Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako Vixen Varmint projekt Nu med FINALE
#81
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

hvis du skære klart dybere fra starten, er det meget nemmere at holde både retning og parallelitet

jbn



Takker. Vil det sige, at jeg så måske endelig får lavet nogle netskæringer, der er i orden[Wink]
At spacerlinierne skal laves dybe er en sandhed med modifikationer[8)] Bliver de for dybe, rider spaceren på for meget materiale. I tilfældet med laminatet arbejder jeg mindst muligt med spaceren, fordi laminatet i sammenligning med f.eks tyrkisk valnød er skrøbeligt. Den mest skånsomme/ sikre vej til flot netskæring i laminat er, efter min mening, at bruge pointer long fine så meget som muligt og spaceren så lidt som muligt. Indrømmet[:I] Min tolerance overfor fejl i netskæringen er meget meget lille. Derfor kunne man, måske med rette, kalde min strategi "med livrem og seler" og masser af tid.
Mvh Walnut
Svar
#82
Undskyld
Nu er jeg jo heller ikke så erfaren udi netskæringens ædle kunst. Jeg kender jo heller ikke alle disse fine udtryk for alt muligt specialværktøj, som købes af ægte eksperter med uendelig erfaring.

engang i en fjern fortid hvor jeg lavede et par enkelte haglgevær og riffelskæfter(om dagen[:I])foregik netskæringen med en 3 rækket 60graders gunline til alt, hvor man styrede med 2 skær i foregående linjer, som samtidigt blev gjort gradvist dybere, færdigpolering foregik med 2 rækkers dembard 90graders.

de første gange kunne man også få dagevis til at gå med at diskutere teknikkernes fortræffelighede, og beskue hver enkelt linjes eventyrlige perfektion.

Øvrige amatører, som brownings belgiske netskærer, anvendte både 5 og 6 rækkede jern, specielt til at opnå en jævn topoverflade. Men nu var de jo også lidt pressede på tiden.

jbn
Svar
#83
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Undskyld
Nu er jeg jo heller ikke så erfaren udi netskæringens ædle kunst. Jeg kender jo heller ikke alle disse fine udtryk for alt muligt specialværktøj, som købes af ægte eksperter med uendelig erfaring.

engang i en fjern fortid hvor jeg lavede et par enkelte haglgevær og riffelskæfter(om dagen[:I])foregik netskæringen med en 3 rækket 60graders gunline til alt, hvor man styrede med 2 skær i foregående linjer, som samtidigt blev gjort gradvist dybere, færdigpolering foregik med 2 rækkers dembard 90graders.

de første gange kunne man også få dagevis til at gå med at diskutere teknikkernes fortræffelighede, og beskue hver enkelt linjes eventyrlige perfektion.

Øvrige amatører, som brownings belgiske netskærer, anvendte både 5 og 6 rækkede jern, specielt til at opnå en jævn topoverflade. Men nu var de jo også lidt pressede på tiden.

jbn



Alt tilgivet[Wink]
Jeg er heller ikke en meget erfaren netskærer[Smile] Mine simple erfaringer bygger på "trial and error" Er det sådan det hedder[?][:o)] Helst uden error[Wink] Cutteren har jeg helt lagt væk, fordi jeg synes, at den er grov at gå igennem med. Vinkles jernet ikke korrekt rammer den i anden omgang kanterne ubehageligt. Jeg har også prøvet en 3 rækket spacer. Jeg synes, at man taber lidt fornemmelsen for underlaget med den i brug.
Jeg er priviligeret med tid i forhold til de, der skal leve af det[Smile] Færdigskæringen af Wundhammerbulen anbringes i en udhvilet stund med god belysning. På dette skæfte, har jeg udlagt første spor i alle felter. Det giver 4 små arbejdsfelter med forskellige sværhedsgrader til stede. Det giver også mulighed for at vælge job efter overskud på dagen. Dejligt[Smile]
Mvh Walnut
Svar
#84
Hej ignorant.

Måske er det netop fordi vi ikke er proffesionelle , at vi bruger en anden teknik [Wink] .

Jeg vil give Walnut fuldstændig ret i hans beskrivelse og fremgangs måde . Jeg har også prøvet lidt i retning af din metode med flerrækket jern , men de fungerer bedre til at rette linierne op med (en amatørs mening).

