Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ladedata til Hornady 150 GR SP
#1
Hejsa

Jeg har fået en fejlleverance af projektiler[V]. Bestilte egentlig 165 grains Hornady Spirepoint men fik 150 grains i stedet (producentvarenr. 3031)
Jeg bestilte endvidere Vitavovs N150, som er velegnet til de lidt tungere kugler.
Nu står jeg så med overvejelsen om jeg skal returnere kuglerne eller beholde dem....
Egentlig kan jeg godt leve med at det er 150 grains i stedet for 165 grains, da det er billige kugler, som mestendels skal bruges til træning og bukkejagt, så de forslår udemærket.

Problemet er bare, at jeg ikke kan finde ladedata der matcher kombinationen af krudttype og projektil i caliber 308 win[Sad]

Jeg havde tænkt mig at lade med følgende komponenter:

Norma hylster cal. 308W
CCI Large Rifle gænghætte
Vitavovs N150
Hornady SpirePoint 150 grains interlock

Hvis nogen kunne være mig behjælpelig med ladedata til denne kombination, så ville jeg blive glad[Big Grin]

Jeg har brug for både minimumsladning og maksimumsladning, da jeg først skal finde min riffels optimale ladning.

vh ran

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Kig ind hos finnerne http://www.vihtavuori.fi/Metric.pdf.
De har data på det mest nødvendige. Også dem du mangler[Wink]
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Bwana Olifant

Kig ind hos finnerne http://www.vihtavuori.fi/Metric.pdf.
De har data på det mest nødvendige. Også dem du mangler[Wink]



Hej Bwana Olifant

Tak for linket. Jeg har allerede disse data udskrevet, dog i en version fra 2004.
Jeg kan ikke umiddelbart se, at de data jeg mangler er der....
...eller også mangler jeg en referenceramme i forhold til projektilerne...Hvilken af de nævnte projektiler svarer til Hornady 150 gr. Spirepoint?
Alle de nævnte 150 grains projektiler, hvor der er ladedata til N150 har så vidt jeg gennemskue boattail... (Derfor det andet spørgsmål jeg har kastet ud i forummet vedr. dette...)

Hvis jeg kigger i Vivtavovs "burning Rate Chart" kan jeg se, at N150 ca. har samme forbrændingshastighed som Hodgdon 4350. I Speers ladetabeller er der opgivet ladedata på H4350 og 150 grain Speer projektiler (i øvrigt i flere vidt forskellige udformninger - både med og uden BT) mellem 45 grains og 49 grains compressed....

Jeg føler mig lidt på herrens mark - (læs: rent gætteri) mht. en N150 ladning til 150 grains Hornady Spirepoint Interlock.

Hvordan ville I vurdere følgende ladedata som et forsøg?

Min ladning 42,5 grains
Max ladning 47,5 grains
COL 71 mm.
CCI Large rifle primer

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Hvordan ville I vurdere følgende ladedata som et forsøg?

Min ladning 42,5 grains
Max ladning 47,5 grains
COL 71 mm.
CCI Large rifle primer


Jeg kan ikke forestille mig at du vil få problemer med disse ladninger.
Jeg har ladet følgende:
op til 48,2 GRS bag en 150 GRS Hornady FMTBT (så er hylstret næsten fyldt til randen)
46,1 GRS bag 165 GRS Hornady BTSP
45,0 GRS bg 180 GRS Nosler PT
Der har aldrig været tegn på for høj ladning - men husk at det gælder jo kun i min gode gamle SAUER.[8D]
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Bwana Olifant

Hvordan ville I vurdere følgende ladedata som et forsøg?

Min ladning 42,5 grains
Max ladning 47,5 grains
COL 71 mm.
CCI Large rifle primer


Jeg kan ikke forestille mig at du vil få problemer med disse ladninger.
Jeg har ladet følgende:
op til 48,2 GRS bag en 150 GRS Hornady FMTBT (så er hylstret næsten fyldt til randen)
46,1 GRS bag 165 GRS Hornady BTSP
45,0 GRS bg 180 GRS Nosler PT
Der har aldrig været tegn på for høj ladning - men husk at det gælder jo kun i min gode gamle SAUER.[8D]




OK...så vil jeg prøve det. Ved 47,5 grains er hylstret fyldt så meget at krudtet ikke kan rasle, jeg tror dog ikke at der er tale om en egentlig "compressed load".....

