Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Præmenstruel 243'er
#1
Ohøj I visdommens mænd [8D]

Her den anden aften sad jeg og indtog lidt livsvand sammen med en kammerat - Herunder snakkede vi lidt frem og tilbage omkring den kære 6 mm også kendt som .243 win.

Han påstod vedholdende at netop .243 KAN være en af de allerværste kalibere at få til at skyde godt.
Hans påstand var at mange fabrikater havde et uholdvismæssigt højt antal "mandagsrifler", altså rifler som ikke ville/kunne skyde ordenligt i netop .243.

Nu er mine egne erfaringer med netop .243 begrænset til en Savage - men hvad er jeres erfaringer - er det ammestuesnak eller er der noget om det ???

Mvh Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

************************KAMPEN ER SLUT - EN KÆMPE ER FALDET**************************
Svar
#2
Jeg har hørt det samme oppe hos Korsholm at mange har svært ved at få deres . 243W til at skyde rigtigt præcist.

Jeg er dog ret overbevist om at det samme ikke gør sig gældende med 6mm generelt. 6-6,5x47L, 6mmbr og 6mm ppc er jo beviser på dette.

LANI

Don't take life too serious, you won't come out alive
Mvh.LANI



Svar
#3
En af dem jeg har skudt meget bane med, ladede til sin fars 243
og havde et helvedes besvær med at få den til at skyde ordentligt.
Med de fleste fabriksladede, skød den generelt ringe[xx(]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#4
Nu skal jeg måske lige definere "ordenligt" i min termologi (Der er jo vist ikke opstillet nogen DRALF-standard [8D]) - i et kaliber som fx. .243 ville jeg forvente/kræve en egenspredning på MAX 1" på 100 m. med jagtammunition....

Men hvorfor har netop 243 så den tilsyneladende latterlige tendens med sine samlinger ???

Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

************************KAMPEN ER SLUT - EN KÆMPE ER FALDET**************************
Svar
#5
Min .243 kan ikke skyde 1" på 100m men nærmere 1.5-2" men den er fuldskæftet som ligger an hele vejen ud på piben og så er den MEGET tynd, så indtil videre er det hvad jeg må leve med..
Mvh.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#6
Jeg har også en Sako Forrester halvskæfte i ,243 den har jeg helle ikke kunnet få til at skyde ordentlig (endnu) har næsten opgivet projektet, da jeg har haft riflen i mange år. skudgruppe på ca 2" og det er jeg slet ikke tilfreds med. Jeg har endda tænk på at få monteret en ny pipe i en anden cal.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#7
på det seneste har jeg ladet SP + keglespids til en sauer, sst til en rem 700, og gemene SP i en fuldskæftet ?. heldigvis uden problemer

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Sax, der også skriver lidt her på sitet, har en Tikka Continental i 243Win ...

Den skyder, eller har i hvert fald gjort det, rigtig, rigtig godt.

(Det gør han os') [Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Jeg solgte min 243 af samme grund – jeg fik den aldrig til at skyde mere end nogenlunde. Oplevede derudover at en øgning af krudtmængden på 0,5-1 gr. pludselig gav et voldsomt overtryk. Det var den første riffel, jeg selv ladede til, men det gav da en del erfaring. Det skal dog siges, at jeg har set 243 lave glimrende skudgrupper – bare ikke den jeg havde.

Hilsen JM
Svar
#10
Citat:quote:

If you could have just one rifle to slay varmints, hunt white-tails, shoot paper at long range, and duel in tactical matches, it would be hard to beat the .243 Winchester. This versatile "little brother" of the .308 Winchester is a true triple-threat as a match cartridge, varmint cartridge, and game cartridge


Overthere lyder det jo ganske fremtastisk med den, men hvorfor hulen er der så så mange fx. herhjemme som støder på problemer med netop DETTE kaliber. Altså som Lani også siger, så er der så mange andre "fætre" i 6 mm gruppen der skyder aldeles fremragende og som tilsyneladende ikke har nær de problemer som netop 243 win har - for slet ikke at tale om at 243 AI heller ikke har de problemer ???

Efter hvad man hører så lyder det jo til at være noget i retning af at det kaliber er et enten-eller. Enten skyder den af rø... til eller også er det rigtig godt.

For sjov skyld kunne det jo være meget sjovt at vide hvor gamle (nogenlunde antal skud) som de pgl. rifler er/har været udsat for. Mener jeg et eller andet sted læste at netop .243 kunne brænde en alm. fabrikspibe af på 1500 skud (jeg ved ikke om det er en fis i en hornlygte eller hvad de forstår ved termen "brændt af" [8D])

Mvh Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

************************KAMPEN ER SLUT - EN KÆMPE ER FALDET**************************
Svar
#11
Min rem 700 VLS skød fint med Hornady 100 grains fabrik. Tykpibet.