Hilsen A-bolt
Svar
#85
Primært henvendt til laminatskæfte skytter.
Så er det lige før skæftet går i afdelingen for overfladebehandling, og jeg vakler lidt. Jeg har ingen erfaring med slidstyrke og holdbarhed på overfladen af birkelaminatskæfter. Faktisk har jeg ikke rørt ved mange laminatskæfter. Lige nu er det min fornemmelse, at netskæringerne vil stå sig bedst med at få lov til at suge en fortyndet lak nogle gange. Jeg har faktisk overvejet at give netskæringerne tynd mat gulvlak og give resten af skæftet farveløs skæfteolie. Denne løsning tiltaler mig, fordi jeg synes, at det er nemmest at vedligeholde fortløbende med skæfteolie. Jeg vil kunne skære skarpt mellem de to forskellige overfladebehandlingerne ved hjælp af ret dybe kanter mellem netskæringsfelterne og det øvrige skæfte.Jeg har også overvejet at studse de ret spidse pyramider (stik mod sædvane) fordi jeg ved, at lak lægger sig pænere på afrundede flader og at netskæringerne dermed bliver mere robuste overfor slid. Er der nogle af jer laminatskytter, der kan kommentere på disse overvejelser?
Mvh Walnut
Svar
#86
[Big Grin] Så kan det også være ligemeget. Jeg har fundet en spand gulvlak og en kalkkost frem. Og hva´, det er jo også bare et stykke sølle birketræ, der lige så godt kunne have befundet sig i min brændespand få meter herfra. [8)]Så mangler jeg bare kitlen og de gamle støvler, så smører det[Big Grin]
Walnut
Svar
#87
Hej Walnut
Er netop blevet færdig med mit eget lille projekt i birkelaminat. Jeg valgte gulvlakken i en silkemat finish, primært fordi jeg syntes at birken var meget blød i overfladen og jeg derfor gerne ville have noget der kunne gøre overfladen mere hård. Jeg kan, af gode grunde, endnu ikke hjælpe dig med erfaringer mht. til holdbarhed og slidstyrke, men det visuelle resultat er jeg blever meget tilfreds med, det virker pænt hårdt og har også fået den forventede, ikke for blanke overflade.
Mvh Post
Svar
#88
Citat:quote:

Originally posted by Post

Hej Walnut
Er netop blevet færdig med mit eget lille projekt i birkelaminat. Jeg valgte gulvlakken i en silkemat finish, primært fordi jeg syntes at birken var meget blød i overfladen og jeg derfor gerne ville have noget der kunne gøre overfladen mere hård. Jeg kan, af gode grunde, endnu ikke hjælpe dig med erfaringer mht. til holdbarhed og slidstyrke, men det visuelle resultat er jeg blever meget tilfreds med, det virker pænt hårdt og har også fået den forventede, ikke for blanke overflade.
Mvh Post



Hej Post.
Jeg havde lige samme fornemmelse, som jeg sad med, da jeg i sin tid så "Waterworld" med Kevin Kostner.Der er andre end mig (og 6mm)[Big Grin], der pt arbejder i laminat. Jeg har også valgt en silkemat gulvlak efter en længere snak med en kompetent lakekspert. Jeg har ikke meget fidus til holdbarheden på ubehandlede netskæringer i laminat.Jeg vil fortynde lakken til netskæringerne og lade dem trække indtil jeg synes, at de er mætte. Mellem lakeringerne vil jeg måske lade pointer long fine jernet løbe let op mellem rækkerne for at tage evt. uregelmæssigheder i lakeringen.Vi kan udveksle erfaringer senere.
Jeg har lige haft min dejlige søn ved netskæringsbordet. Jeg har været nødt til at spørge ham, om han kunne tænke sig en Sako Vixen Varmint 223r i Black Ebony laminat med ventileret forskæfte og justerbar pude. Det kunne han heldigvis godt[Wink] Næste riffelprojekt er på plads[Smile] Den kan selvfølgelig få plads i skabet, indtil han får sit eget.
Mvh Walnut
Svar
#89
Hey Post , hvad med nogle billeder , det er jo meningen med disse sider . [Smile].. Hilsen A-bolt
Svar
#90
Hej A-bolt
Billederne skal nok komme, jeg skal bare lige have sat mig ind i hvordan det gøres.

