Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako Vixen Varmint projekt Nu med FINALE
#61
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Præcis, men er du ikke tilknyttet en skole med sløjdværksted, og et klasseværelse med overnatningsmulighed...
Hvis det kunne arrangeres kunne udgifterne jo holdes på et minimum.
Vi kan jo selv medbringe værktøj, osv. altså i den mindre afdeling. Overfræsere og div. slibemaskiner.
Jeg er specielt interesseret i at overføre målene fra det gamle skæfte og til et nyt emne. Samt naturligvis dine netskæringerne, som jeg synes er noget af det bedste jeg til dato her set udført, incl. dem der lever af det.
Da jeg i sin tid gjorde en del i knivfremstilling, var jeg med til en del kurser/seminarer hvor der blev udvekslet erfaringer og triks, i en hyggelig atmosfære. Dette var typisk på en skole som jo havde faciliteterne stående ubrugt alligevel i weekenderne. Hvis der er andre med på ideen så kan vi jo starte en ny tråd op til formålet.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



Den er jeg helt med på. Nu er tanken født, og ideen med en tråd, til skitsen for et sådan træf, er en god.
Jeg kan disponere over hele to skoler med alt, hvad der skal til for at skabe den rigtige atmosfære for et sådan træf.
Mvh Walnut
Svar
#62
Med fare for at tørre det af på dig, ihvetfald i første omgang[Wink].
Så er det nok dig der skal starte op på tråden, idé den ikke vil fungere uden dig. Prøv og smid den i cyperspace. Måske kunne et par datoer hvor du allerede nu ved at det vil være muligt at afholde en sådan ting/træf. Husk vi skal lige have lidt tid til at finde en pind til formålet.
Jeg vil gerne hjælpe med alt muligt andet praktisk hen ad vejen.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#63
[Image: DSC01890.jpg]
Som jeg tidligere har nævnt understreger laminatstriberne den tredimensionelle form på et skæfte.En ekstra sidegevinst er, at man faktisk under udformning af skæftets form kan lære at aflæse disse striber og bruge dem til at ramme rene kurver med.Lidt groft sagt skal striber, der ligger på samme kurve, være paralelle.Dette forhold vil formodentlig være en stor hjælp til begyndere og til skæftere, der synes, at det er svært at finde formerne frem i træet.På det viste billede figurer en fremspirende "Wundhammerbeule"[:o)]
Mvh Walnut
Svar
#64
Hej Walnut. Den kugle , er den af gummi [?]. Jeg vil ikke være lyseslukker , men den skæmmer da dit arbejde. Du er sku` da` så god til de små detaljer , hvorfor ikke lave en i træ(i taktikal stil) [?]. Men det skal såmen nok blive godt uden mit brokkeri [Big Grin]. Hilsen A-bolt
Svar
#65
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej Walnut. Den kugle , er den af gummi [?]. Jeg vil ikke være lyseslukker , men den skæmmer da dit arbejde. Du er sku` da` så god til de små detaljer , hvorfor ikke lave en i træ(i taktikal stil) [?]. Men det skal såmen nok blive godt uden mit brokkeri [Big Grin]. Hilsen A-bolt



En dag bliver den af udsøgt valnød med et bånd af netskæring[8D][Big Grin]

Mvh Walnut
Svar
#66
Ja jeg ville også vælge gummikuglen fra - det gør du under alle omstændigheder senere det vil være min påstand [^]
Og med din forståelse for æstetik går det da slet ikke.....[Wink]

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#67
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Forslag til ”Rollover” [Wink]

[Image: Kindpude.jpg]

mvh.
Swift



Meget flot rollover. Jeg har valgt den fra, fordi jeg forsøger at holde denne Varmint i en minimalistisk stil. Ingen "overflødig" pynt. Ingen skive under pistolskæftet og ingen skive i snuden af forskæftet. Bagkappen i sort og netskæringerne bliver eneste pift på denne riffel.
Mvh Walnut
Svar
#68
[Image: DSC01893.jpg]