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by ran

Citat:quote:

Originally posted by Bwana Olifant

Hvordan ville I vurdere følgende ladedata som et forsøg?

Min ladning 42,5 grains
Max ladning 47,5 grains
COL 71 mm.
CCI Large rifle primer


Jeg kan ikke forestille mig at du vil få problemer med disse ladninger.
Jeg har ladet følgende:
op til 48,2 GRS bag en 150 GRS Hornady FMTBT (så er hylstret næsten fyldt til randen)
46,1 GRS bag 165 GRS Hornady BTSP
45,0 GRS bg 180 GRS Nosler PT
Der har aldrig været tegn på for høj ladning - men husk at det gælder jo kun i min gode gamle SAUER.[8D]




OK...så vil jeg prøve det. Ved 47,5 grains er hylstret fyldt så meget at krudtet ikke kan rasle, jeg tror dog ikke at der er tale om en egentlig "compressed load".....

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



Var på banen i dag og teste ovennævnte ladninger.
Startede ved 42,5 grains.
Ved 45,5 grains kom de første svage tegn på at maxladningen nærmede sig. ved 46 grains var det mærkbart sværere at få hylstret ud.
Max-ladningen blev altså 45,0 grains.

På en Hornady fuldkappet kugle endte max-ladning på 43,5 grains...

Hylstrene var i begge tilfælde kun neck sizede - dog med den forskel, at de fuldkappede var ladet i Lapua hylstre og de blødnæsede var ladet i Normahylstre.

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
præcisionen må have været skrækkelig, siden du ikke fortæller om det... [Big Grin]

ellers kan jeg kun gentage mig selv og anbefale v130-v133-v135 til de lette kugler...

nu ved jeg udmærket at du fik en fejlleverance af v150, men havde du også prøvet, hvis det drejede sig om 160?

måske du kunne få en fejlleverance af det mere hurtigtbrændende... [Big Grin]

et lille tip, som måske kunne hjælpe, selv om jeg tvivler (150 er for slow) ændre totallængden på patronen til 69 eller 70 mm, for at opbygge trykket hurtigere og dermed en bedre forbrænding af krudtet...

evt kombineret med en factory crimp...

tager du en standardt AMA og skiller den ad, kan du veje krudtet og dermed "sjusse" dig ind på den rigtige krudttype...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

præcisionen må have været skrækkelig, siden du ikke fortæller om det... [Big Grin]

ellers kan jeg kun gentage mig selv og anbefale v130-v133-v135 til de lette kugler...

nu ved jeg udmærket at du fik en fejlleverance af v150, men havde du også prøvet, hvis det drejede sig om 160?

måske du kunne få en fejlleverance af det mere hurtigtbrændende... [Big Grin]

et lille tip, som måske kunne hjælpe, selv om jeg tvivler (150 er for slow) ændre totallængden på patronen til 69 eller 70 mm, for at opbygge trykket hurtigere og dermed en bedre forbrænding af krudtet...

evt kombineret med en factory crimp...

tager du en standardt AMA og skiller den ad, kan du veje krudtet og dermed "sjusse" dig ind på den rigtige krudttype...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove



Hej Doc

Præcisionen var faktisk OK - 2-3 cm grupper (sideværts).. Målt lodret var afvigelsen i skudgrupperne kun ca. 1 cm....ved stort set alle ladningerne undtagen den helt lave, hvor jeg ikke kunne bedømme det, da jeg kom til at sjuske lidt med skudene.... Necksizingen har givetvis en del af skylden for præcisionen, ligesom det, at hylstrene stort set er helt fyldt op med krudt.
Endvidere kan jeg fortælle at kuglens freeflight ved 71 mm er 1-2 mm.

