Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny S&L model?
#1
I en anden tråd er spørgsmålet om en kommende ny, mindre (223 rem.) S&L riffel drøftet, og jeg vil derfor høre, om der er nogen af jer, der kan uddybe rygterne, herunder den tidsmæssige horisont for en sådan model?

Er stærkt begejstret for min S&L Classic og vil absolut meget indgående overveje at bruge spareskillingerne på en eventuelt kommende ny, mindre S&L.

K

hip hop dynamolygte...
Min næste skal være en 243'er...
Svar
#2
Nej jeg ved ikke noget om det men ville da´ stærkt bifalde en .223 bygget på en nedskalet lås a´la Sako Vixen, og gerne i en varmint variant med fluted pibe og lamineret eller "sort" skæfte, men det er nok for meget at ønske på engang, hoh jeg glemte aftageligt magasin.
Det kunne ellers være sjovt at høre hvilke andre ønsker i andre sukker efter om i kunne "designe" jeres yndlingr riffel[Smile][?]
Med venlig hilsen
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Meget, meget enig

hip hop dynamolygte...
Min næste skal være en 243'er...
Svar
#4
Citat:quote:

Det kunne ellers være sjovt at høre hvilke andre ønsker i andre sukker efter om i kunne "designe" jeres yndlingr riffel[Smile][?]


Jo en DL'er men fiber eller syntetisk skæfte ville da ikke være så dårligt og så evt med en 416 Taylor, og ikke at forglemme et krydsmagasin [8D]
MVH Bjarne
Svar
#5
Min yndlingsriffel ville komme meget tæt på den Scout jeg allerede har, men med et par ændringer. Den skulle for det første være halvautomatisk, så jeg ikke skal spilde koncentration på repetition når der er vildt forude. Derudover skulle den have samme betjening af sikringen som på Sauer 200, altså en lille pal indenfor aftrækkebøjlen som du lige flipper op med aftrækkerfingeren lige før du skyder. Endelig skulle den fra fødslen være lyddæmpet. Det er meget behageligt at skyde med lyddæmper, og det forbedrer evnen til at koncentrere sig om vildtet og se skudtegn, når man ikke bliver blind og døv og mister sigtebilledet bare ved at affyre en .308´er.

Jeg begynder at indse, at jeg nok med tiden vil interessere mig for de faciliteter en AR 10 byder på. Det ligner for mig det bedste bud på en moderne jagtriffel, men jeg er for nylig flyttet til Fyn, og det er vist ikke her politiet er længst fremme angående tilladelser til den, så det kommer nok til at volde nogen besvær. ( Lad os nu ikke starte en ny diskussion af militært udseende våben, men holde denneher på de rent tekniske ønsker).

De faciliteter jeg kunne fristes af er for det første stor præcision. De der tror AR 10 bare er en stor maskinpistol tager fejl. Derefter mulighederne for at skræddesy riflen til jagten, uden at være våbensmed. F.eks kaliberskift, skift af aftræk, sigtemiddel, forskelllige magasiner med kapacitet til jagtmåden m.m. På den måde kan den samme riffel optimeres til f.eks. bjergjagt på lange afstande, eller drivjagt på korte pas.

...ja, jeg bliver nok nødt til at købe en, bare for at finde ud af hvor meget jeg har ret [Big Grin]

Hvad med din Shootist, er den stadig til salg?

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Jeg tænker på den perfekte jagtfeltriffel ud til 300m. den skal have aftageligt magasin, men kunne lades fra oven. kaliber .223 med 8 eller 7 tommer stigning så den kan stabilisere 80-90 grains match kugler. Den skal have en mellemtyk pibe i et mcmillan-sako fiberskæfte.
Dette ville give en mellemtung riffel med et jagtlig udseende, med lav rekyl og billig ammo.

Så det bliver nok en let ombygget sako 75, så hvis der er nogen der har en til salg, så giv lyd.

Som kikkert findes der endnu ikke nogen der nøjagtig opfylder mine drømme. Den skulle kunne forstørre fra omkring 5-25 eller tæt på, have et 40mm objektiv, have udvendige kliktårne (ikke dem med skruelåg), kunne fåes med Fine-duplex trådkors og have målsat paralax justering på siden.

