Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako Vixen Varmint projekt Nu med FINALE
#21
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Walnut @

Prøv at spørge Hr. Halvautomat om ikke han allernådigst kunne tage nogle billeder af hans Kongsbergskæfte og gerne i flere vinkler. Det er et fantastisk skæfte til en riffel med kikkert, og det vil helt sikkert kunne inspirere dig.

Mvh.
Lars/Great Dane

Hej Lars.
Det vil jeg selvfølgelig gerne se[:p]. Så: Halvautomat: Vil du allernådigst smykke min Topic med billeder af dit superskæfte[?]
Mvh Walnut


Svar
#22
Jojo...

Her er et par billeder af elgdræberen fra Wärmland

Skæftet er et Monte Carlo som er er så højt at bundstykket lige akkurat kan passere hen over. Skæftet gør at riflen er behagelig at skyde med i kaliber 9,3x62 som jo er en god medicin til meget der bevæger sig i naturen... ikke som en Bla*er med svineryg....

[Image: DSCF2228.jpg]

[Image: DSCF2223.jpg]

[Image: DSCF2224.jpg]

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#23
Kindpuden?

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#24
@Walnut
Forskæftet kunne jo være som en ægte Sako varmint - det er rigtig godt at holde fast i....
dårlig billede - men den er fin [Wink]

[Image: IMG_2703.jpg]
"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#25
Hej Halvautomat og Lars.
Det er ca. der, de fleste af mine skitser er landet[Smile] Når man arbejder med større højde på puden, får man en højere overgang mellem denne og skæftet bagtil. Jeg kan ikke, på dette skæfte, få en fornuftig overgang med eks. vis svineryg. Spændet og krumningen i ryggen for at nå ned til skæftet bagest bliver for stor.Opgaven er nu, at jeg vil have så stor højde på skæftet forrest som muligt. Det giver også optisk mest ro i skæftet. Allerhelst ville jeg have nærmet mig vandret, men så bliver det jo et par etager længere nede[^], og den går ikke[Wink]Forskæftet skal være som på en færdig "købeSakoVarmint".
Mvh Walnut
Svar
#26
[Image: DSC01745.jpg]
Det meste af fræsearbejdet er nu udført. Jeg har taget alt, hvad jeg kunne ovenfra. Bl.a. fordi undersidearbejdet besværliggøres af, at pistolgrebet forhindrer, at jeg kan køre frit med fræseren. Måske man skulle overveje et engelsk skæfte[^]
Tilbage er at slå hul igennem til magasinbrønd og aftrækker.Jeg har flere steder kunnet øge med lidt materiale i forhold til det originale. Der var f.eks rigeligt luft rundt om magasinbrønden. Jeg kommer måske til senere, med metaldelene i hænderne, at skulle fjerne noget af det igen.
Svar
#27
@Walnut

Du må ønske dig en 5 akset CNC fræser til jul. Så kan du lave maaaaange Sako skæfter - og få mere tid til at gå på jagt.......

Med mindre du synes det er sjovt at pille træ fra hinanden, fiber efter fiber....[Wink][Big Grin]

Jeg beundrer din tålmodighed, og det er niller arbejde at få over og underside til at passe sammen.


--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by M@X

@Walnut

Du må ønske dig en 5 akset CNC fræser til jul. Så kan du lave maaaaange Sako skæfter - og få mere tid til at gå på jagt.......

Med mindre du synes det er sjovt at pille træ fra hinanden, fiber efter fiber....[Wink][Big Grin]

Jeg beundrer din tålmodighed, og det er niller arbejde at få over og underside til at passe sammen.