For nylig købte jeg, via Hatting, nogle stumper hjem fra Brownell´s.
I min Stockmaking bog havde jeg set små skraber i forskellige faconer. Jeg faldt tilfældigt over dem hos Brownell´s og bestilte 2 forskellige modeller. Den ene med to runde skrabere og den anden med kantede faconer. Den runde har været taget i brug og har vist sig at være et fantastisk lille redskab, der kan indsættes vanskelige steder. Jeg har brugt den under og omkring kindpuden og ved at ændre vinklen man skraber med, kan man faktisk få den til at passe overalt i en fals, der spidser til. Jeg brugte den også i hjørnet mellem pistolgreb og skæfte. Et vanskeligt sted, der ellers kun er farbart med et lille huljern.
Uhh it´s hard to be a snitter. But snitters are happy people[Big Grin]
( just not når something is drilling [:o)][Wink])

[Smile] Walnut [Smile]
Svar
#69
Hej Walnut. Ja det hjælper meget at have det rigtige værktøj , på humøret og på finishen [Smile].. Jeg tror også jeg hellere må komme forbi til det snitte-træf og kigge. Hilsen A-bolt
Svar
#70
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej Walnut. Ja det hjælper meget at have det rigtige værktøj , på humøret og på finishen [Smile].. Jeg tror også jeg hellere må komme forbi til det snitte-træf og kigge. Hilsen A-bolt



Hej A-Bolt.
Det ville være rigtigt dejligt. Så ville jeg heller ikke være den eneste instruktør[Wink] Med en fortid tynget af snitteerfaring er man selvskreven til at værne om de kommende snittere[Wink].
Mvh Walnut (der får snitterferie om 5 timer[Big Grin])
Svar
#71
[Image: DSC01927.jpg]
[Image: DSC01930.jpg]
[Image: DSC01931.jpg]
[Image: DSC01932.jpg]

Så er Varmintskæftet klar til at blive pudset. Jeg har i dag brugt en del tid på at pudse og gøre færdig i rummet til låsestolen.Aftrækkerbøjle med magasinbrønd har været på og af nogle gange for at sikre fri luft hele vejen rundt om brønden.
Skæftet er uden sprællerier og skal bære igennem på enkle og rene former. Som det ses valgte jeg denne (første) gang den højere pude frem for den indstillelige pude.Et skæfte uden denne forhøjelse er kønnere, men denne riffel er et stykke værktøj, og puden er et kompromis, som jeg har forsøgt at nedtone mest muligt uden at miste funktionen. Puden er også valgt, fordi jeg ønsker at linke til det oprindelige Vixenskæfte.Den afsluttende form på puden blev lavet med kikkerten monteret. Det var forholdsvis let at flytte sigteøjet ind på en sigtelinien midt i korset ved at tage materiale fra både højden og anlægget. Jeg har også genbrugt skæftekappen fra det gamle skæfte. Den bliver renoveret for et par skrammer og bliver poleret op igen.
Efter afpudsning bliver der vandbejset og derefter pudset igen. Så skal der netskæres i en klassisk Sako netskæring.Til overfladebehandling har jeg valgt en silkemat gulvlak og regner med at lakere i 6-8 tynde lag med mellemslibninger
I morgen er der stille i værkstedet. Jeg har en aftale med Hotlips[Wink]
Walnut
Svar
#72
Hej Walnut

Hvor tyk/lang er piben du har valgt[?]
Hatten af for det flotte arbejde[:p][:p]

skulle du komme til at lave et vixen skæfte for meget
kender jeg en køber[:p][:p][Big Grin]

Mvh Moesgaard.
Godt nyt år til jer alle!
Svar
#73
Citat:quote:

Originally posted by Moesgaard

Hej Walnut

Hvor tyk/lang er piben du har valgt[?]
Hatten af for det flotte arbejde[:p][:p]

skulle du komme til at lave et vixen skæfte for meget
kender jeg en køber[:p][:p][Big Grin]

Mvh Moesgaard.
Godt nyt år til jer alle!