@Walnut
Jeg brugte også en ca. 10% fortynding ved den første gang lak, efter hvad jeg fik fortalt af min "lakmand" skulle det få lakken til at trænge længere ned i træet. Jeg har haft en del problemer ved de efterfølgende lakeringer med at lakken ville løbe på trods af avancerede lakpensler og tynde lag, så gode ideer til næste gang er velkomne?
Mit første projekt har været uden netskæringer, så jeg har endnu ikke erfaringer med den fine kunst, men det er helt sikkert noget der skal prøves næste gang, så hvis der stadig er plads på håndværkertræf ville det være et emne jeg ville synes var meget interessant.
Rart at høre at tankerne omkring næste projekt allerede er igang, lyder rigtigt spændende, og kunne det involvere næste generation, kan det jo næsten ikke blive bedre. Dit link til finsk laminat kan jo heller ikke undgå at inspirere, så det har sat gang i mange gode tanker om næste projekt.
Mvh Post
Svar
#91
Citat:quote:

Originally posted by Post

Hej A-bolt
Billederne skal nok komme, jeg skal bare lige have sat mig ind i hvordan det gøres.

@Walnut
Jeg brugte også en ca. 10% fortynding ved den første gang lak, efter hvad jeg fik fortalt af min "lakmand" skulle det få lakken til at trænge længere ned i træet. Jeg har haft en del problemer ved de efterfølgende lakeringer med at lakken ville løbe på trods af avancerede lakpensler og tynde lag, så gode ideer til næste gang er velkomne?
Mit første projekt har været uden netskæringer, så jeg har endnu ikke erfaringer med den fine kunst, men det er helt sikkert noget der skal prøves næste gang, så hvis der stadig er plads på håndværkertræf ville det være et emne jeg ville synes var meget interessant.
Rart at høre at tankerne omkring næste projekt allerede er igang, lyder rigtigt spændende, og kunne det involvere næste generation, kan det jo næsten ikke blive bedre. Dit link til finsk laminat kan jo heller ikke undgå at inspirere, så det har sat gang i mange gode tanker om næste projekt.
Mvh Post



Hej Post
Spændende. Jeg glæder mig til at se skæftningen. Lakken kan smøres på med en klud. 6mm har opskriften. Måske han vil lægge den ind her, når han læser dette?
Jeg havde meget lyst til, ved dette projekt, at style skæftet[8D] Men jeg synes, det virker mere rimeligt, når det hele hænger sammen.Denne Brown/ Brown tiggede om noget klassisk. Sort er, efter min mening, en af de rigtige farver til mere avancerede indslag. Da jeg ikke fik "afreageret" ved denne skæftning, var min første tanke at lave et sort dress til denne Varmint. Det ville så betyde, at et af skæfterne ville være i pit. Det synes jeg ville være synd og skam. Derfor kom ideen med endnu en 223r Vixen.
Der er altid plads til en til på det kommende skæftetræf[Smile]
Mvh Walnut
Svar
#92
Opskrift på lakering:

Anvend en mat gulv/yachtlak med god slidstyrke. Jeg påfører lakken i otte lag. Jeg bruger en bomuldsklud fyldt med vat til påføringen.
Emnet er selvfølgelig vandbejdset og slebet før påføringen.

1. lag er blandet med 50 % terpentin og efterslibes med korn 400 sandpapir.
2. samme som nr. 1.
3. lag – 25 % terpentin og efterslibning med korn 400.
4. samme som nr. 3.
5. lag – 10 % terpentin og korn 400.
6. lag - ufortyndet lak og efterslibning med fin ståluld.
7. lag – 10 % terpentin og ståluld
8. lag - 25 % terpentin.

Overstående er måden ”jeg gør det på”, om det er otte eller seks lag er ikke afgørende. Essensen er først at påføre et tyndtflydende lag der trænger dybt ind i træet. Derefter en ublandet der giver fuld styrke og fylde. Sidst et eller to lag for finishens skyld.

Det er i øvrigt en god idé at springe 4, 5, 6, og 7. lag over på netskæringerne. Det giver en bedre finish.