--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]


Hej Max.
Jeg tror, at jeg ville kunne skæfte ganske mange skydere i den tid, det ville tage mig at lære at betjene en sådan maskine[^]
Jeg går ikke på jagt[^]pt. Jeg har skudt buk(ke). Jeg tager måske et lam i december (forlænger dets teoretiske levetid og øger dets kropsvægt[8)]) Jeg gider ikke skyde ræve uden pels[Wink] Det bliver først fra medio november, og forhåbentlig falder den/de for den lille nye i våbenskabet[}Smile] Summa sumarum: Noget skal tiden gå med.
Rent skæfteteknisk har jeg endnu ikke, i forbindelse med denne riffelskæftning, været udfordret for alvor.Der kommer formodentlig udfordringer i forbindelse med tilpasning til låsestol og pibe. Bedningen tænker jeg på med blandede følelser. Frygter bl.a., forårsaget af min autistiske grundighed, at bedningen bliver en sammenlimning i stedet for en bedning. Jeg ved godt, at der skal bruges slipmiddel, men der skal også passes på overfor diverse former, der kan låse[:0]
PS I mit hoved hedder det ikke en tålmodighed men en drift, og den er, som bekendt, svær at dæmme op for[Wink][Big Grin]
Mvh Walnut
Svar
#29
Ja, næst efter kønsdriften, er jernbanedriften den drift der er sværest at styre.[Big Grin][Wink][8D]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#30
[Image: DSC01752.jpg]
Udfræsningerne til låsestol og løb er sat i bero, indtil jeg har delene tilbage.Ligeledes er udformningen af forskæftedelen sat i bero. Derimod har jeg tænkt mig at lave så meget på skæfteformen, som muligt.Jeg former skæftet ved hjælp af A-bolt skiven. Den er helt fantastisk til at forme dette laminat med. Det går faktisk så stærkt, at der manes til mådehold og forsigtighed[:p][:0][Wink] Jeg har lige kunnet lægge kinden til en groftformet pude. Det var en god fornemmelse. Jeg har givet et cast off på 9m.m., og det har gjort, at min øjelinie præcis følger den opstregning, jeg har til at løbe hele vejen rundt i midten af skæftet. Det er den linie, der bliver midten af det leje, hvor piben skal ligge.
Jeg kan også, med den fremvoksende pude, fornemme, at jeg kommer til at ligge i en god højde i forhold til sigtelinien. Jeg har stadig mulighed for at korrigere sideverts mod højre, fordi der er meget materiale i kindpuden. Den skrånende linie fremad på ryggen af puden kan naturligvis først finde sin endelige form, når jeg kan trække et bundstykke bagud.
Mvh Walnut
Svar
#31
[Image: DSC01756.jpg]
De små Japanske Samuraier krævede et mindre offer for at blive indsat[}Smile]Jeg havde ikke arbejdet længe inden de første uregelmæssigheder krævede et stk. plaster. Lidt underligt, da jeg ikke havde været i nærheden af skæret? Kort efter var den gal igen, og jeg konstaterede, at der var et problem på oversiden[^] Hulningens kanter er skarpe! Nu er der tapet på både værktøj og fingre.
Jeg har til morgen taget en del materiale fra pistolgrebet og bagud.
Jeg er i gang med at rette kanten af puden. Der er på højre side af pistolgrebet levnet materiale til den ergonomiske håndpude. Har den ikke et navn?
Mvh Walnut
Svar
#32
Som jeg siger Walnut "det er farligt at arbejde på egen hånd"

Håndudfyldningen (uanset hvor ergonomisk den så er) kaldes ofte for "Wundhammerswelle". Opkaldt efter en tysker uden for fede pølsefingre[Wink]

Ps hvad laver du ellers resten af tiden, efter at du har arbejdet de der 18min det har taget for udformningen af bagskæftet[Wink][8D][:I].

