Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vil begrænse bestanden af fugle
#1
For mange fugle

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#2
Hvis man freder, eller laver begrænsninger i jagtudøvelsen, kan det for nogle arters vedkommende, give problemer.
Der kan nævnes arter som: Råger – Skarver – Gæs – Krondyr, som alle i kraft af deres stigende antal, er årsag til problemer af forskellig art.

Den næste på listen bliver Skovduen, som helt sikkert vil stige voldsomt i antal, efter at jagttiden er rykket frem til den 1. oktober.

I øvrigt syntes jeg (med henvisning til For mange fugle) at det er flabet, når Christian Hjort DOF bruger et udtryk som ”den sædvanlige klagesang”, når repræsentanter for landbruget påpeger, at der er ved at opstå et problem.

Gid de som har været ansvarlige for en reducering af Duejagten, må drukne i duelort! [}Smile]

mvh.
Swift
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Hvis man freder, eller laver begrænsninger i jagtudøvelsen, kan det for nogle arters vedkommende, give problemer.
Der kan nævnes arter som: Råger – Skarver – Gæs – Krondyr, som alle i kraft af deres stigende antal, er årsag til problemer af forskellig art.

Den næste på listen bliver Skovduen, som helt sikkert vil stige voldsomt i antal, efter at jagttiden er rykket frem til den 1. oktober.

Efter "høstprincippet" - som efter min opfattelse er grundlaget for næsten alt jagtudøvelse (gælder ikke bl.a. de store hjortearter) synes jeg det er det en lidt farlig udmelding.
Det kan jo nemt opfattes som om jagt er en begrænsende faktor for vildtet og lynhurtigt blive vendt 180 gr. og blive brugt imod megen anden jagtudøvelse.
Jagtudøvelse og jagt i det hele taget bør være en positiv faktor for vildt og natur[Smile]

I øvrigt syntes jeg (med henvisning til For mange fugle) at det er flabet, når Christian Hjort DOF bruger et udtryk som ”den sædvanlige klagesang”, når repræsentanter for landbruget påpeger, at der er ved at opstå et problem.

100% enig - det er desværre en ofte set holdning fra den side - "vi alene vide". Samarbejde og dialog med respekt for andres holdninger, meninger og evt. problemer er den eneste farbare vej.

Gid de som har været ansvarlige for en reducering af Duejagten, må drukne i duelort! [}Smile]

mvh.
Swift



mvh
Korthår
Svar
#4
Christian Hjort: "- Det lyder lidt som den sædvanlige klagesang. I stedet for at regulere i fuglebestanden kan det være, at landmanden kan få lov til at skræmme fuglene væk, siger han."

Hvor skal man i så fald skræmme fuglene hen? Over til naboen? Måske til Sverige?? Et eller andet sted skal de jo indtage den mængde føde de behøver.

Det er trist, når det bliver nødvendigt at regulere ud over mulighederne i jagtloven - f.eks. ved jagt i yngletiden. Det undergraver hele ideen med jagtlovens etiske grundlag om fred i yngletiden. Men situationen er for disse arters vedkommende ret så forudsigelig. Et logisk træk ville være at udvide jagttiderne på disse arter maksimalt og i den forbindelse tænke resultatorienteret: Det er i sidste ende at foretrække at skyde nogle få redefugle i september end det er i efterfølgende sæsoner at skyde 100% redefugle i juli på landbrugets marker.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Christian Hjort: "- Det lyder lidt som den sædvanlige klagesang. I stedet for at regulere i fuglebestanden kan det være, at landmanden kan få lov til at skræmme fuglene væk, siger han."

Hvor skal man i så fald skræmme fuglene hen? Over til naboen? Måske til Sverige?? Et eller andet sted skal de jo indtage den mængde føde de behøver.

Det er trist, når det bliver nødvendigt at regulere ud over mulighederne i jagtloven - f.eks. ved jagt i yngletiden. Det undergraver hele ideen med jagtlovens etiske grundlag om fred i yngletiden. Men situationen er for disse arters vedkommende ret så forudsigelig. Et logisk træk ville være at udvide jagttiderne på disse arter maksimalt og i den forbindelse tænke resultatorienteret:

Det er i sidste ende at foretrække at skyde nogle få redefugle i september end det er i efterfølgende sæsoner at skyde 100% redefugle i juli på landbrugets marker.


Ja, klart, 100 % enig

Man kunne også frede gamle fugle og kun skyde ungerne. Det kan jægerne godt administrere med rågerne, så hvorfor ikke her?

Vi må da så også håbe at der er nogen der tænker sig om og foreslår at udvide i vinter/forårsmånederne, hvor man så kan særfrede, hvis vinteren er ekstrem hård.

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.

Ja, klart, 100 % enig [Wink]


K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)