Rent faktisk har min riffel meget kort løb - kun 50 cm - hvilket vel taler for en lidt hurtigere krudttype....men overraskende nok var der intet at bemærke....jeg havde min kammerat til at stå bagved og holde øje med evt. mundingsild fra ikke fuldt afbrændt krudt...men der var intet at se...nu var det også i dagslys, men alligevel i et lidt dunkelt skur, så det burde have været synligt, hvis der var noget af betydning.

Jeg havde ikke krympet hylsrene i forbindelse med ladning - til gengæld havde jeg ikke smurt hylstrehalsen. Jeg vel ikke hvor meget den manglende smøring i realiteten betyder...formentlig ikke rigtig noget...

VH Rex

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
en sideværts spredning tyder på at der er noget der ikke spiller...
den optimale skudgruppe skal ligne et trekløver... eller som udgangspunkt skal der være lige langt imellem de 3 skud...

hvor meget freebore der er, skal du ikke tillægge nogen betydning til at starte med...
udgangspunktet må være 0... ikke 1, eller -1... start med at arbejde ud fra en standart længde patron, så kan du altid ændre længden, i tilfælde af at der er noget der ikke virker...
og standart patronlængde i dette tilfælde vil være at kuglen bliver sat i til midten af krymperillen...

havde du haft en hastighedsmåler med, havde den kunne give et godt fingerpeg om hvor du befinder dig på hastighedsskalaen...[Big Grin]

manglende smøring i hylsterhalsen skal du ikke tillægge nogen betydning... med mindre du har problemer med at få hylsteret ud af sizerdien... så kan du få strukket hylsteret lidt...

men med den korte pibelængde du har, vil jeg stærkt anbefale N200, eller v130... måske v133...

et lille P.S.

til dine jagtladninger, vil jeg anbefale dig at fullsize hylstrene... surt at skulle få en klemmer i en jagtsituation...

på et tidspunkt vil hylsteret fylde kammeret helt ud og der vil ikke være plads til det mindste støvkorn...

desuden er det min store overbevisning, at necksizning ikke giver bedre præcision... (regardless of what you read)...

men jeg vil give dig ret i at der bliver sizet flere hylstre når du kun bearbejder necken...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#10
Hey "Dr."

Sideværts spredning i den størrelsesorden er nok ikke et ammo-problem, snarere vind og "affutage", specielt med den meget lille spredning i højden.

Havde der været tale om en "skrå" gruppe, med skuddene ujævnt fordelt på en linje, så kunne det godt være et problem med ladningen.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Afstanden sideværts mellem skuddene var rimelig ens....
Jeg skød med en fyldt rygsæk som underlag, og er ikke rigtig i skydeform endnu, har kun været på riffelbanen 3 gange i år, så jeg tror selv at det skyldes uensartet aftræk fra skud til skud, som får riflen til at bevæge sig lidt sidelæns i skudøjeblikket....altså skyttefejl fra min side....[xx(]
Umiddelbart vil jeg tro, at evt. afvigende ufuldstændig forbrænding af krudt i kammeret/løbet under skudafgivelse vil påvirke farten, så kuglerne ikke hver gang har helt den samme fart - hvilket i teorien burde medføre en højdeforskel i skuddene, hvilket ikke var tilfældet....[Smile]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hey "Dr."

Sideværts spredning i den størrelsesorden er nok ikke et ammo-problem, snarere vind og "affutage", specielt med den meget lille spredning i højden. jeg tog som en selvfølge, at tester man ladninger, så er det med fast anlæg, ellers har man jo tvivlsfaktoren stående tilbage... hvor præcis var ladningen nu lige?
jeg har set sideværts spredning før i en genladning, faktisk en af mine egne... [Big Grin] så alt kan lade sig gøre...
Havde der været tale om en "skrå" gruppe, med skuddene ujævnt fordelt på en linje, så kunne det godt være et problem med ladningen.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"



om jeg ikke husker forkert, så siger man at vandret spredning kan være både bedding, samt ammo der er noget galt med...[:0]
hvorimod lodret spredning, er ammo problem...[:0]

Reloaders have more fun... [Big Grin]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)