johannes



Nu hvor vi er ved flueknepperiet, så er Phi faktisk ikke præcist 22/7. Jeg tabte engang en kasse øl på den påstand....vi slog det op i et matematisk leksikon....
Pi ligger faktisk mellem 22/7 og 355/113. Matematikere har konkluderet, at der ikkef indes en eksakt brøk for Pi....[Big Grin][8D]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej ID,
du har ret hvad angår MOA, borset fra at phi er 3,1429 og ikke 3,1416 phi er 22/7. MOA høre slet ikke hjemme i beregningen på en skive. MOA giver en buelængde ikke en lige længde. Vi skyder jo ikke på paraboler, hvor vi skal måle buelængder.

mvh. Johannes



..og jeg glemte lige en ting....rent faktisk er 3,1416 tættere på Pi end 3,1429....sorry.. [:I]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#14
Vi beregner ikke skiver, men klik i kikkerter; MOA-kikkerter klikker i Minute of Angel.
Og ran skal ikke undskylde - Phi i er ikke nøjagtig, det er kun en tilnærmelse!
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#15
[:0] Troede næsten jeg havde logget på det forkerte forum [Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#16
Troede du at det var Netnatur eller DTU? [Big Grin]
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#17
Selvfølgelig regner vi med skiver, det var det Sako spurgte om. Det er den praktiske afstand på skiven og ikke en bugelængde. Når du siger at egenspredningen er 1 MOA, så er den 25,4 mm for du vil måle 1 tomme på papiret og det vil svare i Bugelængde til 1 MOA. Det er forskelligt hvad der skrive på kikkerter. På de tyske, der er produceret i Tyskland står der 1 cm/ 100 m. På de amerikansk og japansk fremstillede kikkerter kan der både stå 1 MOA eller 1"/100 yards

mvh. Johannes
Svar
#18
Jeg kunne ha' skrevet "sludder og vrøvl" men vælger blot at sige at det vil jeg ikke kommentere yderligere - blot henvise til mit første indlæg i denne tråd..................
Jeg deltager ikke i dette forum for absolut at få ret, men blot for at bidrage med min beskedne viden.............og hvis nogen drager den i tvivl (eller mener at den er mangelfuld), så er det fint med mig - that's life.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#19
Nu bliver det edder dæl'me videnskabligt. Godt nok er jeg velbevandret i sfærisk geometri og hyperbolsk navigation (dvs. decca), men at diskutere, om vi skyder i storcirkler eller ej......py-ha!
Jeg vil hælde til at sige : Skyd og lær.......
Svar
#20
Meget interesant debat om "the perfect solution for a non eksisting problem"
Jeg er til daglig en fortravlet stakkel[xx(], med begyndende alzheimer[:I], så det der med klik har jeg helt opgivet, så når jeg en sjælden gang skal inskyde en riffel, tager jeg et stykke hvidligt papir af tilpas størrelse, tegner et lille kryds, slæber mit trætte legme tilbage til skydepladsen, 100 meter fra skiven, mellem to gisp efter vejret[:o)] skyder jeg et skud. Herefter lægger jeg riflen på et fast underlag, og får kikkerten til at pege på krydset, herefter skruer jeg på kikkerten(uden at flytte riflen) indtil sigtemidlet peger mellem 4-7cm(afhængigt af kaliber) under kuglehullet. Herefter er andetskudet kun en kontrol. Til slut glemmer jeg alt om afstande fra 0 - 200m, hvor jeg bare holder lige på. På afstande mellem 225-250m sigter jeg ca 15 cm for højt. Mellem 250- 300m sigter jeg ca 25cm for højt. Det bliver kun til ca angivelser, da jeg desværre ikke er i stand til at bedømme afstanden særlig nøjagtig på disse afstande. Så jeg er som regel færdig med at skyde før de andre er færdige med at kikke på kuglefaldstabeller og klikke på deres kikkerter[B)]. Så glemmer jeg forresten heller ikke at få klikket tilbage, når skydningen er overstået[^].Hvis det drejer sig om jagt, er der herefter kun besvær tilbage, med at få hentet og brækket byttet[Wink][Big Grin]
Næste tekniske problem er at mange kikkerter , når de er blevet et par år gamle, har tendens til at "tøve" med at flytte træfpunkt til man har givet kikkerten et dask, eller har skudt et skud.

En hel anden ting er at det kan sg* da være lige meget om et klik er= 6,94823mm eller 7,012842mm på 100m afstand(forskellen ved 45 kilk på 300m er ca 1cm sammenlignet med en superprecis riffels egenspredning på mellem 2-3cm på samme afstand), når man kun kan bedømme afstanden indenfor +- 40m, og man kender kun ca udgangshastigheden, men overhovedet ikke hvilken påvirkning den aktuelle temperatur har på udgangshastigheden. Mit gæt er at en temperaturforskel på 25Grader Celcius (ID[8D]) kan påvirke hastigheden med mere end 20m/sek[B)][B)][B)]. Hvad giver det forresten i forskel på træfpunkt på 300m[?]

Vedr klikstørrelser og angivelser, er det typiske for europæiske jagtkikkerter, at 1 klik= 1cm/100m. på ældre amerikanske og asiatiske kikkerter forekommer ofte angivelsen 1/4" / 100yd Hvilket er så tæt på den idag måske mere anvendte angivelse 1/4 moa at det kan være fuldstændig ligegyldig. Det drejer sig om ca de førnævnte 7mm/100m

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)