Hej Moesgaard
Piben er 53cm kort og er 18mm tyk ved mundingen.Jeg er tilfreds med, at den ikke blev voldsommere til mit brug.Den skal løfte mit niveau på feltskydningsbanen og skal også bruges til jagt på ræv. Det hele virker samlet harmonisk med en fin balance. Jeg kortede skæftet i forhold til det gamle, så riflen ikke blev fuldskæftet[Wink]
Du ka´selv skæfte ka´du[Wink] Det er ikke værre end elastikspring, marathon eller intimpiercing[Big Grin] Det tager bare forfærdelig meget længere tid[Big Grin]
Mvh Walnut
Svar
#74
Det var også ideen med min vixen
selvom den jo nok er lidt vind følsom aå de lange afstande.

Men jeg kunne jo starte med at måle hvor tyk
en pibe der er plads til i mit std skæfte[Wink]

Mvh Moesgaard.
Svar
#75
Citat:quote:

Originally posted by Moesgaard

Det var også ideen med min vixen
selvom den jo nok er lidt vind følsom aå de lange afstande.

Men jeg kunne jo starte med at måle hvor tyk
en pibe der er plads til i mit std skæfte[Wink]

Mvh Moesgaard.



Hej igen Moesgaard.
Den pibe, jeg har fået fremstillet, ville snildt have ladet sig pusle ned i original skæftet. det ville, rent optisk, måske have set lidt pumpet ud, men ville fungere.
Mvh Walnut
Svar
#76
Til riffelsnittere[:p]
Er du interesseret i laminattræ i høj kvalitet til fine priser er dette link et must[:p] Hr. Hatting[8D] har vist vejen. Jeg har været i kontakt med firmaet og har fået en super personlig betjening. Har lige hjemtaget 2 blanks, hvilket giver 4 skæfter. Pris: 360 euro.
Firmaet er finsk og hedder CWP Coloured Wood Products Oy.
Hjemmeside: http://www.cwp.fi
Svar
#77
Wow
Det ser interessant ud!

Hvilke farvekombinationer har du bestilt?

Kai

[IMG] http://i79.photobucket.com/albums/j149/B...re-1-1.jpg[/IMG] Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#78
Citat:quote:

Originally posted by Bwana Olifant

Wow
Det ser interessant ud!

Hvilke farvekombinationer har du bestilt?

Kai

[IMG] http://i79.photobucket.com/albums/j149/B...re-1-1.jpg[/IMG] Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!



Hej Bwana.
Det er et rigtigt godt produkt. Jeg har bestilt Silver Wolf og Ebony Classic. Black Silver Wolf er taget af programmet, fordi den lignede for meget Ebony. Den, jeg skæfter lige nu, er i Brown Wolf.
Limen skaber ingen problemer. Den er sej og mærkes næppe under arbejdet.Jeg har heller ikke mødt problemer i forbindelse med netskæringen. Mindste levering er en blank (2 skæfter)
Jeg står til rådighed med yderligere oplysninger.
Mvh Walnut
Svar
#79
[Image: DSC01967.jpg]

Jeg har lige brug for en pause, og den bruger vi også til noget[Wink]
Den Wundhammerbeule ([:o)] har ikke gidet checke stavemåden) var rigtig sjov at udlægge spor på. Lige som det er ulig nemmere at køre ligeud på ski, er det også nemmere at netskære lige linier. På bulen er der også rette linier men i kuperet terræn[:0] Jeg havde selvfølgelig luret den efter en del meter netskæring i højrehånden. Når man kører kurver flytter kræfterne sig sideverts i jernet[:I]hmm...[Smile] jeg prøver lige igen: Spaceren er selvfølgelig bundet i det gamle spor, når det nye sættes af ved siden af. Men det kan godt trække så meget sideverts, at det ses som en ikke ensartet fugebredde. Er man ikke tilstrækkelig koncentreret, vil det også gerne ryge af i svingene[:0]Er der først lidt kludder i sporene kræver det lidt ekstra arbejde at få rettet op igen.
Anstrengelsen ved at netskære en bule er bl.a., at man her, især, kører med både en fod på speederen og en på bremsen.
Walnut
Svar
#80
hvis du skære klart dybere fra starten, er det meget nemmere at holde både retning og parallelitet

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)