LANI

Don't take life too serious, you won't come out alive
Mvh.LANI



Svar
#7
Men nu gik tråden jo på om S&L ville komme med sådan en udgave i .223R...jeg kunne ikke vente på dem i Rask Mølle, så jeg har købt Sauer istedet - og fortryder det aldrig! Men havde S&L lavet en DL'er med .223R vekselsæt (ja det indebærer nyt magasin og bundstykke - men det gør det også i min Sauer) + et kvalitets fiberskæfte, så havde jeg helt sikkert kigget i den retning også...men fabrikken er - undskyld udtrykket "stok konservative" hvad det angår...hvilket jeg tildels har respekt for. Men når nu markedet efterhånden er så stort for fiberskæfter så forstår jeg ikke politiken fra deres side. Et super skæfte fra McMillan, Bell&Carsson, Hougue eller HC-Precision ville ikke gøre deres rifler dårligere skydende...og med min ringe viden om våbenfremstilling behøver de heller ikke gå på kompromis med kvaliteten af deres rifler...

J.
Svar
#8
Hej Jamo.
Tillykke med den lille ny. Ved godt at tråden omhandler S&L, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan din nye Sauer skyder, og med hvad, riffelstigning etc. [Smile]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#9
Jeg mener da´ at tråden er helt fri til at ønske og designe sin egen skyder, og ja min AR 10 er stadig til salg,og jeg er jo ofte på de kanter[^]
Mvh.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#10
Nå, der er ikke lykkes at lokke skribenter med in side viden ud af busken, som man kunne have håbet, øv.

hip hop dynamolygte...
Min næste skal være en 243'er...
Svar
#11
Uups, jeg havde også opfattet tråden sådan, at der var frit slag ang. fabrikat og funktionsmåde. Det er nok ikke lige S&L der kommer først med at opfylde mine ønsker [Big Grin]

Shootist: du har PM

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Spørgsmålet er vist hvad man mener med en "ønske-riffel"

Er det en universal-riffel, (som dermed bliver mindre end ideel til det hele, men anvendelig til stort set det hele) eller den ideelle riffel indenfor et forholdsvis snævert felt?

De modeller S&L laver pt, er jo, alt efter konfiguration særdeles anvendelige (måske ikke helt ideelle[8D]) til det meste forekommende jagt.
Det er jo pæne, funktionsduelige våben selv i den mest basale model.
Betaler man lidt ekstra og køber sig en 97DL, med lidt fancy træ, så er man vist godt kørende til mange jagtformer, det afhænger så mest af kalibervalg (og her kan man jo skifte piber) og valg af kikkert...
Det kan vel ikke fås meget bedre (men det kan fås anderledes[8D])

(Jeg ejer ikke selv en S&L, og har ingen umiddelbare planer om det, men jeg har mindst 3 S&L piber... DET er nemlig GUF!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Jeg tænker på den perfekte jagtfeltriffel ud til 300m. den skal have aftageligt magasin, men kunne lades fra oven. kaliber .223 med 8 eller 7 tommer stigning så den kan stabilisere 80-90 grains match kugler. Den skal have en mellemtyk pibe i et mcmillan-sako fiberskæfte.
Dette ville give en mellemtung riffel med et jagtlig udseende, med lav rekyl og billig ammo.

Så det bliver nok en let ombygget sako 75, så hvis der er nogen der har en til salg, så giv lyd.

Som kikkert findes der endnu ikke nogen der nøjagtig opfylder mine drømme. Den skulle kunne forstørre fra omkring 5-25 eller tæt på, have et 40mm objektiv, have udvendige kliktårne (ikke dem med skruelåg), kunne fåes med Fine-duplex trådkors og have målsat paralax justering på siden.

LANI

Don't take life too serious, you won't come out alive


Kan en sako lades fra oven af?

3punkts sikring er vel ikke at foragte på en riffel?
Svar
#14
Ja, Sako 75 og 85 kan lades ovnfra.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Mener at have læst i "Jæger", at Jørgen nævnte. Der muligvis kom en kortere lås til eksempelvis 6,5x55[Smile] Nogen, der ved noget om det?

Mvh Erik
Svar
#16
#1 Der er ikke nogen der hedder Jørgen på S&L

#2 6,5 X 55 er en medium patron og passer derfor ikke i en kort lås.

Så der er nok lange udsigter til en mini S&L lås.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)