Min Sako, Sauer og Zoli alle med tynde piber skød dårligt med alt de blev præsenteret for og derfor er de også forhenværende. Tyndpibede.

Jeg tror nu ikke kun det er et spørgsmål om pibens tykkelse. Men 243 ligger lige i det niveau hvor hastigheden gør dem hidsige/temperamentsfulde.
Det er nok mere et spørgsmål om at der bliver sammelignet med taknemmelige en 308 og 6,5 er at lade til.

En af dem jeg kender der skyder bedst bruger en Tikka i 243, er vel nu på 3. pibe og jeg tror ikke han ændre dette. Han ved nemlig ikke den er svær at få til at skyde godt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
Min har ikke skudt 150 skud, det er et custom bygge fra en dygtig bøssemager i USA, på en Sako lås med Shilen pibe og er fuldskæftet, skide flot træ men, jeg har aldrig kunnet få den til at skyde ordentligt,jeg har nok haft den i 10-15 år men den har stået bagerst i skabet af den årsag men jeg har nu bestemt at den SKAL skyde så jeg eksperimenterer i øjeblikket med forskellige patroner, fabrikat og kuglevægte, og min tanke er at finde det som er bedst og så forsøge at håndlade derefter, men den er selvfølgelig svær da den er så tyndpibet og derfor varmer op meget hurtigt.
Leif R.

The Shootist

Ps. jeg nu målt piben, den er 14,22mm ved mundingen, men det er da intresant at min lille halvskæftede i .223 kun måler 13,47mm og den skyder forrygende, også når den er varm.
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#13
Det er morsomt, for begge mine .243 Win, skyder fint.
Den ene , en Fn-Mauser, er dog følsom, forstået sådan,
at efter 4.-5. skud begyder den at sprede. Den er med
tynd pibe, og den bedste gruppe var med Remingtons
Accutip 95Gr. 16mm@100m. Ganske acceptabelt...
Den anden, en Sako L579 Forester, skyder "glimragende"
med alt hvad jeg indtil nu har stoppet i den.
Bedst indtil nu er nosler ballstic tip, 95Gr. i
Gammeltoft´s håndladte. 16mm, 5 skud @200m.....
Riflen har den halvsvære originalpibe.
Iøvrigt er jeg meget fornøjet med begge rifler.

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#14
Godt så [Smile] Er vi så i virkeligheden inde og snakke om, at man med 6 mm befinder sig i en "grå zone" hvor fx. kombinationen af kuglevægt, kuglediameter og hastighed rammer et vindue, hvor fx. svingningsfrekvensen bliver for stor/ustabil i en alm. tynd pibe, mens at det så kan tøjles i en tykkere pibe ???? De øvrige "autist-kalibere" i 6 mm. anvendes jo også primært i en riffel med tyk pibe..

En Tikka har jo vel heller ikke det man normalt kalder en "tynd" pibe..

Mvh Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

************************KAMPEN ER SLUT - EN KÆMPE ER FALDET**************************
Svar
#15
Der er ingen problemer med min .243 - som forøvrigt er en BSA'er

Svar
#16
Sådan noget gider jeg slet ikke læse om, når jeg har problemer med min.[Smile][Big Grin][8D][8D]
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#17
Min .243 er også en en Sako L579 Forrester og jeg har intet at klage over. Barnes TSX 85 gr., Hornady V-max 65 gr. og Speer GS 100 gr. kan alle lades op så riflen holder 2-2,5 cm/100 m og bedre end det skyder jeg alligevel ikke.
Svar
#18
Jeg er lige kommet hjem fra en groundhog jagt og skod groundhogs paa henholdsvis 440m med en 6mm Rem og 422m med en .243 AI Jeg har aldrig haft problemer med accuray i nogen af de to rifler.
6mm rem 70 gr Nosler Bal Tip 47.5 grains Varget og i min .243 skyder jeg med 75 gr Hornady V-Max 47.5 grains H414
Hogmeister

Hogmeister
Hogmeister
Svar
#19
Nå nu har jeg gået og luret på det natten over.... Der bliver jo brugt en del hjemmerullet i jeres rifler. Hvor meget friflugt er I endt med ??? (Min tanke går noget i retning af throatvinkel [:I])

Mvh Takleberry

.[Image: sporter-1.jpg]

************************KAMPEN ER SLUT - EN KÆMPE ER FALDET**************************
Svar
#20
Og det ser ud til at der skydes med lette kugler[?]
er det rigtigt[?]
Tak
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)