Håber jeg fik det hele med!

Mvh JM
Svar
#93
[Smile] Tak for det 6mm. Indslaget er en klar berigelse af denne topic. Ingen gider løbere[Wink]
Mvh Walnut
Svar
#94
jeg har brugt epifanes rubbed effect varnish mat bådlak til en trævask. nu har den holdt i et halvt år i badeværelset.lakken er enkomponent, det er lidt nemmere uden hærder, men man skal grunde med klarlak. hilsen søren
Svar
#95
Hej 6mm

Tak for opskriften, den kunne garanteret have sparet mig nogle ærgelser undervejs, men så må man jo lære at spørge før man kaster sig ud i det[B)]

Under alle omstændigheder skal opskriften prøves af næste gang[:p]

Mvh Post
Svar
#96
Lige en anden vigtig ting med hensyn til lakering.

- Efter vandbejdsning skal skæftet slibes af med sandpapir korn 150 – 240. Det må ikke være finere, da det lukker porerne i træet, og dermed giver dårligere vedhæftning.

Mvh JM
Svar
#97
[Image: DSC01970.jpg]
[Image: DSC01971.jpg]

Jeg fik lige lyst til at vise, hvad der sker med birkelaminatet under første lag lak, hvis man ikke vandbejdser inden lakering. På det andet billede har jeg med Pointer Long Fine jernet ryddet op efter vandbadet. Jeg er ikke i anden omgang gået så hårdt til den. Tages der for meget, når man ned i "frisk træ" igen, og balladen opstår så alligevel, når der lakeres første gang.Jeg har ikke prøvet denne proces tidligere, så foreløbig er det blot teori, at netskæringerne bliver pænere med en vandbejdsning inden lakering. Min forventning er, at det trods alt må blive bedre med vand end uden.
Walnut
Svar
#98
Hej Walnut .

Ved mit sidste bejdse arbejde , så mine netskæringer også sådan ud .

Jeg havde ikke lyst til at trække hele netskæringen op igen og har børstet dem med en tandbørste til de var pæne igen , derefter fik de olie og resultatet blev godt (jeg ved så ikke om det også virker ved birk ).

Hilsen A-bolt
Svar
#99
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej Walnut .

Ved mit sidste bejdse arbejde , så mine netskæringer også sådan ud .

Jeg havde ikke lyst til at trække hele netskæringen op igen og har børstet dem med en tandbørste til de var pæne igen , derefter fik de olie og resultatet blev godt (jeg ved så ikke om det også virker ved birk ).

Hilsen A-bolt



Hej A-bolt
Jeg prøvede lige en hård tandbørste af mellem rækkerne. Der er en effekt. Disse netskæringer i laminat er dog, efter vandgangen, temmelig frønnede, og derfor kræver de skrappere midler i form af Pointer Long. Til gengæld er der en supereffekt, når børsten anvendes efter netskærejernet har været igennem. Her fjerner børsten en del "nullermænd" i form af små trætråde m.m. Børsten bliver fremover netskæreværktøj[Smile] Jeg ville også gerne have været fri for endnu en tur gennem alle banerne[B)] Pyh. Men jeg vil prøve "the hard way" denne første gang. Måske andre vil følge, hvis resultatet bliver i top.
Mvh Walnut
Svar
[Image: DSC01975.jpg]

I eftermiddag var jeg kommet så langt, at jeg kunne lakere første gang. Jeg følger 6mm´s forslag. Jeg fremstillede en lille flad pude med vatfyld.Fruen sponsorerede et aflagt pudebetræk. Jeg clipsede puden sammen om vattet. Jeg lakerede netskæringerne med en lille blød pensel. Det er ikke noget problem at anvende pensel, når lakken er så tynd, og overfladen er så sugende. Det var en fornøjelse at lakere med den lille pude. Jeg forventer, at det kræver mere håndelag, når lakken skal lægges ufortyndet på. Jeg tror, at vandbejdsningen har den ønskede effekt[Smile] Der har været meget ringe bevægelse i netskæringen efter kontakten med lakken. Det betyder, at jeg slipper for at skulle igennem rækkerne igen, og det er ikke så ringe. På billedet ses en 5 timer gammel lakering.
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)