Forresten skal du nok ikke færdiggøre for meget på kindpuderyg og side før fu har fået lagt systemet i og sat kikkert på, samtidigt er det en god ide at montere bagkappen, før færdiggørelsen at skæftefacon, da du så spare en masse arbejde og forsigtighed senere.

jbn
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by ignorant
Som jeg siger Walnut  "det er farligt at arbejde på egen hånd"Håndudfyldningen (uanset hvor ergonomisk den så er) kaldes ofte for "Wundhammerswelle". Opkaldt efter en tysker uden for fede pølsefingre[Wink]Ps  hvad laver du ellers resten af tiden, efter at du har arbejdet de der 18min det har taget for udformningen af bagskæftet[Wink][8D][:I].Forresten skal du nok ikke færdiggøre for meget på kindpuderyg og side før fu har fået lagt systemet i og sat kikkert på, samtidigt er det en god ide at montere bagkappen, før færdiggørelsen at skæftefacon, da du så spare en masse arbejde og forsigtighed senere.jbn


Hej Ignorant
De første grove angreb giver forholdsvis meget materiale/ form. Og.... så går tiden i stå. Jeg tror, at 30% af min samlede indsats bruges på de sidste 20%, hvor der arbejdes med færdiggørelse/ finish.Når jeg ikke arbejder på skæftet, tænker jeg på det, og koncentrerer mig om at være fraværende[Wink] " Sig mig, hører du overhovedet efter?"Ja da......[^] Øh... Laminatet er dejligt at arbejde i[Smile] En rasp bider rigtig godt og er meget effektiv til de store former. Under arbejdet har jeg været begejstret for de fine linier, som opstår, når skæftet tager form. Faktisk tror jeg, at det er lige præcis den dynamik mellem linier og form, som er så dragende.Det bliver ikke det sidste laminatstykke i min ydmyge snittekarriere[Smile]
Mvh Walnut
Svar
#34
Hej Walnut.
Hvis du ikke har lagt mærke til det før, så skulle du lige kaste et blik på ringfingeren, næste gang du har plasteret fremme. Den har der vist osse været arbejdet på tidligere......

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Hej Walnut.
Hvis du ikke har lagt mærke til det før, så skulle du lige kaste et blik på ringfingeren, næste gang du har plasteret fremme. Den har der vist osse været arbejdet på tidligere......

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]



Hej Max
Afretter 1980 [^]
Mvh Walnut
Svar
#36
Walnut - Jeg lagde godt mærke til din deforme finger da du var forbi, men jeg formodede at det blot skyldtes at du havde fået fingeren ud [:I]

Jeg syntes at hver gang man møder en tømrer/snedker så har de gerne nogle grimme ar eller korte fingre, fordi de engang har filet negle med et eller andet skarpt [xx(] Kan i så passe lidt bedre på jer selv.

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar
#37
Walnut kan ikke være snedker, når han mangler stumper. [Wink]
For jeg har da alle mine endnu. Men jeg er jo også maskinsnedker [^]
Walnut. Hvorfra har du den flotte laminat [?]
Og hvad kostede den [?]

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#38
[Image: DSC01761.jpg]
Jeg løb tør for skæftegrovformarbejde og har derfor fræset undersiden til aftrækker/ magasin arrangement.Løftede min fræseposition med rullepølsepressen (Fruens udtryk[^]) Det gav mulighed for at komme længere bagude mod pistolgrebet. Det er ikke meget, der er ladt tilbage til stemmejernet. Jeg mangler nu kun hullet til aftrækkeren. Det forestiller jeg mig lavet ved, at jeg borer et hul i begge ender af aftrækkerområdet. Derefter saver jeg området imellem ud. Formodentlig med stiksav.
Det er selvfølgelig spændende at få hul igennem, bl.a. for at se hvordan over og underside passer i forhold til hinanden. Det er jeg sluppet heldigt fra bl.a. takket være den elektroniske skydelære.
PS Jeg kom lige til at se, at skydelæren ligger og afslører den tilladte tolerance på projektet[8D][8D]
Mvh Walnut
Svar
#39
hej valnød
du har skrevet først i tråden
(Et stykke kvalitetslaminat Brown/Brown er fremskaffet.Laminatet er lavet af 43 lag birk. )

hvor skaffede du laminaten fra ??? (Richards Microfit Gunstocks)?

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#40
Laminatets oprindelse er- og forbliver en dyb hemmelighed[Big Grin][Wink]
Mvh Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)